LED vs næringsmangel - debatoplæg !

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: LED vs næringsmangel - debatoplæg !

Indlæg af Anders månsson »

super læsning ole.
Jeg leger lidt med lyset disse dage netop pga denne tråd...

Måske man skulle skrue helt ned for 10000K og så kun have 6500K og royal blue/blue tændt... Så ville det vel give tæt på det bedste lys for vækst og farve ikke? nærringen i vandet burde jo også stige...
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

PederP skrev:
Anders månsson skrev:hvorfor hæve lamperne hvis de kan nedrosles? Man opnår da mindre lysintensitet på begge måder...
Der er jeg helt enig med dig.
Man sparer strøm ved neddrosling, og så må højden på lamperne have noget at sige med vinklerne på lyset, og hver meget lys man få ind på siden af søjler/koraller. Det må virke mindre diffust/ mere top-belyst med lamperne højt over baljen.
Hvis der er tale om det samme antal lamper ligger der vel implicit i det, at man, samtidig med man hæver sin lampe, også skifter til f.eks.90 grader linser fra 120 grader således at lampen/lamperne stadig oplyser det samme areal. Jeg ved det ikke, men i så fald er jeg da ikke ubetinget sikker på at man i det hele taget opnår mindre lysintensitet med lamperne hævet (og i så fald heller ingen forskel i energi)
1) Når en lampe har stor spredning vil lysstrålerne ramme i en større vinkel på vandoverfladen og jo mere skråt lysstrålerne rammer vandoverfladen jo mere lys reflekteres (slår smut) væk igen.
2) Når lyset skal passere ned igennem vandsøjlen med en vinkel på 60 grader er der jo betydeligt længere ned til bunden end hvis vandsøjlen passeres i en vinkel på 45 grader

Jeg ved det ikke, men det kunne vel tænkes, at 1 +2 helt opvejede det lystab der måtte være ved at hæve lampen?

I Peder Revnørd's tilfælde forstår jeg, at han samtidig med at hæve lamperne reducerer fra 6 til 2 lamper, som så dækker det samme areal. Kan vel også tænkes, at det vil give (omtrent) samme energi som hvis han i stedet havde mindsket lysintensiteten på alle 6 lamper?
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

Anders månsson skrev:super læsning ole.
Jeg leger lidt med lyset disse dage netop pga denne tråd...

Måske man skulle skrue helt ned for 10000K og så kun have 6500K og royal blue/blue tændt... Så ville det vel give tæt på det bedste lys for vækst og farve ikke? nærringen i vandet burde jo også stige...
du vil have et let og simpelt svar og det er der ikke
du har kun brug for at mætte zoxantheller i dine dyr med fotoner.når det er sket er alt det andet for akvaristens skyld ikke koraller.
den her mætning kan opnås på mange måder,så det er mange veje til succes.
gør det nu som det passer dig og bliv ved:)
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

Jeg spiller altid på flere heste... ho hi ha he hæ
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

jep os mig og jeg går meget metodisk igang med mit nye akvarie,jeg tror den går hen og bliver min favorit balje:)

alle rev er ikke blå som nogen måske tror,på grundt vand er der masser af fremtrædene sps med gul kontrast,i dybere vand er det blå men der er det suppleret delvis op med uv,i uklare laguner kan farver være alt ifra blå til brun.
så ta den farve du best kan li og for at snakke zooxantheller så længe det er intens vil de udnytte det max
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

Anders månsson skrev:Jeg spiller altid på flere heste... ho hi ha he hæ
Før i tiden spillede jeg også på flere duer, men det gør jeg ikke mere. Det handler jo bare om at finde den helt rigtige, en kvinde som er god at tale med, en som god til at lave mad og en som er god i sengen. . . . . og de 3 må for alt i verden ikke få kendskab til hinanden.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

En lille update på "forsøget".

Jeg kan allerede konstatere meget mindre algevækst på ruderne.
Med hensyn til farver, så er jeg stadig i tvivl om effekten, men ved også at det nok tager en md. at få bundfarven frem i f.eks m.rainbow fra DT til frag, så jeg venter spændt.
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

PederP skrev:En lille update på "forsøget".

