Akvarie - lyd og larm

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
8
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Akvarie - lyd og larm

Indlæg af tim_rn »

Hej med jer

Udover at det vil være en kæmpe hjælp for mig, håber jeg også andre vil kunne læse i denne tråd og få lidt hjælp og ikke midst forventnigsafstemme, hvis de er ved at starte et første akvarie ligesom jeg er.

Som ny er hele den her akvarieverden jo fyldt med spørgsmål. Jeg har personligt aldrig haft akvarie før, så noget jeg skal have afstemt, hvor i andre nok bare har tilvænnet jer, er hvor meget lyd der kommer fra et saltvandsakvarie. Det er jo helt sikkert afhængigt af tusinde faktorer som hvilken teknik, hvor det er placeret, størrelse på akvarie osv.
- men jeg prøver lige at forventningsafstemme selv, så jeg i sidste ende ved 100% (eller tæt på) om alt er som det skal være, eller om der er noget jeg kan gøre.

Så jeg kunne godt tænke mig at høre om jeres små fif og erfaringer med, hvor lydløst det kan blive - og fordi det er afhængigt af meget, hvor lydløst i mener jeg kan forvente mit setup til at blive.

-

Mit kommende akvarie er ved at blive leaktestet på en selvopfunden metode. Her kunne jeg jo ikke undlade at afprøve alt udstyr og se det in action. Akvariet er et Nuvo 30L - altså AIO tank og dermed ingen pumper i underskab. Lige nu er det fyldt omtrent 80% i displaytanken, og jeg har afprøvet:

1) Cirkulationspumpe: Jebao RW-4
Jeg er ikke tilfreds - og det lader andre til at være. Så enten er min forventning forvrænget, eller også er det noget galt med min pumpe. Holder jeg den i hånden i vandet på nogle af de laveste settings er det ok og hvad jeg forventer som ok lydniveau. En summen kan høres ovre fra sofaen. Jeg kan ikke forestille mig at den skal køre på skiftende setting, da en skiftende summen er meget tydelig (er det bare tilvænning?). Det kan vel ikke være rigtigt? Derudover kan den engang imellem lyde en lille smule som en vibrerende tlf der får en sms. Det sker ikke konstant, så der må være nogle best practices til hvordan det sættes fast på glasset.
Bør man skifte til en stærkere magnet (6mm glas)? Skal vinklen også vurderes? Gør det en stor forskel når der kommer sten, koraller i? (jeg synes larmen bliver langt tydeligere når jeg peger ind eller tæt på glasset, hvilket får mig til at tænke over, om det hele bliver bedre når der er fyld i.
(basic spørgsmål, i know - men har i nogle råd? Jeg synes jeg kan finde alt lige fra send pumpen tilbage til dyp den i eddike (?!) )

2) Returpumpe: Stock pumpe på 476 gph mener jeg det er
Den larmer. Når den står på fødderne og peger opad, vender jeg den på siden og holder den i hånden er det faktisk helt fint - men stadig skidt hvis jeg holder den opad. Det betyder jo at pumpen som sådan ikke har et problem i larm, men det er fastgørelsen der skal hjælpes. Må den godt fastgøres liggende, den kan jo stadig få vand ind. Og endnu engang: jeg afprøver den i displaytanken, hvor der intet andet er i - så larmer det bare mere når vibrationerne ikke kan stoppes af sten etc.
(basic spørgsmål, i know - jeg har læst en masse ideer med at lægge svamp under og andre fastgørelsesmuligheder. Og en udskiftning af returpumpe er helt sikkert en mulighed, det er jo oplagt. Men det nytter jo ikke at købe nyt udstyr, hvis det er fordi jeg lever i en fantasiverden om, at man kun kommer til at høre en minimal summen fra et så lille akvarie.

3) Skummer: Tunze 9001
Jeg har endnu ikke prøvet den, folk virker begejstrede for lydniveauet. Men er der nogle specielle råd her?

-

Jeg får absolut intet problem med at vænne mig til lyd fra akvariet. Men jeg er fokuseret på at kende alle de små ulemper ved et akvarie på forhånd (lyd, energiforbrug, afhængighed etc.) - så jeg søger bare mere information, så jeg kan blive så glad for det som muligt. :)

Tusinde tak på forhånd.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"