Nassarius vibex snegle.

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Nassarius vibex snegle.

Indlæg af Marco R »

Hej,

Jeg har et spørgsmål angående Nassarius vibex snegle.

De er jo nogle rigtig effektive snegle, da de spiser meget, men da jeg har haft to uheld med dem, vil jeg spørge jer, om I har oplevet det samme.

Det som skete for nogle år tilbage, var, at jeg havde to muslinger (Blå Tridacna og Cook Islands musling), hvor de var faldet ned op sandbunden, og dagen efter ser jeg mine Nassarius vibex snegle i dem, og havde spist dem. Så bliver man pænt øv :BA

Har jeg bare været uheldig, eller har andre oplevet noget lignende?
Plus kan jeg stadig holde disse snegle i mit akvarie, når jeg kører uden sandbund, og hvis ja hvor mange vil I anbefale til ca. 260 liter, og skal jeg være nervøs for, at de går i de koraller, som står på bunden?

Håber, at nogle vil byde ind med jeres erfaringer, eller hvad I selv ville gøre? :happy:
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Nassarius vibex snegle.

Indlæg af Carsten »

Mon ikke muslingerne var døde inden sneglene gik ombord. Har aldrig hørt at de skulle gå på levede dyr
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

Carsten skrev:Mon ikke muslingerne var døde inden sneglene gik ombord. Har aldrig hørt at de skulle gå på levede dyr
Den store blå Tridacna var ikke, vil jeg sige, men det er selvfølgelig længe siden. Skal ikke kunne sige med den mindre Cook Islands musling, da der jo har været så meget med netop den musling.

Men du vil sige, at jeg ikke skal være nervøs for de koraller, som står på bunden?
Marco R[/center]
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af MoG »

Hej Marco!

Det lyder da mystisk at de har gået på dine muslinger ...

Mht. Om du kan holde dem, selvom akvariet kører uden sand, ville jeg afholde mig fra at anskaffe mig disse. De lever jo netop i sandet og moser igennem sandbunden! Jeg så stortset kun mine, når jeg fodrede fisk! Så kom de "springende" frem! :biggrin:

Om de kan overleve i et akvarie uden sand, ved jeg dog ikke. :wink:
Morten
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

MoG skrev:Hej Marco!

Det lyder da mystisk at de har gået på dine muslinger ...

Mht. Om du kan holde dem, selvom akvariet kører uden sand, ville jeg afholde mig fra at anskaffe mig disse. De lever jo netop i sandet og moser igennem sandbunden! Jeg så stortset kun mine, når jeg fodrede fisk! Så kom de "springende" frem! :biggrin:

Om de kan overleve i et akvarie uden sand, ved jeg dog ikke. :wink:
Hej Morten,

Ja det synes jeg nemlig også, og det er grunden til, at jeg ikke har købt dem siden :rolleyes:

De skulle være ekstra effektive angående detritus og foderrester på bunden :happy:

Nej kan godt følge dig, men synes, at jeg har lidt skidt på bunden, så tænkte kun at købe 2 stykker, hvis det var. Men hvis I slet ikke vil gøre dette, og chancerne så måske gør, at de går i andet, så skal jeg ikke have nogle? :rolleyes:
Marco R[/center]
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

Hvad siger I til det sidste, som jeg skrev:
Nej kan godt følge dig, men synes, at jeg har lidt skidt på bunden, så tænkte kun at købe 2 stykker, hvis det var. Men hvis I slet ikke vil gøre dette, og chancerne så måske gør, at de går i andet, så skal jeg ikke have nogle?
Er det :BA eller :GO
Marco R[/center]
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Indlæg af Anden »

Jeg har haft et uheld med en Maxima og en nassarius og først troede jeg at sneglen var faldet ned i muslingen og muslingen døde på et døgnmen jeg har været usikker på om ik sneglen var gået på den men igen efter jeg havde fjernet sneglen stod muslingen i fred til den var død og så gik orme og ting i den men ikke nassariuserne men jeg var dog så usikker på episoden så alle nassarius snegle er fjernet fra alle akvarier og kommet i (sø)hestestalden og der har de været lige siden.
Billede
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Er det tænkeligt, at sneglen kan have være forvekslet med en en anden type? Eksperterne er ret enige om, at ægte Nassarius vibex ikke spiser levende dyr, men de findes vist rovdyr whelk der ligner nassarius vibex så meget, at kun eksperter på højde med Ole Kekkonen og Ronald Shimek kan se forskel.