Jeg kan allerede konstatere meget mindre algevækst på ruderne.
Med hensyn til farver, så er jeg stadig i tvivl om effekten, men ved også at det nok tager en md. at få bundfarven frem i f.eks m.rainbow fra DT til frag, så jeg venter spændt.
Mine algebelægninger er nu væk - det er for mig det største nemme 'wake up call' jeg har haft i hobbyen i årevis :biggrin:
ingen forskel på farver på koraller, men Acropora og LPS har ligesom mere 'kød/fylde' nu - umiddelbart ser de sundere ud

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Jeg har til gengæld reddet mig et lag cyano på bunden :-(

Det er nok ikke ændring af lyset, der er årsagen (jeg skruede ned for blå og rød LED). Jeg har lige målt mine værdier:
Ca: 450
Mg: 1360
kH: 10,5
pH: 7,8(!)

Jeg installerede kalkreaktor i juleferien. Jeg har CO2 mistænkt for at fremavle cyano, jf. Delbeek & Sprung (2005): "Aquarists using calcium reactor for the first time sometimes report an increase in the growth of filamentous algae". Reaktorens afløb drypper kun, så det er næppe de store mængder CO2?

Forfatterne anbefaler at bruge kalkwasser ved siden af. Men hæver det ikke også kH?
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af trine... »

Lad evt din reaktor dryppe ned i et kammer/rør med mere aragonitmedie inden det rammer vandet, det neutraliserer noget af den overskydende co2.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

nbd skrev:Jeg har til gengæld reddet mig et lag cyano på bunden :-(

Det er nok ikke ændring af lyset, der er årsagen (jeg skruede ned for blå og rød LED). Jeg har lige målt mine værdier:
Ca: 450
Mg: 1360
kH: 10,5
pH: 7,8(!)

Jeg installerede kalkreaktor i juleferien. Jeg har CO2 mistænkt for at fremavle cyano, jf. Delbeek & Sprung (2005): "Aquarists using calcium reactor for the first time sometimes report an increase in the growth of filamentous algae". Reaktorens afløb drypper kun, så det er næppe de store mængder CO2?

Forfatterne anbefaler at bruge kalkwasser ved siden af. Men hæver det ikke også kH?
Jeg bruger sådan en her:
http://www.shop-meeresaquaristik.de/cal ... :5065.html" onclick="window.open(this.href);return false;

det har hjulpet på mine ph problemer. Kalkwasser, er også brugt, det hæver kh/ca en lille smugle, så det skal man lige justere sin kalk reactor efter.

jeg købte 2 af dem på mit link, så har evt et overskydende hvis det har interesse.. (smid pb) ellers kan man jo også let lave en beholder selv, med noget kalk medie i :)
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

PoulD skrev:
PederP skrev:
Anders månsson skrev:hvorfor hæve lamperne hvis de kan nedrosles? Man opnår da mindre lysintensitet på begge måder...
Der er jeg helt enig med dig.
Man sparer strøm ved neddrosling, og så må højden på lamperne have noget at sige med vinklerne på lyset, og hver meget lys man få ind på siden af søjler/koraller. Det må virke mindre diffust/ mere top-belyst med lamperne højt over baljen.
Hvis der er tale om det samme antal lamper ligger der vel implicit i det, at man, samtidig med man hæver sin lampe, også skifter til f.eks.90 grader linser fra 120 grader således at lampen/lamperne stadig oplyser det samme areal. Jeg ved det ikke, men i så fald er jeg da ikke ubetinget sikker på at man i det hele taget opnår mindre lysintensitet med lamperne hævet (og i så fald heller ingen forskel i energi)
1) Når en lampe har stor spredning vil lysstrålerne ramme i en større vinkel på vandoverfladen og jo mere skråt lysstrålerne rammer vandoverfladen jo mere lys reflekteres (slår smut) væk igen.
2) Når lyset skal passere ned igennem vandsøjlen med en vinkel på 60 grader er der jo betydeligt længere ned til bunden end hvis vandsøjlen passeres i en vinkel på 45 grader

Jeg ved det ikke, men det kunne vel tænkes, at 1 +2 helt opvejede det lystab der måtte være ved at hæve lampen?

I Peder Revnørd's tilfælde forstår jeg, at han samtidig med at hæve lamperne reducerer fra 6 til 2 lamper, som så dækker det samme areal. Kan vel også tænkes, at det vil give (omtrent) samme energi som hvis han i stedet havde mindsket lysintensiteten på alle 6 lamper?
Bare lige for at illustrere hvordan spredning vs. overlab forløber uens med afstanden, med belysning fra flere punkter.
Forsimplet self., men i "den røde trekant" under lamperne, der er der næsten ingen lystab fra spredning når man hæver lamperne. Dæmpningen komme fra kanterne og ind mod midten efterhånden som man hæver.
Spredning.jpg
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Må indrømme jeg lidt har gået og rystet på hovedet af den her snak om "ingen månelys". Men nogle gange handler det også om at forstå "hvad det er andre folk forstår".

