hjælp til døde sten
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2860 Søborg
- Saltvand siden?: 2010
hjælp til døde sten
Hej Alle
Jeg har en 50 kg ls som jeg har pillet ud af baljen til mit nye projekt.
Jeg har ingen forstand på hvordan jeg laver nogle døde sten så de er frie for bakterier osv.
Jeg har tørret dem men de skal renses for "rester" af alger og fragmenter.
Er der nogen der gider hjælpe mig med det så jeg kan få bygget et sindsygt lækkert rev i min nye balje af alle de døde sten?
Jeg betaler gerne for det.. jeg vil bare ikke risikere at gøre noget forkert så mine nye balje ender med at have samme kemikalier som et svømmebassin
Jeg har en 50 kg ls som jeg har pillet ud af baljen til mit nye projekt.
Jeg har ingen forstand på hvordan jeg laver nogle døde sten så de er frie for bakterier osv.
Jeg har tørret dem men de skal renses for "rester" af alger og fragmenter.
Er der nogen der gider hjælpe mig med det så jeg kan få bygget et sindsygt lækkert rev i min nye balje af alle de døde sten?
Jeg betaler gerne for det.. jeg vil bare ikke risikere at gøre noget forkert så mine nye balje ender med at have samme kemikalier som et svømmebassin
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8560 Kolind
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Kolind
Re: hjælp til døde sten
Brintoverilte kan rense dine sten, men det er en dyr løsning til 50kg sten.
Det opløser alt organisk. Men bliver "opbrugt" i processen.. Og der gemmer sig nok meget organisk i stenene.
Det billigste er at smide stenene i vand, og simpelthen lade det hele rådne væk. Men det er nok mere tidkrævende end du gider.
Måske kunne man smide dem i suppegryden,og lade dem simre på et udendørsblus?
Det opløser alt organisk. Men bliver "opbrugt" i processen.. Og der gemmer sig nok meget organisk i stenene.
Det billigste er at smide stenene i vand, og simpelthen lade det hele rådne væk. Men det er nok mere tidkrævende end du gider.
Måske kunne man smide dem i suppegryden,og lade dem simre på et udendørsblus?

Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
Haha
mener du det med at koge dem?
ja man kan sige idéen var jeg gerne ville hurtigt i gang jo
hvordan gør jeg med brintoverilte?

ja man kan sige idéen var jeg gerne ville hurtigt i gang jo

hvordan gør jeg med brintoverilte?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Brintoverilte er dyrt, men så heller ikke dyrere end som så.
Jeg købte 5 liter 10 eller 12% hos et rengørings firma i Allerød. Det kostede ca 250 kr. I første omgang brugte jeg ca 3 liter brintoverilte. Og da gassen var gået af det, kom jeg ca ½ liter mere i og samme dagen efter.
Stenene skal ikke være fri for bakterier, tværtimod. Brintoverilten eller saltsyrebadet, fjerner hvad der er af organisk materiale, så stenene igen bliver åbne og porøse.
Hvad mener du med rester af fragmenter? Kalkskeletter? De skal bare knækkes af, de vil hurtigt blive en del af det naturlige i akvariet.
PederP: Hvor længe skal sådanne sten have for at være møre??
Jeg købte 5 liter 10 eller 12% hos et rengørings firma i Allerød. Det kostede ca 250 kr. I første omgang brugte jeg ca 3 liter brintoverilte. Og da gassen var gået af det, kom jeg ca ½ liter mere i og samme dagen efter.
Stenene skal ikke være fri for bakterier, tværtimod. Brintoverilten eller saltsyrebadet, fjerner hvad der er af organisk materiale, så stenene igen bliver åbne og porøse.
Hvad mener du med rester af fragmenter? Kalkskeletter? De skal bare knækkes af, de vil hurtigt blive en del af det naturlige i akvariet.
PederP: Hvor længe skal sådanne sten have for at være møre??

-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
Nææ det er nu mere sådan noget grønt blødt materiale.. der så er tørt nu... men stenene er ikke "rene"...
Kan jeg "bare" smide dem i en tønde og så overdynge dem med brintoverilte i 24 timer og så en gang til, for til sidst at vaske dem godt og grundigt?
Kan jeg "bare" smide dem i en tønde og så overdynge dem med brintoverilte i 24 timer og så en gang til, for til sidst at vaske dem godt og grundigt?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Hvis der sidder meget snavs på dem, så ville jeg starte med at smide dem i en tønde/kar eller hvad du nu har. Og lade dem bløde om et par dage i almindeligt postevand. Skrubbe dem eller give dem en omgang med højtryksspuleren. Og derefter tilbage i tønden. Fylde den med vand så stenene er dækket og hælde et par liter brintoverilte i vandet. Fyld efter med mere brintoverilte når det holder op med at syde, gentag dagen efter. og skyl så stenene tilsidst
Senest rettet af Carsten tirs 6. dec 2016 13:06, rettet i alt 1 gang.
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
Stærkt!! det vil jeg gøre
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
du har ikke tilfældigvis nogen viden om hvad man kan bruge til at "støbe" døde sten sammen vel? hvis jeg gerne vil bygge en fed stensætning selv ud af døde sten
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8560 Kolind
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Kolind
He he.. Nej det var bare et fjollet bud. Koger man noget organisk, ender det jo med at blive opløst 
PU skum/lim er suverænt at lime døde sten sammen med. De skal være lidt fugtige for at det klæber.

PU skum/lim er suverænt at lime døde sten sammen med. De skal være lidt fugtige for at det klæber.
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 15
og det fungere i et saltvandsakvarie uden at skabe ballade? super fedt tak 

- Michael_F
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 3450 Allerød
- Saltvand siden?: 2013
- Kontakt:
Jeg har brugt PU skum/lim. Det fungerede vældig glimrende!