Mens jeg venter..

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
MGlauridsen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
8
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Hadsten

Mens jeg venter..

Indlæg af MGlauridsen »

Hej! Har endelig fået sten og vand i baljen og den står nu bare og brummer.
Jeg tænkte på om der er noget jeg bør gøre her imens jeg venter på at nitrat værdierne stiger.

Status er at der er levende sand i, 2 levende sten og 1 tør sten. Der er smidt salt i og vandet står kun med en returpumpe, et makanisk filter, varmelegeme, skummer og lys på.

Noget af det jeg blandt andet tænker på er hvor meget skal lyset være på den første måned?
Giver det overhovedet mening at varmelegeme og skummer står aktivt?
Foretager man vandskifte under opstarten eller først ved tilførsel af fisk?
Aktuelt har jeg ikke købt bølgepumpe endnu, men er det rigtigt det kan udskydes?
Bør jeg købe lidt bakterier på dåse og tilføre eller er det ligemeget nu det er levende sand og sten?
Er der i det hele taget noget jeg skal foretage mig den næste måned?
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Mens jeg venter..

Indlæg af Mikas »

Cirkulation er også vigtigt under indkøring . Så ville bestemt have samme cirkulation på som der normalt skal til..
Ville også have skummeren kørende da det hjælper med at trække skidt ud a vandet :)
Har aldrig brugt det der baktiere tilsætning men nogle hælder til det :)
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
MGlauridsen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
8
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Hadsten

Indlæg af MGlauridsen »

Mikas skrev:Cirkulation er også vigtigt under indkøring . Så ville bestemt have samme cirkulation på som der normalt skal til..
Ville også have skummeren kørende da det hjælper med at trække skidt ud a vandet :)
Har aldrig brugt det der baktiere tilsætning men nogle hælder til det :)
mmm, så svar på pm! ;p

hvad med varme og lys?
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Da jeg startede mit op, blev det sat i gang med alt der skal til, på nær en kalkreaktor. Der er intet nævneværdigt forbrug af "de tre hellige", før der er kommet aftagere (stenkoraller). Jeg havde også varme på.
Det kørte indtil indkøringen var færdig og algefasen var ovre. Det kan tage 3 - 6 mdr, afhængigt af kvaliteten af de levende sten.
Borneman holdt et foredrag i Odense i 2009 (mener jeg det var) og han anbefalede også den fremgangsmåde.
Mens man ventede, som vel er det du spørger til, bruger man tiden på at planlægge. Planlægge hvad man vil have i af fisk og koraller.
Får læst op på de krav de enkelte arter har, og fordele og ulemper der kan være ifht de arter man nu ønsker, det gælder både fisk og koraller. En slags pros/con liste.
Så har man en plan, når man skal til at fylde i - og så går tiden lidt hurtigere.
Det kan være en skidt ide at hjælpe indkøringsfasen på vej. Det plejer at være rigeligt med de levende sten. Systemet retter sig selv til, stille og roligt.

Jeg ved at der findes nogle der har overstået indkøringen hurtigere ved at tilsætte noget, feks bakterier. Nogle gange går det fint, men det kan også gå den anden vej. Jeg hælder mest til, at lade naturen selv klare det - og den klarer det fint, uden indblanding fra akvaristen.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"