Jeg kan ligesom fornemme, at man har fået opfattelsen af at månelys er lig med en ca 1% indstilling på LED lampens blå kanal og så kan jeg godt forstå at folk oplever problemer med det. Det skyldes måske i virkeligheden LED lampe producenternes standard opsætning, der har påvirket i en forkert retning.

1% på blå kanal på mine Maxspect lyser i hvert fald akvariet ganske kraftigt op. Nu har jeg længe kørt med månelys og har brugt den lille hvide diode der er monteret på Tunzes wavecontroller og den giver kun lige lys nok til at fiskene kan ane stensætningen (såfremt de har samme nattesyn som undertegnede). Den lille hvide diode skaber ingen problemer her og det skyldes IMO at det er tilstrækkeligt svagt til at det simpelthen ikke påvirker korallernes photoreceptorer, eller i hvert fald kun i sådan grad som det sker i naturen - mine koraller står i hvert fald med 120 % tentakler fremme om natten.

I min frustration over ikke at fatte hvad det her projekt "ingen månelys" gik ud på, fandt jeg lidt interessant litteratur om emnet (Photoreceptors in the cnidarian hosts allow symbiotic corals to sense blue moonlight)

Det der bla står er, at photoreceptorer primært rhodopsin er allermest følsom overfor lys i bølgelængden ca 480 nm(blåt lys) og sjovt nok det lys man oftest bruger som månelys. Rhodopsin er det der styrer hvor vidt korallen puster tentaklerne ud eller trækker dem ind. Dvs kraftigt blåt lys trækker tenktaklerne ind og vice versa.

Lidt pudsigt viser samme artikel at rødt lys i bølgelængden 660-670 nm har meget ringe eller ingen indflydelse på rhodopsin og derved om tentaklerne trækkes ind, så vil man stadig gerne have lys på om natten kan man jo forsøge sig med den røde kanal i stedet.

Anden del er så det at lege med at få korallerne til at gyde, men det kræver en månefasestyret diode med lys indenfor ca 420-480 nm som fx den der sidder på Tunzes wavecontroller - men det er en anden snak.
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Indlæg af peder »

Helt enig Anders, har en kammerat der har maxspect og deres månelys er alt for voldsomt!
Kan huske min gamle Giesemann den havde perfekt månelys, svagt diffust og bestemt ikke blåt!
Kører med største fornøjelse månelys på mine Mitras men bruger kun den "warmwhite" diode.
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Jeg er skam helt enig med jer, Maxspects månelys er for vores skyld - ikke for korallerne.

Er helt sikker på at Tunze 's lille diode gør hvad den skal - også uden at genere korallerne.

Det forandrer ikke det skadelige ved forkert spektrum, lystid etc, og jeg tænker at mange andre producenter har samme udfordring.

Lille staus herfra iøvrigt.

Mine alger er 100% væk - tingene står bedre end nogensinde :-)
Min No3 er eksploderet - den er på 20, så jeg holder lige øje med at den ikke bliver højere - jeg vil gerne se baljens "naturlige leje" inden jeg påbegynder evt vodka dosering

God weekend :-)

Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Så er jeg kommet til en konklusion på min balje.
Jeg går tilbage til mine gamle indstillinger.
Godt nok får jeg mindre belægning på ruderne, men de dybere placerede sps begynder at miste skarphed i farverne. Og så er jeg ikke imponeret over det "gule look".

Hvis jeg sammenligner med Peders balje, hans lys og overflademål. Så har han også dobbelt så mange LED lamper og kun 25 cm mere at dække.
Ved at slukke 4 i sol op/ned, og ellers køre med samme indstillinger, er Peders nye "program" også akkurat lige så blåt som mine original indstillinger. Og også ret lig mine gamle lysniveau, hvis man tager overflade divideret med gennemsnitligt watt.

Min balje var nok ikke overbelyst - derfor ikke samme effekt...
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Egentlig må forskelligheden på mine og navnebroderens resultater ligge meget i vores stensætning.
Hvor Peders er en ægte sps balje, hvor bunden får glæde af alle lamper, så er min baljes lys overlab brudt af mange høje søjler. Der er stort set ingen koraller der får lys fra mere end hvad der svarer til én lampe. Mit lys på bunden må således være en brøkdel.

