Nemme fisk ?

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
cassper
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
13
Postnummer: 3550 Slangerup
Saltvand siden?: 2011

Nemme fisk ?

Indlæg af cassper »

Hej alle

Er ikke helt ny i faget, men det frustrerer mig stadig at mange nyindkøbte fisk kradser af indenfor de første dage, selvom alle vand værdier er ok. Vil høre om der er nogle af jer der har bud på, hvilke fisk der er de nemmeste og som er sværest at slå ihjel ?
mchr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
13
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2012

Re: Nemme fisk ?

Indlæg af mchr »

kan du forklare lidt mere i detaljer om dit akvarie, om hvor du har købt fiskene, og hvordan du gør når du introducerer dem til akvariet?
det lyder nemlig helt slemt hvis du har så store tab - selv sarte fisk bør overleve mere end de første par dage, næsten ligemeget hvordan man behandler dem
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Jeg har også mange gange oplevet, at nyindkøbte fisk dør. Jeg har f.eks. to gange prøvet at købe en flammedværgkejser hos forhandler til 600 kr. og dagen efter har de været døde. Derfor køber jeg nu kun 'brugte' fisk, som sælges her på forum. Min erfaring er, at er overlevelsen er 100% ved brugte fisk :y (forudsat de er tykke og trives)
Derfor er det også fair at betale lidt mere for brugte fisk.
Brugeravatar
cassper
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
13
Postnummer: 3550 Slangerup
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af cassper »

Min balje er 200 liter, uden levende koraller. Har derfor heller ingen afskummer. Nuværende besætning er en tomat klovnfisk, en oliven kirurg og en gulhalet, blå damsel. Når jeg kommer nye fisk i, starter jeg med at lade posen ligge uåbnet i overfladen et kvarter. Så åbner jeg og kommer en deciliter af akvariets vand i posen. Det gentager jeg temmelig gange inden jeg lukker dem ud. Sidste gang havde jeg en orange anthias, en lilla anthias og oliven kirurgen med hjem. De to anthiaser døde indenfor første døgn. Forrige gang skete det samme med en dværgkejser.
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Tykki »

Hvor længe har baljen kørt? En anden ting som jeg selv ikke har skænket en tanke er saltindholdet. Mit er eks 1,024 normalt. Det er der parasitter hygger sig rigtig godt. Jo lavere den er jo dårligere har parasitterne det som regel, så efter et angreb af regulær Inc på, især, paletten , er jeg igang med at sænke salaten. I dit tilfælde er det en god ting , da du jo køre uden koraller osv. Men du skriver ikke noget om parasitter? Ligger dyrene bare døde uden symptomer? Mvh Dan
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det der lyder helt forkert. Fisk skal ikke bare dø efter 1 døgns tid.

Er der noget at se på fisken ud over at den er død.
En lilla Anthias er også en ret sart fisk.

Men hvordan er værdierne i vandet?
Og hvorfor ingen skummer?
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Har du styr på nitrit og ammonium?

Med mindre de værdier er høje, har jeg svært ved at forestille mig andet end at fiskene var syge/inficerede i forvejen, for at dø så hurtigt?
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hadbjerg

Indlæg af martinknorr »

Synes også det lyder ret vildt at de bare dør. Der er ingenting at se på dine fisk der går i akvariet? Har du evt. observeret om nogen af dem jager de nye fisk?
Damsler og tomatklovne kan godt være aggresive, så måske de kunne være synderne? Kiruger kan jo også godt jagte hinanden især hvis de er af samme art.
Har selv flere fisk fra forhandler og har ikke nogle tab endnu...
MVH
Martin
8370 Hadsten
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

Som Peder, ville jeg også vende blikket mod ammonium og nitrit. Tror der er sandsynlighed for at årsagen skal findes der. Du må ikke kunne måle noget som helst af disse.

Du skriver du ikke har nogen skummer fordi du ikke har nogen koraller. Et lidt spøjst argument i mine ører, for jeg tror da det ville være en hel del nemmere at køre uden skummer i et akvarium med en del koraller og een enkelt fisk , end et akvarium helt uden koraller men med en del fisk. En skummer fjerner nok mest af alt det foder man hælder i baljen - omsat såvel som uomsat.

Ved ikke hvordan din balje ser ud, men når den er helt uden koraller gætter jeg på du sikkert også har et relativt begrænset biologisk filter. Tror det kræver pænt hyppige vandskift at holde en balje kun med fisk, uden skummer eller en anden form for effektiv eksport af organisk affald.

At tilføre 3 fisk på en gang i en relativt lille balje er altid risikabelt. Hvis baljen så oven i købet er uden skummer, og måske allerede har et dødeligt ammonium indhold . . . .

Har du nogen former for næringseksport udover vandskift? Hvor tit skifter du vand? Og hvor meget?
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"