Flere sten

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Arija
Copepod
Copepod
Reactions:
8
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Hobro

Flere sten

Indlæg af Arija »

Hej
Jeg har for 3 uger siden købt og opstartet et brugt akvarie. Sera biotop 130 led. (130liter)
Akvariet virker som om, det er ved at nærme sig afslutningen af algefasen.
Jeg er i midlertidig kommet i tanke om, at jeg vil have nogle flere sten i akvariet.
Hvilken betydning vil det have for akvariet, hvis jeg tilfører f.eks. 5kg levende sten?
På kort og lang sigt? Der er 10 kg sten i akvariet nu.
Der er endnu ikke sat fisk i.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Flere sten

Indlæg af Carsten »

Kom de sten i der skal. Det der "drypvis" tilsætningen af sten duer ikke. Du kan forvente et algeboom hverdag du kommer flere sten i
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Mikas »

Det vil nok betyde at der vil komme en ny agle fase men mest på de nye sten du tilføjer ..
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Indlæg af Anden »

På sigt vil de 5kg extra gøre det akvarie nok vil køre en del bedre og nemmere da 10kg er lige i underkanten af hvad et 130liters kræver af sten til filtrering med har du en super god skummer behøver du ikke de 5kg extra men selv med en god skummer vil 5kg extra kun være en fordel på sigt men hvis de 5kg sten ik er indkørt eller curet ordenligt vil du jo som de andre siger nok få et alge bloom men det er vel ik være end et godt rengøringshold vil kunne klare.
Billede
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Arija skrev:Hej
Jeg har for 3 uger siden købt og opstartet et brugt akvarie. Sera biotop 130 led. (130liter)
Akvariet virker som om, det er ved at nærme sig afslutningen af algefasen.
Jeg er i midlertidig kommet i tanke om, at jeg vil have nogle flere sten i akvariet.
Hvilken betydning vil det have for akvariet, hvis jeg tilfører f.eks. 5kg levende sten?
På kort og lang sigt? Der er 10 kg sten i akvariet nu.
Der er endnu ikke sat fisk i.
Hej Arija,

Har du ikke et billede af dit akvarie og din stenopsætning, som vi må se? :happy:

Grunden til at jeg spørg om dette, er, at du skal tænke på, at når du køber koraller. Så sidder disse for det meste altid på en lille, eller lidt større, sten, og derved tilføjer du jo flere levende sten til dit akvarie :y Plus at du også kan tilføje "for mange", så din stenopsætning bliver for høj. Derved bliver afstanden til vandoverfladen for lille, og dine koraller har ikke plads til at vokse sig store opad.

Så lad os se hvordan dit akvarie ser ud, eller endnu bedre opret en akvarietråd under "Medlemmernes akvarie" under din akvariestørrelse her http://www.saltvandsforum.dk/viewforum.php?f=92" onclick="window.open(this.href);return false;. Så kan du følge dit akvariets udvikling igennem tiden, og kan være inspiration til andre :GO
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"