Så må det være til til at komme ud af busken og præsentere mig selv og mit nye rev-projekt her på forummet.
Jeg har nu været "ramt" af saltvandsfeberen i et års tid og har fulgt med og høstet viden fra en masse erfarne folk i de mange spændende indlæg herinde på Saltvandsforum.
Egentlig startede mit saltvandseventyr, som hos mange af andre lidt som et tilfælde, men inden den historie, først lidt om mig selv.
Jeg er biolog med speciale i populationsbiologi og tropisk biologi og arbejder til dagligt med vandløbs- og naturprojekter i Aarhus. Bor i Galten, vest for Aarhus i et almindeligt parcelhus med min kone, datter og søn.
Min akvarieinteresse startede helt tilbage i 80'erne, hvor jeg som skoleknægt begyndte i det små med et 40 liters, som hurtigt blev skiftet ud med et større, og inden man får set sig om.... ja, mange af jer kender sikkert vejen! Det har dog altid været ferskvand - planteakvarier og discus-akvarier.
Allerede dengang startede jeg sideløbende op med farvefrøer, og disse har de seneste 20 år taget helt over, mens akvarierne blev faset ud. Frøerne har jeg stadig - blandt andet i dette fritstående stueterrarium, der er 100% DIY:
Jeg har dog længe haft lyst til at starte akvarier op igen, og på trods af at stuen allerede indeholder ovenstående forholdsvis dominerende element, overtalte jeg familien til et lille akvarium, som "ville lyse godt op i et mørkt hjørne". De købte den, og normalt ville jeg selv være gået i gang med at bygge bord, akvarium og lampe, men det måtte godt være en hjørnemodel med buet forrude, og det er ikke så nemt eller billigt at bygge selv, så vi måtte ud og støve rundt på markedet. Det var på en sådan tur, at familien faldt over "NEMO"!, så hvis vi skulle have akvarium, skulle det være med NEMO.
Egentlig havde jeg allerede i længere tid haft en drøm om et saltvandsakvarium og havde været mange ture rundt på nettet, men det var jo ikke meningen, at det skulle være nu.
Jeg var godt klar over, at det var et langvarigt og dyrt projekt at stable sådan et rev på benene, men en dag i foråret 2011 sad jeg og klikkede rundt i Den Blå Avis og inden jeg havde set mig om, havde jeg købet et brugt RSM130 med diverse opgraderinger, ekstraudstyr, levende sten, fisk, enkelte koraller for små penge. Så kunne jeg jo prøve det lidt i det små, inden jeg gik i gang for alvor.
Det så sådan ud umiddelbart efter flytningen:
Som I ved bliver man hurtigt grebet af de uendelige muligheder for liv, så der blev bygget overløb og sump, og koralbestanden blev voldsomt suppleret - nogle med held og andre uden. Blandt andet vandrede søanemonen i pumpen og tog en masse med sig i faldet. Tror min yndlingsfisk er klovnfisken, og så er søanemonen jo en del af handlen. Jeg er derfor nødt til at have én igen på et tidspunkt, og så må jeg bare tage mine forholdsregler.
I dag ser det sådan ud:
Jeg har naturligvis begået en masse fejl undervejs, og selv om det hjælper med den biologiske baggrund, indgående erfaring med akvarie- og terrarieteknik og bestemt flair for DIY, var det ikke gået uden jævnlige besøg for at høste af den store erfaring her på Saltvandsforum.
Min vurdering og erfaring indtil videre er, at RSM 130 er et fedt akvarium med mange muligheder, men det passer lissom ikke ind i hjørnet i stuen, så nu har jeg efterhånden høstet erfaring, mod og viden nok til at starte op helt fra bunden.
Da stuen jo i forvejen er domineret af stadionlyset fra mit fritstående terrarium og da driftsøkonomien for større stue-rev er særdeles afskrækkende, er valget faldet på et mindre rev, et Juwel Trigon 190l, der i princippet er en kvart cirkel, som giver gode muligheder for at bruge dybden indretningsmæssigt. Jeg er dog spændt på, om glassets krumning medfører en forvrængning af indkigget.
Der skal selvfølgelig bygges overløb og sump med refugium til Caulerpa-alger.
En Tunze osmolater skal styre påfyldning af osmosevand.
En kalkreaktor med ARM og Magnesium skal stå for de vigtigste tilsætninger
LED lys skal indkøbes. Kigger både på Mazarra P, Radion og den nye GHL Mitras. Kommer an på, hvad der dækker bedst og hvad der giver bedst mulighed for styring fra PC.
Derudover skal der investeres i en ny skummer, men det er mig sgu en gåde, hvorfor en samling akrylrør og en helt almindelig cirkulationspumpe skal koste kr 4000,-. Godt nok er der lidt udvikling i at bygge en, der kører optimalt, men det er sguda ikke raketvidenskab. Har mest lyst til at bygge en selv, men ender nok med at købe en brugt. Sådan forholder det sig i øvrigt også med meget andet gear til saltvandshobbyen.
Akvariet et købt og ser sådan ud med overløb klar til montering:
Med hensyn til indretning har jeg set rigtig mange flotte akvarier herinde på forummet, og jeg kan egentlig godt se ideen med søjler, men så er der jo det med baggrunden og besværet med at skjule overløb og tekniske installationer, og det ødelægger lidt oplevelsen, så ked af det folkens - men de der søjler gør det ikke rigtigt for mig. Kan ikke rigtig abstrahere fra alle de forstyrrende elementer. Måske er det en "erhvervsskade"
Så planen er i stedet at opbygge en helt traditionel fast baggrund i døde LS og hvid portland med koralgrus, og så må jeg jo tage den offentlige ydmygelse herinde

Jeg har efterhånden bygget mange terrariebaggrunde i forskellige materialer, og man kan vel sige at, trods besværet med at opbygge en naturtro baggrund, så er det jo ofte baggrundens fornemste opgave at "forsvinde" med tiden.
For at sikre, at der ikke opstår døde zoner og at baggrunden ikke pludselig falder ind i akvariet, har jeg lavet et stativ af pvc-rør med borede huller, som stenene skal sættes fast på, og som skal tage tage vandet fra returen. Dermed bliver baggrunden en del af det levende filter.
Ser sådan ud:
Baggrunden blev derefter muret op med døde LS og så lidt hvid Portlandcement som muligt, mens akvariet lå ned på hhv. den ene og anden baggrundsside.
Det færdige resultat set oppefra:
Nu har akvariet så stået med flere hold ferskvand til udvanding af cementen og står nu i mit værkstedsvindue med modnet saltvand og lidt LS fra mit RSM 130 i fuld sollys. Da jeg jo ikke har plads til 2 akvarier i stuen og skal bruge alle de levende sten mv. fra det gamle akvarium, er mit håb at jeg derved kan forkorte eller kortslutte modningsprocessen lidt, så tabet af levende minimeres. Indtil nu er brunalgefasen overstået og grønalgefasen godt i gang.
Flere billeder og opdateringer følger!
Hilsner
Peter