Det sker vist også hele tiden, at grossister og forhandlere kommer til at sælge rovdyr snegle som værende uskadelige ådselædere. Jeg har selv engang fået købt en Babylonia whelk som værende en tongan nassarius. En sulten Babylonia whelk vil strække sig pænt langt for for at få en bid Tridacna:
Whelk.jpg
Her står lidt om hvordan man kan se forskel på nassarius vibex og en look alike rovdyr whelk
http://melevsreef.com/whelk-versus-nassarius" onclick="window.open(this.href);return false;
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

Det skal da ikke være en hemmelighed at jeg har fået privat undervisning af ron men ekspert er jeg langt ifra,det er man først når man har blå acropora.
Nassarius har en kløft i Halen,Ligner Lidt en gaffel,kun nassarius har det også har de en større læbe Eller udgravning Foran på huset.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

PoulD skrev:Er det tænkeligt, at sneglen kan have være forvekslet med en en anden type? Eksperterne er ret enige om, at ægte Nassarius vibex ikke spiser levende dyr, men de findes vist rovdyr whelk der ligner nassarius vibex så meget, at kun eksperter på højde med Ole Kekkonen og Ronald Shimek kan se forskel.

Det sker vist også hele tiden, at grossister og forhandlere kommer til at sælge rovdyr snegle som værende uskadelige ådselædere. Jeg har selv engang fået købt en Babylonia whelk som værende en tongan nassarius. En sulten Babylonia whelk vil strække sig pænt langt for for at få en bid Tridacna:
Whelk.jpg
Her står lidt om hvordan man kan se forskel på nassarius vibex og en look alike rovdyr whelk
http://melevsreef.com/whelk-versus-nassarius" onclick="window.open(this.href);return false;
Hej Poul,

Ja det er da rigtigt. Det kan jeg godt huske, at du fik det, og det er jo ikke for sjov :BA

Men det er denne http://www.dejongmarinelife.nl/inverts/ ... us-vibex/1" onclick="window.open(this.href);return false;, som jeg har tænkt på at købe. Men er der for stor risiko, når jeg ikke har bundlag, ved at købe 2-3 stykker, eller vil de gå på koraller?

Eller findes der andre snegle, som er fantastiske "skraldemænd", men er mere sikre, hvis man kan sige det sådan? :happy:
Marco R[/center]
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Umiddelbart ligner dem på billedet i dit de Jong link faktisk, i mine øjne, mere rovdyr whelk end nassarius vibexs . Dermed bestemt ikke sagt, at de er det. Som sagt kan det være meget svært at se forskel , og især da fra et billede. Hvis det er nassarius vibex vil en BB balje i al fald være et unaturligt miljø for dem, så de vil måske ikke kunne trives deri. Nassarius vibex opholder sig helst begravet i bundlaget..

Skulle det derimod være rovdyr (nassarius vibex look alike ) snegle vil de trives glimrende uden bundlag :D
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

PoulD skrev:Skulle det derimod være rovdyr (nassarius vibex look alike ) snegle vil de trives glimrende uden bundlag :D
Ja det vil da desværre :hehe:

Findes der andre snegle, som er ligeså effektive til at spise detritus, foderrester osv., og som godt kan leve i et BB akvarie? :happy:
Marco R[/center]
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg har snegle som jeg vil mene er Nassarius, og de trives helt fint uden bundlag.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

Marco R skrev:
PoulD skrev:
Findes der andre snegle, som er ligeså effektive til at spise detritus, foderrester osv., og som godt kan leve i et BB akvarie? :happy:
hvad er Ideen så Med en BB??Undskyld at jeg spørger en smule kryptisk :biggrin:
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Indlæg af Anden »

op ad bakke med alle de historier, kirurg der ik behøver grønfoder, muræner der kan lever "længe" på nori-plader, mandariner der tager frost med tiden, og cyano der aftager af sig selv bare vent og se lol. Og nu behøver dyr der bor i bundlaget så heller ik bundlag, man lære hver dag i denne hobby.
Billede
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"