Filtrering i fragtank
- Allan M
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 2011
Filtrering i fragtank
Jeg er ved at få lavet et nyt fragtank.
Da det er til Zoa, behøver der ikke være det helt store teknik - skummer.
Der kommer til at være lys, varme og filtrering og karret er 50x40x35 bxdxh
Nu er spørgsmålet: Hvordan kan en sådan filtrering foregå? Jeg gider ikke sump.
Life is a beach and then you dive.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 4330 Hvalsø
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager
Re: Filtrering i fragtank
Hang-on-back filter bruger jeg og syntes det er en god løsning og de fås også med overflade-skimmer som tager overfladefilm og det øger total vandmængde istedet for at fylde i selve akvariet.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
biologisk filter?
- Jones
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7080 Børkop
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Danmark
Hej Allan
Jeg ville, som Anden skriver, vælge et hang on back filter. Sådan kørte jeg mit fluval edge og det fungerede fint. Så kunne jeg bare lige tage den lille kurv op og skylle når jeg ville. Nemt og hurtigt.
Jeg ville, som Anden skriver, vælge et hang on back filter. Sådan kørte jeg mit fluval edge og det fungerede fint. Så kunne jeg bare lige tage den lille kurv op og skylle når jeg ville. Nemt og hurtigt.
o_O
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Fredericia
Hej Allan,Allan M skrev:Jeg er ved at få lavet et nyt fragtank.
Jeg ville købe en Tunze 9004 skummer (http://www.deepoceanshop.dk/teknik/skum ... -9004.html" onclick="window.open(this.href);return false;). Super skummer som både har overfladeskimmer og plads til en Tunze osmolator også

[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Marco R[/center]
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Hvis den står i nærheden af dit andet akvarie, så kan du bare benytte den sum du har.
Så skal du lede vandet via overløb ned i sumpen, en retur pumpe ekstra på og så kører du på den eksisterende filtrering.
Sådan gør jeg med min frag tank.
Erik
Så skal du lede vandet via overløb ned i sumpen, en retur pumpe ekstra på og så kører du på den eksisterende filtrering.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
- Allan M
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Skummer trækker vel næring ud af vandet og ikke partikeler, som jeg søger. Eller?Marco R skrev:Hej Allan,Allan M skrev:Jeg er ved at få lavet et nyt fragtank.
Jeg ville købe en Tunze 9004 skummer (http://www.deepoceanshop.dk/teknik/skum ... -9004.html" onclick="window.open(this.href);return false;). Super skummer som både har overfladeskimmer og plads til en Tunze osmolator ogsåJeg har selv været meget glad for den, og du har til en lille opgradering i den, hvis det skulle komme på tale
- Allan M
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Zoa tank kan ikke koples på mit store kar, da de vil have meget mere næring. Vil køre 2 forskellige systemer.crazy seahorse skrev:Hvis den står i nærheden af dit andet akvarie, så kan du bare benytte den sum du har.
Erik
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 9320 Hjallerup
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: NORDJYLLAND
Det lyder spændende Allan, taget i betragtning hvor fede zoa du har
- Allan M
- Rev haj
- Reactions:
- 13
TakkerEmils Far skrev:Det lyder spændende Allan, taget i betragtning hvor fede zoa du har
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Geografisk sted: Fredericia
Ja den fungere selvfølgelig som en almindelig skummer, men kan indstilles på luftindtaget, om den skal skumme lyst eller mørkt. Men hvis det er for næringens skyld, så er mit bedste bud en spandpumpe fra Fluval (eller et andet mærke selvfølgelig), som du kender fra ferskvandAllan M skrev:Skummer trækker vel næring ud af vandet og ikke partikeler, som jeg søger. Eller?Marco R skrev:Hej Allan,Allan M skrev:Jeg er ved at få lavet et nyt fragtank.
Jeg ville købe en Tunze 9004 skummer (http://www.deepoceanshop.dk/teknik/skum ... -9004.html" onclick="window.open(this.href);return false;). Super skummer som både har overfladeskimmer og plads til en Tunze osmolator ogsåJeg har selv været meget glad for den, og du har til en lille opgradering i den, hvis det skulle komme på tale

