Hvis den bare fungere som den ham fra singapore også havde lavet, så fungere det ved det er en maskine der bare laver x antal test på akvariet vandet pr dag. Altså fysisk laver en test, med et testkit, og så måler testen optisk, så er det knap så interessant i mine øjne..
StarF skrev:Hvis den bare fungere som den ham fra singapore også havde lavet, så fungere det ved det er en maskine der bare laver x antal test på akvariet vandet pr dag. Altså fysisk laver en test, med et testkit, og så måler testen optisk, så er det knap så interessant i mine øjne..
For et par år siden var der en dansk fyr, mener han var fra Esbjerg kanten, som gik og rodede med at lave noget test ting til både Ca og Kh. Men tilsyneladende har han tabt interessen, for der skete ikke mere. Han fortalte den gang at det ikke ville vare så længe for den kom. Men det holdt vist ikke stik
StarF skrev:Hvis den bare fungere som den ham fra singapore også havde lavet, så fungere det ved det er en maskine der bare laver x antal test på akvariet vandet pr dag. Altså fysisk laver en test, med et testkit, og så måler testen optisk, så er det knap så interessant i mine øjne..
Der stod at der var en lille probe i akvariet.
Han skriver da, at der ikke er en probe involveret - eller har jeg læst forkert?
rizorido said: ↑
Excellent that's what I wanted to hear ! So is this an additional probe and programming ?
It is not a probe, but there is an awful lot of programming involved!
Jeg synes det er lidt et mysterie, hvordan han måler Kh. Det er vist vanskeligt at måle elektronisk.
Når vi sender til Triton, så får man heller ikke en Kh værdi. Ca og Mg, men ikke Kh - eller har jeg heller ikke kigget ordentligt her
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Som jeg ser det så tager han en smule akvarievand og noget reagens (ligesom i almindelige testsæt) og blander det i maskinen. Derefter sidder der sikkert en lyskilde og en fotocelle som kan analyserer farven/bølgelængden. Og derudaf får en resultat.
Nej han skriver hans system tager en prøve af vandet, der er ingen prope...
Ryom skrev:Som jeg ser det så tager han en smule akvarievand og noget reagens (ligesom i almindelige testsæt) og blander det i maskinen. Derefter sidder der sikkert en lyskilde og en fotocelle som kan analyserer farven/bølgelængden. Og derudaf får en resultat.
Præcis
Der var en fra singapore der havde lavet et ligende system. Det døde efter nogle mdr fordi det viste sig tallene blev skæve over tid...
Han skriver da, at der ikke er en probe involveret - eller har jeg læst forkert?
rizorido said: ↑
Excellent that's what I wanted to hear ! So is this an additional probe and programming ?
It is not a probe, but there is an awful lot of programming involved!
Jeg synes det er lidt et mysterie, hvordan han måler Kh. Det er vist vanskeligt at måle elektronisk.
Når vi sender til Triton, så får man heller ikke en Kh værdi. Ca og Mg, men ikke Kh - eller har jeg heller ikke kigget ordentligt her
Erik
Ja, det er mig der ikke lige læste korrekt. Han skriver der en et lille stykke "tube" rør i akvariet.
Den henter selv vand og tester det selv og dosere også selv kh men det jeg vil vide er hvor bliver test vandet af og hvad koster den "test" når man skal købe flere/nyt er det væske eller strips og hvad og hvor tit den skal rengøres for ikke at blive misvisende med tiden.
Spændende. Den kan da uden tvivl skabe endnu mere stabilitet til et lukket system. Men det er naturligvis også værd at huske, at vi har klaret og med almindelige doseringsmaskiner i mange år. Og der står altså mange flotte akvarier derude, som kører på den gode gamle Grotech maskine