Hvis vi sammenligner de koraller man lettest ser overbelysning på, så er min montipora f.eks yderligt belyst af én lampe og afskærmet fra resten af "himlen" af søjlen.
IMG_6068.JPG
Også reelt kun én lampe der rammer min slimer.
IMG_6069.JPG
Så i mine øjne, så hænger det udover watt og farver også sammen med layout. Stadium giver høj belysning på alle pladser til sps, søjler eller bjerg i midten stjæler lys, og kan mere indbyde til mixed reef.

For lige at opdatere på det egentlige emne, så har jeg lavet en lille 12k fragtank, med 10 timer lys.
Da jeg som sagt ikke har ret meget lys i dybden, kunne DT ikke bruges til et forsøg med at dæmpe noget som helst. Men derfor tror (og ser) jeg stadig på at lys kan styre korallers udtryk, og jeg er meget lun på idéen.
Jeg har nu splittet et par nye koraller mellem mine 3 baljer. Så må vi se :)
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Indlæg af peder »

Netop præcist! Man kan IKKE lave en opskrift der gælder alle baljer, hver balje er jo helt sin egen;-) hvad der er godt lys er for den ene er ikke nødvendigvis godt for andre, det samme med cirkulation f.eks. har mange cubeformet baljer (ifølge diverse tråde) det lidt svært med maxspect gyre pumpen hvor der åbenbart opstår døde zoner hvorimod det ikke er tilfældet med de mere "klassiske" baljer, så tror man skal finde den opskrift som passer eksakt til netop ens egen miljø og ikke skælne så meget til hvad andre har held med.
Som du så rigtigt er inde på er den måde man har scapet sin balje på jo ret så afgørende og de er da' heldigvis meget forskellige;-)
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Her er link til Jorg Kokotts egne anbefalinger.

Et PDF dokument på en del sider, og på tysk - men ganske fremragende

http://www.sangokai.de/neues.cfm" onclick="window.open(this.href);return false;

God fornøjelse :-)

Mvh
Peder
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

I den her samtale kan jeg pludselig godt forstå hvorfor nogen vælger et alternativt profilnavn :)

Tak PRN. Så er der lidt at forholde sig til :)
Jeg kan ikke helt gennemskue om det først er ved et meget højt lysniveau, hvor R-blå og UV andelen er for stor, at det kommer til udtryk. Eller om der også vil være forskel at spore ved mere moderate lysniveauer.
Det kan sagtens være at mit lys i småbaljerne ikke er kraftigt nok til at have en synlig effekt..

@Peder. Som jeg fortalte til mødet ville jeg også gerne udvide mit setup med en tro kopi af fragtanken. Pumper, sandbund og rist - så skulle det blive let at sammenligne.
I de tre steder jeg sammenligner nu er der forskellig cirkulation, så vækstform sammenligningen er røget.
De er også udsat for forskellige niveauer af falsk lys. Hvis korallerne styrer døgnrytme efter lys, så kunne et fritstående akvarium midt i stuen sagtens være hæmmet i de lyse sommerdøgn kontra det der står i sumpen.
Det kar i sumpen får det mest iltede vand direkte fra skummeren, og vandet i karret bliver udskiftet 58 gange i timen.. He he.
Jeg er ret langt fra noget man kan sige noget endegyldigt ud fra med det setup. Men noget skal man jo rode med..
Brugeravatar
S1m0n
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af S1m0n »

StarF skrev:
nbd skrev:
StarF skrev:Jeg har også lagt mærke til jo mere lys jeg havde på jo mere næring måtte jeg tilsætte for at holde farver ellers begyndte farven faktisk at blive knap så skarpe.
Interessant observation. Jeg troede netop farverne var kraftigst når koraller sulter jf. Peders kommentarer om Zeo...?
Tjae da mine lamper stod på Max oplevede jeg noget der ligner brune koraller. Og koraller der viste tydelig tegn på stress. I sommers skruede jeg ned for lyset og så begyndte farverne at komme tilbage og jeg kunne nøjes med at tilsætte mindre næring. I sommeren da lyset var på 100% så måtte jeg dosere en del mere. Ellers døde korallerne.
Jeg står pt og slås med om mit lys er for kraftigt eller for svagt. Da begge dele tilsyneladende kan give brune og kedelige koraller, ved jeg ikke hva der er det rigtige at gøre lige nu. Det er egentlig ikke fordi jeg vil til at diskutere vandværdier og andet info fra mit system, men blot vide om der egentlig er nogen måde at vide om ens balje med brunlige koraller skyldtes for lidt eller for meget lys ? Hvis man netop står med en tank der viser lige præcis symptomerne som både ka skyldtes for lidt og for meget lys. Er der nogen der kan berige mig med den viden ? :)
Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