Angående overfladeskimning så findes der flere muligheder, som kan kobles på en spandpumpe, disse:
1) http://www.avifauna.dk/dennerle-turbosk ... 13885.html" onclick="window.open(this.href);return false;
2) http://www.akvariebutikken.dk/product/j ... n-ii-3164/" onclick="window.open(this.href);return false;
3) http://www.neonfisken.launch-it.dk/inde ... Menu=14101" onclick="window.open(this.href);return false; (næstsidste billede og hedder Overfladeskimmere)
Hvis du vil have et så clean look som muligt, så kan du koble sådanne http://www.akvariebutikken.dk/category/hydor-42/" onclick="window.open(this.href);return false; et Hydor varmelegeme (tre første) på spandpumpen, og så dette http://www.neonfisken.launch-it.dk/inde ... Menu=14101" onclick="window.open(this.href);return false; installationssæt til cirkulation måske (sidste billede) fra Eheim, og så er den i vinkel

[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
Marco R[/center]
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8560 Kolind
- Geografisk sted: Kolind
Nu spørger jeg bare dumt. Ved ikke det store om zoa.
Men ville man ikke, med fordel, kunne kompensere for skummeren, ved at fylde godt med f.eks reefpearls på dem.
Men ville man ikke, med fordel, kunne kompensere for skummeren, ved at fylde godt med f.eks reefpearls på dem.
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- Allan M
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Helt sikkert. Ikke dumt spørgsmål.PederP skrev:Nu spørger jeg bare dumt. Ved ikke det store om zoa.
Men hvorfor investere i en skummer, som vel kun har som funktion at hive næring ud og ikke partikler, for så at kompensere? Med mindre at den gør begge dele.
- Thomas fra Stockholm
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: Ikke angivet
Er helt enig med Allan, der er ingen grund til skummer.
Som mekanisk filter kan du bruge en hvilken som helst anordning der kan få vandet gennem en tot vat.
Som mekanisk filter kan du bruge en hvilken som helst anordning der kan få vandet gennem en tot vat.
https://www.instagram.com/jensen_reefing/
Mit 2400 byg http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=78677" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit 2400 byg http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=78677" onclick="window.open(this.href);return false;
- FEM64
- Dragefisk
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 8380 Trige
- Kontakt:
Lyder fristende. Nærmest som noget man er nødt til at prøve. Jeg har allerede et mindre akvarie stående og en (to faktisk) Eheim 2226 (mener jeg) stående. Så lidt varme og lys, så kører vi.
Jeg skal lige forstå dig Allan. Der skal ikke være fisk eller andet i? Kun sten, bundlag og zoas i vildskab?
Så vil du fodre dem? Reef pearls eller? Jeg har en del zoas i DT men dem fodrer jeg ikke. Kun det de napper når fiskene får mad (mest frost).
Jeg skal lige forstå dig Allan. Der skal ikke være fisk eller andet i? Kun sten, bundlag og zoas i vildskab?

[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....!
[/center]

