Hvad er det? :-)

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Zebrafisk
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
8
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2016

Hvad er det? :-)

Indlæg af Zebrafisk »

Hejsa :D
Min kæreste og jeg er helt helt nye i saltvandsfaget, og har i går netop sat et nyt (brugt) akvarie op og sat det hele til.
I dag kan vi så se der gror en masse "ting" på stenene - men vi ved bare ikke hvad det er og håber I kan hjælpe os :-)
Eftersigende skulle de kunne brænde fiskene, men hvordan fjerner man dem / holder bestanden nede?
Findes der en krebs der kan gå og tage sig af dem?

Jeg har prøvet at indsætte et billede af en af dem (håber det virker ) :0)
Vedhæftede filer
IMG_0436.JPG
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Hvad er det? :-)

Indlæg af charlie saltvand »

Hej og velkommen til hobbyen :-)....

Husk at læse en masse omkring hobbyen i "ny i faget" så du/I, ikke løber ind i en masse "begynderfejl" da der er en del man kan komme til at dumme sig med, hvis man har for travlt..... Tro mig, jeg HAR været der. :-).

Du kan også med fordel invitere dig selv hjem til en i nærheden der har saltvand og erfaring. Det er fedt at se andres systemer, spørge ind til osv.

Der er i mine øjne 2 vigtige regler når man har saltvandsakvarium.

1).... Lad være med at have for travlt, ting tager tid og det kræver meget tålmodighed, læser op på tingene osv for at få et flot akvarie, det her er IKKE "TANKED" i USA, men bare lille Danmark og en flok glade amatører :-) så TÅLMODIGHED.

2).... Der findes IKKE dumme spørgsmål.

Det jeg kan se på dit foto er en glasrose, de er pæne, men de spreder sig uhæmmet hvis de får lov og de har stærk nældegift der brænder de fleste andre koraller.
Du kan prøve at bekæmpe dem biologisk med enten kamel rejer eller filfisk.

Jeg bruger en 1ml sprøjte MED spids nål på og så saltsyre. Jeg føre nålen ned i "dyret" og det trækker sig sammen i den sprække det typisk sidder.... Forsøg at få nålen ind i bæstet og sprøjt lidt saltsyre ind i den. Det bobler lystigt... Hvis den har fået nok OG du har ramt den, så dør den= smelter væk. Har du kun den ene, eller et par stykker, så vil jeg anbefale saltsyre metoden.

Google er din ven, prøv at søg på pest anemone.

#Edit..... Lige en advarsel herfra.... (Desværre). Der er i mine øjne en del af FB siderne på dansk omhandlende saltvandshobbyen, hvor der er nogle der kommer med råd der er direkte "farlige" at følge. Så brug din fornuft i din vidensindsamling :GO

Velkommen til.

Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Zebrafisk
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
8

Indlæg af Zebrafisk »

Hej Charlie. 1000 tak for dit hurtige svar! :-)
Det er en vildt spændende hobby og jeg har allerede læst næste alle indslag under "ny i faget", netop for at læse andre folks erfaringer og råd. - tak for tippet ;0)

Vi har desværre ikke kun den ene :( Det er vrimler frem med dem efter stenene kom i vandet, så jeg tror vi må forsøge os med en kamel reje (eller 7 :D ).

Måske du også kan hjælpe med at identificere nogle orme? :D Jeg har googlet lidt, men synes ikke jeg kan finde nogen der helt ligner :/
Er bare så nervøs for at vi har fået noget "skidt" med hjem der ikke er godt for akvariet og fiskene på sigt ..
Vedhæftede filer
IMG_0440.JPG
Toby
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
9
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2015

Indlæg af Toby »

Hej og velkommen til.
Jeg synes umiddelbart ormen ligner en "bristle worm" - mig bekendt god at have.
Jeg har med succes bekæmpet glasroser med "kogende" vand. I praksis har jeg fyldt en 10mL sprøjte med tæt på kogende vand og så nuked glasrosen på klods hold. Det skal gå stærkt, men det forurener ikke vandet som nogen kemiske løsninger.
Held og lykke...
Zebrafisk
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
8

Indlæg af Zebrafisk »

Hej Toby - og mange tak :D
Jeg har googlet "bristle worm" og har fundet en der ligner ret godt. Tak for ekspertisen ! :)
Det ser ud til de er ok at have i akvariet, da de sørger for at fjerne "skrald". Vi vil prøve at kigge igen når lyset er slukket - der skulle de komme mere frem :)

Tak for hjælpen og god aften til alle! :D
Brugeravatar
Kimkjaer
Foxface
Foxface
Reactions:
11
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af Kimkjaer »

Velkommen til :)

Det bedste jeg har haft mod glasroser, er et sæt Lysmata wurdemanni...
De æder de sataner, og holder dem nede efterfølgende :)

Så er man også fri for at have hånden i baljen, og derudover tilføje saltsyre, aiptasia X el. andet..

