Hej allesammen, jeg håber jeg kan få nogle råd omkring valg af akvarie og tilbehør.
Jeg har haft ferskvand i 8 år eller deromkring og vil nu prøve kræfter med det jeg altid har drømt om.
Jeg har læst de forskellige indlæg og synes allerede jeg har fået en god indsigt i hvad det kræver.
Jeg er lidt i tvivl om jeg bare skal gå efter et lille(250) eller om jeg skal gå op i en 720 eller noget i den stil. Er akvastabils move akvarier okay eller skal man få en til at lave et? Tilhørende lampe eller skal jeg lave noget selv?
Håber der er nogen der kan komme med gode råd!
På forhånd tak.
Brug for gode råd
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2012
Re: Brug for gode råd
Et lidt hurtigt svar på nogle af dine spørgsmål...
250 liter er helt fint! Men det er et 720liter også!
De fleste ender jo med at opgradere forholdvis hurtigt alligevel. Der findes masser af fine 250l akvarier, men har du en god flok kirurger eller andre større fisk i tankerne, så skal du gå efter et større akvarie.
Mht. Køb af akvarie, så kan du få lavet fine akvarier på dine helt egne mål, til en god pris flere steder. DecOcean laver akvarier på bestilling. Bima (Henning) herinde på forum laver også rigtig flotte akvarier på bestilling. Til en super pris!
Alternativt kan du kigge efter Red Sea Reefer serien. Super fede akvarier, med skab, sump rør osv.. Hvilket udstyr du så vil have i, er helt op til Dig og din pengepung.
Mht. Lampe, så glem alt om at lave det selv... Der er LED lamper i alle prisklasser, så det kan sgu ikke betale sig at begynde og bikse noget sammen selv..
250 liter er helt fint! Men det er et 720liter også!

Mht. Køb af akvarie, så kan du få lavet fine akvarier på dine helt egne mål, til en god pris flere steder. DecOcean laver akvarier på bestilling. Bima (Henning) herinde på forum laver også rigtig flotte akvarier på bestilling. Til en super pris!

Alternativt kan du kigge efter Red Sea Reefer serien. Super fede akvarier, med skab, sump rør osv.. Hvilket udstyr du så vil have i, er helt op til Dig og din pengepung.
Mht. Lampe, så glem alt om at lave det selv... Der er LED lamper i alle prisklasser, så det kan sgu ikke betale sig at begynde og bikse noget sammen selv..

Morten
- MortenL
- Kejser fisk
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 8270 Højbjerg
- Saltvand siden?: 2014
Velkommen til SF. Jeg er helt enig med MoG. Glem alt om DIY led lamper, jeg har været der dette kan ikke betale sig. Der er masser af ok Kina lamper, men også fede brugte lamper til salg på forum.
Jeg skiftede fra fersk til salt for to år siden, startede med 130rsm lidt lille, men gav godt med erfaring, et valg på 250l er ikke helt dumt, du ender nok med noget større, men hellere det end at gå kold med en stor balje. Køb brugt her på forum så lærer du lidt om hvad der virker godt, evt inden et 720.
Move er fine, men hullerne der er forvirret sidder ikke sammen og passer vist ikke så godt til en overløbskasse, Husk der skal være tre huller.
Jeg skiftede fra fersk til salt for to år siden, startede med 130rsm lidt lille, men gav godt med erfaring, et valg på 250l er ikke helt dumt, du ender nok med noget større, men hellere det end at gå kold med en stor balje. Køb brugt her på forum så lærer du lidt om hvad der virker godt, evt inden et 720.
Move er fine, men hullerne der er forvirret sidder ikke sammen og passer vist ikke så godt til en overløbskasse, Husk der skal være tre huller.
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 8
- Postnummer: 4000 Roskilde
- Saltvand siden?: 2017
Tak for svar! Jeg tænker jeg også ligeså godt kan starte med et større end 250l, da det alligevel hurtigt bliver for lille.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Jeg vil imodsætning til MoG sige at 250 liter, er fint at starte op med.
Du kan få mange ting der passer til den størrelse akvarie brugt. Hvorimod
720 liter, kræver nogle andre og noget dyrere ting for at køre. Og de er ikke så ofte til salg brugt.
Hvis du bare indser, at 250 liters har begrænsninger, lige som at 720 liter har det. Så kan du sagens have stor glæde af det lille akvarie.
Du kan få mange ting der passer til den størrelse akvarie brugt. Hvorimod
720 liter, kræver nogle andre og noget dyrere ting for at køre. Og de er ikke så ofte til salg brugt.
Hvis du bare indser, at 250 liters har begrænsninger, lige som at 720 liter har det. Så kan du sagens have stor glæde af det lille akvarie.