Lidt HLÆlp tak !

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
missberg
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
15
Postnummer: 2740 Skovlunde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Skovlunde

Lidt HLÆlp tak !

Indlæg af missberg »

Hej alle på SF

Jeg har anskaffet mig en Grotech Tec 4 NG doseringspumpe og ønsker lidt hjælp fra folk med erfaringer med opsætning. :wink:

Hvor meget skal de dosere osv. har købt Component 1+ 2+ 3+ fra Aquaforest - men ved ikke helt hvordan det skal styres, blandt andet.

måske nogle har et link eller noget til hvordan sådan et kører :K

På forhånd TAK :)
starter op endnu engang med helt nyt akvarie 450 liter. wauw!!
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Lidt HLÆlp tak !

Indlæg af Allan M »

Aner intet om doseringspumpe, men fandt denne på nettet. Måske den kan hjælpe?
" onclick="window.open(this.href);return false;
Angående mængde, tænker jeg at det nok afhænger af behovet i akvariet.
Life is a beach and then you dive.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

Component 1+ 2+ 3+ fra Aquaforest er traditionel balling. D.v.s. der skal doseres ens mængde af alle 3 tilsætninger. Som udgangspunkt kan du gå ud fra omkring 50 mL pr. 100L vand om dagen, men mængden afhænger, som Allam M også skriver, af hvor mange koraller du har, hvilke typer af koraller, hvor store koraller, hvor meget lys o.s.v.
Du er nødt til regelmæssigt at måle Ca, KH og Mg og tune tilsætningen efter det. Til at begynde med er du måske nødt til at måle hver anden dag. Senere, når du "lærer din balje at kende" kan du måske nøjes med at måle en gang hver uge eller hver 14. dag. Selv vil jeg dog anbefale en gang om ugen for der skan ske rigtig meget på 2 uger, hvis der er et eller andet galt. Desuden passer en gang om ugen også meget godt med holdbarheden for mange test kit.

Som du nok har set i videoen Allan linkede til programmeres pumpen direkte i mL/dag.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvis du kan læse lidt tysk, så er den oprindelige opskrift på Balling her.
http://www.aquafair.de/info_pages.php/p ... c39e6b0e41" onclick="window.open(this.href);return false;

Et eller andet sted ligger der en dansk oversættelse som jeg i sin lavede, men hvor ved jeg så ikke lige mere
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"