-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 2450 København SV
- Saltvand siden?: 1983
Hej Allan.
Min "søheste søjle" som jeg længe har brugt til opfodring af Kauderni yngel har intet filter overhovedet. Der sidder en gl jebao pumpe i der laver bølger og det er det. Hvorfor vil du have mekanisk filtrering i?
Jeg skifter 25 L vand ind i mellem.
Charlie
Min "søheste søjle" som jeg længe har brugt til opfodring af Kauderni yngel har intet filter overhovedet. Der sidder en gl jebao pumpe i der laver bølger og det er det. Hvorfor vil du have mekanisk filtrering i?
Jeg skifter 25 L vand ind i mellem.
Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
- Allan M
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Akvariet skal bestå af varmekolpe, Lys, cirkulationspumpe, måske en form for filtrering. Thats is.FEM64 skrev:Lyder fristende. Nærmest som noget man er nødt til at prøve. Jeg har allerede et mindre akvarie stående og en (to faktisk) Eheim 2226 (mener jeg) stående. Så lidt varme og lys, så kører vi.
Jeg skal lige forstå dig Allan. Der skal ikke være fisk eller andet i? Kun sten, bundlag og zoas i vildskab?Så vil du fodre dem? Reef pearls eller? Jeg har en del zoas i DT men dem fodrer jeg ikke. Kun det de napper når fiskene får mad (mest frost).
Samt polycarbonat fragment hylder, som jeg har i moderkoral tanken.
Der bliver ikke noget bundlag, da jeg vil have muligheden for at rense bunden, samt se eventuelle ubudne gæster (Søstjerner, PLanaria etc)
Ingen fisk (Måske en gul gylte for, at tage de ubudne gæster)
For at holde gang i biomassen, kommer der et par levende sten.
Akvariets eneste funktion er at være showroom for fragmenter. Moderkorallerne er som sagt i et andet kar.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Så ville jeg klart lade være med at bruge kræfter på mekanisk filter
. Skift lidt vand ind i mellem hvis næringen peaker...

Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
- Allan M
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Begynder at lande på den mulighed!charlie saltvand skrev:Så ville jeg klart lade være med at bruge kræfter på mekanisk filter. Skift lidt vand ind i mellem hvis næringen peaker...

-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Hvis det er kan jeg hjælpe m at lave fraghylder..... Skal da, inspireret af denne tråd have bikset nogle sammen selv til søjlen. Den er 40x40x70.... 

- Thomas fra Stockholm
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: Ikke angivet
Ku godt finde på at starte op mit overløbsakvarie, så jeg kunne fodre op flere Zoa til det store når det engang er klart
Behøver blot en lille lampe, er der farver der får Zeo til at vokse bedre end andre? (undskyld jeg spore lidt ud i din tråd)

Behøver blot en lille lampe, er der farver der får Zeo til at vokse bedre end andre? (undskyld jeg spore lidt ud i din tråd)
https://www.instagram.com/jensen_reefing/
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8560 Kolind
- Geografisk sted: Kolind
Aha. Så er det vel egentlig opløst organisk næring i gør brug af uden skummerAllan M skrev:Helt sikkert. Ikke dumt spørgsmål.PederP skrev:Nu spørger jeg bare dumt. Ved ikke det store om zoa.
Men hvorfor investere i en skummer, som vel kun har som funktion at hive næring ud og ikke partikler, for så at kompensere? Med mindre at den gør begge dele.

Nu hvor jeg har en zoa ekspert på banen. Mine zoas bliver altid store, som i både diameter og længde på polypperne, sådan at de ender med mere at ligne en goniopora i form, end en flot kompakt zoa sten. Sådan står alle dem jeg har fået fra akvarier, hvor de stod kompakt. I mine forrige baljer var de også fint kompakte.
Hvad kan det skyldes?
Med hensyn til dit projekt. Kommer du ikke til at mangle lidt buffer effekt, hvis du kører helt uden sten og sand?
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- Allan M
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Bufferen ligger i de levende sten.PederP skrev:Aha. Så er det vel egentlig opløst organisk næring i gør brug af uden skummerAllan M skrev:Helt sikkert. Ikke dumt spørgsmål.PederP skrev:Nu spørger jeg bare dumt. Ved ikke det store om zoa.
Nu hvor jeg har en zoa ekspert på banen. Mine zoas bliver altid store, som i både diameter og længde på polypperne, sådan at de ender med mere at ligne en goniopora i form, end en flot kompakt zoa sten. Sådan står alle dem jeg har fået fra akvarier, hvor de stod kompakt. I mine forrige baljer var de også fint kompakte.
Hvad kan det skyldes?
Med hensyn til dit projekt. Kommer du ikke til at mangle lidt buffer effekt, hvis du kører helt uden sten og sand?
Mht lange halse, plejer man at sige for lidt lys, men min erfaring er, at strøm også kan have stor betydning.