S1m0n skrev:
StarF skrev:
nbd skrev:
StarF skrev:Jeg har også lagt mærke til jo mere lys jeg havde på jo mere næring måtte jeg tilsætte for at holde farver ellers begyndte farven faktisk at blive knap så skarpe.
Interessant observation. Jeg troede netop farverne var kraftigst når koraller sulter jf. Peders kommentarer om Zeo...?
Tjae da mine lamper stod på Max oplevede jeg noget der ligner brune koraller. Og koraller der viste tydelig tegn på stress. I sommers skruede jeg ned for lyset og så begyndte farverne at komme tilbage og jeg kunne nøjes med at tilsætte mindre næring. I sommeren da lyset var på 100% så måtte jeg dosere en del mere. Ellers døde korallerne.
Jeg står pt og slås med om mit lys er for kraftigt eller for svagt. Da begge dele tilsyneladende kan give brune og kedelige koraller, ved jeg ikke hva der er det rigtige at gøre lige nu. Det er egentlig ikke fordi jeg vil til at diskutere vandværdier og andet info fra mit system, men blot vide om der egentlig er nogen måde at vide om ens balje med brunlige koraller skyldtes for lidt eller for meget lys ? Hvis man netop står med en tank der viser lige præcis symptomerne som både ka skyldtes for lidt og for meget lys. Er der nogen der kan berige mig med den viden ? :)
Hvad køre du dine lamper på?

Virker korallerne stresset? den letteste måde er jo at drosle lyset ned. (Mener også jeg anbefalede dig at sætte det ned i styrke da du var ude og hente nogle ting?) og giv det et par uger. Da mine var stresset pga for meget lys, var det tydeligt at se de blev mere glade, og allerede en 3 uger efter, begyndte farven at komme igen.
Brugeravatar
S1m0n
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af S1m0n »

StarF skrev:
S1m0n skrev:
StarF skrev:
nbd skrev:
Hvad køre du dine lamper på?

Virker korallerne stresset? den letteste måde er jo at drosle lyset ned. (Mener også jeg anbefalede dig at sætte det ned i styrke da du var ude og hente nogle ting?) og giv det et par uger. Da mine var stresset pga for meget lys, var det tydeligt at se de blev mere glade, og allerede en 3 uger efter, begyndte farven at komme igen.
Helt korrekt at vi havde en kort snak om det. Jeg satte dem også efterfølgende ned på 75% low output.
Mine koraller ser dog stadig ikke helt glade ud (Primært SPS) Kedelige i farverne og ingen eller meget lidt polyp udfoldelse. Så det er derfor jeg nu er i tvivl om det egentlig burde skrues en anelse længere ned, eller om det er stik modsat.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

Hmmm

Hvad er dine nærings målinger? po4/no3 ?

Du har 2 lamper til hvilke mål på akvariet?

Var de kedelige før du satte styrken ned, eller var de også det før?
Brugeravatar
S1m0n
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af S1m0n »

StarF skrev:Hmmm

Hvad er dine nærings målinger? po4/no3 ?

Du har 2 lamper til hvilke mål på akvariet?

Var de kedelige før du satte styrken ned, eller var de også det før?
Po4 0.05
No3 1-2

Yes to lamper til 130x50. De var kedelige før også, men der var po4 også en del højere. Så mon ikke det var grunden på daværende tidspunkt:)
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

Hmm jeg tror ikke det er pga du har sat lamperne til 75. Men du kan jo prøve at sætte dem tilbage.

Jeg vil dog prøve at sætte styrken lidt mere ned, men det afhænger jo også af hvordan lyset er indstillet osv. Man er nød til at få en følelse af hvordan ens akvarie og lys indstilling reagere sammen. Korallerne tager jo også tid om at komme sig ved for høje værdier.
Brugeravatar
S1m0n
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af S1m0n »

Jeg køre med en andens lysindstillinger. Den hedder ''Arons projekt'' mener jeg den hedder. Og til den anbefales der at køre med 100% og High output. Syns jeg bare virker ret voldsomt. Hælder nu os mere til at prøve og skrue dem en tand mere ned så de står på low og 70%
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

Aarons er meget blåt, og som jeg husker det, så har han skruet godt ned for de andre leds. GHL anbefaler at rød led, og kold hvid er så høje som mulige, for at give lys. Så er disse sat meget lavt, kan det godt forklare hvorfor det er nød til at køre highout put og så 100%.. blot en teori...
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Geografisk sted: vejle

Indlæg af apfolmer »

hvor finder i disse projects ?