Carsten skrev:Du kan få meget mere ved at købe et komplet sæt brugt. Det er ikke så sjældent på forum.
Men inden du beslutter dig for noget. Så find en i det nær område. Få en aftale om at kigge ud og få en ide om det rent praktiske.
Når du er tidligere ferskvands akvarist, så er Carstens forslag glimrende. Der er en del dygtige akvarister her på Sjælland, der sikkert gerne vil give dig et kig på deres set up.
Saltvand er meget forskelligt fra det du kender fra ferskvand. De fleste af os er startet på fersk og har måtte starte forfra, helt fra scratch, når vi er konverteret til salt. Så en lille indføring i principperne bag, sammen med "syn for sagen" kan være en stor hjælp i starten.
Caver skrev:Synes bare ikke rigtig der er nogen akvarier der tiltaler mig desværre.
Havde satset på at det skulle være lidt blandet, både koraler og fisk.

Hvis du gerne vil have et nyt akvarie du selv har designet og gerne vil have hjælp til at sætte grej mv. sammen, så er der jo forhandlere forholdsvis tæt på dig, der kan hjælpe med det.
Hos Carsten i Decocean i Greve, kan du både få akvarie på mål og hjælp til både teknik og PVC. Han er normalt god til at starte folk op. Der er ca 49 min i bil.
Der er også Flemming fra Koralfarmen i Lejre Der er fra 29 - 33 min afhængigt af ruten man vælger. Han kan også hjælp dig og sælger vistnok også de der færdige pakkeløsninger med indbygget sump. Han kan sikkert også hjælpe dig med opstarten. Han har også et flot stort akvarie kørende, som du sikkert kan se.
Den billigste løsning er dog den som Carsten skriver, at købe et brugt fra en der opgraderer, eller lukker ned.
Erik