Levetid på LED?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Levetid på LED?

Indlæg af nbd »

Jeg synes ikke LED lever op til forventningen om 30.000 - 50.000 timer. Hverken som akvariebelysning eller i spots til brug i huset. Jeg skiftede en Maxspect-lampe ud efter to år. Vi har adskillige spots med Cree LED, og alligevel har jeg været nødt til at skifte indenfor et år eller to. Jeg er godt klar over, at afkøling er en udfordring for især spots, men pæren/lampen burde være konstrueret til det...?

Hvad er jeres oplevelser med LED - holder de hvad fabrikken lover?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Levetid på LED?

Indlæg af Carsten »

Nej, og det langt fra.
Mine Maxspekt, har været omkring forhandleren/fabrikken flere gange.
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Tykki »

Af presis den grund har jeg slået blæserne fra, og når lortet, IGEN , skal repareres, skifter jeg til t5, og det så old School det nu kan blive, med tænd og sluk ure. Er pisse træt af det moderne lort! Åh, og rigtig dejlig aften til alle :angry: :f2: :GO
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af Kasper j. »

Køb Pacific sun eller ghl. Så går det ikke i stykker.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

Min ghl lampe nærmer sig 3 år og har aldrig haft problemer.

Når man samtidig har hørt hvor meget andre typer lamper har larmet eller haft andre problemer, er jeg meget glad for mit lampe valg. Metris lampen er på tilbud i ghl shoppen nu til 5500.(pga der er en ny på vej)

I sin tid havde jeg en Pacific sun lampe, der gik et både en strøm forsyning og et board inde i, lampen på under et år..
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

@Dan: Slå blæserne fra for at forlænge levetiden på LED? Lyder i mine ører som at bore hul i bunden af brændstoftanken i håb om, at det vil få bilen til at køre længere på en tankfuld brændstof :T

Selve LED'erne tror jeg altså ikke man behøver tvivle om, uanset om det er Cree, Phillips, Osram whatever, at de sagtens kan holde min 30.000 timer (sandsynligvis endda over 100.000 timer) hvis varmen ellers ledes effektivt væk fra LED'en og ikke mindst fra forbindelserne.

Hvor længe man kan forvente lysdioderne holder når de er indbygget i en lampe eller et spot, afhænger i meget stor grad af termisk design og materialevalg i lampe/spot.
Mine Radion har indtil videre kørt i ca. 4½ år. Regner vi for nemheds skyld med 10 timer om dagen er det i runde tal 16.500 timer, indtil videre.

Jeg har haft LED i huset i flere år, men ingen steder hvor de er tændt tilnærmelsesvis så mange timer dagligt. Jeg har på den anden sider aldrig skiftet en eneste, og regner heller ikke med det bliver nødvendigt i min levetid.

Tænker det gælder for LED lamper/spot som for alt muligt andet:
altid en eller anden der kan gøre det billigere.jpg
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Indlæg af chrislolk »

Helt på linje med Poul. LED'erne kan godt holde de opgivne timer, men konstruktionen halter ofte i de billige lamper, hvor det termiske design ofte har mangler.
Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Levetid på LED

Indlæg af Tykki »

Han ligner min tatovør . Forlænge??????? Næ, tage livet af lortet så jeg kan få en ny, og mht pacific Sun som jeg har haft! Det lort gik også bag om valsen og måtte rep, og samtidig er den for teknisk til en retarderede fiskehandler som mig, så mit valg bliver old School t5 næste gang.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"