Derudover er de super fine de rejer, når de sidder og danser :K
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Er der rigtigt mange glasroser, så kan en pincet fisk også være en mulighed.
Desværre kan de være lidt svære at få til at spise andet "normalt" foder.

Hvis du vælger løsningen med saltsyre, så sluk al cirkulation inden, og lad vandet falde til ro.
Når du klemmer saltsyre ind i glasrosen, så lirk lidt med kanylen for at få alle stumper væk. Og husk at samle resterne op med et net. De kan nemlig regenerer sig ud af intet. Saltsyre kan nedsætte pH i akvariet, så hvis du ikke har så mange liter vand, så tag et par stykker om dagen.
Du skal bruge ca 0,5 ml pr glasrose
Gludoc
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
9
Postnummer: 8600 Silkeborg
Geografisk sted: Midtjylland

Indlæg af Gludoc »

Hvor lang tid har systemet kørt?

Hvis du har rigtig mange glasroser og stadig ikke har "investeret" meget tid i indkøring kunne du overveje at starte forfra (= rense dine sten i saltsyrebad el. lign.) i stedet for at bruge de næste (mange) måneder på at jagte glasroser?
Mvh Jeppe
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hadbjerg

Indlæg af martinknorr »

Jeg mener nu også det er wurdemanni rejer der tager glasroser. Kamelrejer mener jeg at kunne huske kan gå efter koraller hvis man ønsker det i akvariet. Så dem ville jeg ikke købe.
Sommerfuglefisk er vist også ret effektive i forhold til glasroser. Dog kan nogen af dem også gå i koraller. Det lyder dog ikke som om du har nogen af dem endnu. Fisken er i hvert fald nemmere at fange en kamelrejen hvis du vælger at gå den vej.

Prøv at gøre jer selv en tjeneste og tag en rødlygte når lyset er slukket og observer hvad der er af forskellige kriblekrable i stenene. Det er meget facinerende at se hvad der kan findes i dem. Husk at give den en halvtime efter lyset er slukket.

Ellers rigtig good fornøjelse med det nye akvarie
MVH
Martin
8370 Hadsten
larsen80
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
10
Geografisk sted: Roskilde

Indlæg af larsen80 »

jeg bruger også kogende vand da mine glasroser ikke sad tæt på andet, var det let at gå til.
ang. den orm så er den ok, men tag den ikke med fingerne da de stikker.
Zebrafisk
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
8

Indlæg af Zebrafisk »

Tusinde tak for alle jeres svar og input :-)
Jeg er glad for vi fik spurgt inden vi begav os ud i at "hive" dem ud eller andet, der blot ville gøre det værre :D

Vi har fået bugt med dem nu, så vi krydser fingre for at de bliver væk nu :-)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Zebrafisk skrev:Tusinde tak for alle jeres svar og input :-)
Jeg er glad for vi fik spurgt inden vi begav os ud i at "hive" dem ud eller andet, der blot ville gøre det værre :D

Vi har fået bugt med dem nu, så vi krydser fingre for at de bliver væk nu :-)
Super at du spørger inden du gør noget!!
Zebrafisk
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
8

Indlæg af Zebrafisk »

I forbindelse med vores udryddelse af pest anemonerne, har vi rykket lidt rundt på stenene og pludselig ser vi denne lille fyr (saltvandsakvarium er altså en gave der bliver ved med at give, vi finder hele tiden nye og spændende ting :-) ) .. er der nogen der ved hvad det er?
Vi så den første gang i går aftes, og allerede i dag ser den ud til at være blevet større / har ændret form...

Den "gror" på undersiden af stenen .. :D
Vedhæftede filer
IMG_0606.JPG
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Svært at sige hvad det er. men det kunne ligne en glasrose som ikke er foldet ud.
Hold øje med den og se hvad det bliver til
Zebrafisk
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
8

Indlæg af Zebrafisk »

Øv altså .. Håbede lige i et kort sekund at det var nogen spændende (= noget vi godt gider have i vores akvarium), og ikke flere glasroser :naughty:

Men tak for svar Carsten, vi holder et skarpt øje med den :smart:
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"