Hejsa
Jeg har et måske lidt dumt sprøgsmål, men det er noget som jeg har gået og tænkt over længe.
Må koraler røre hinanden, eller er der nogle der må. Eller hvordan hænger det sammen.
Med venlig hilsen
Patrick
Placering af koraler
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 9
- Postnummer: 8361 Hasselager
- Saltvand siden?: 2015
Placering af koraler
Nu lukket. Lido 200: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=79228" onclick="window.open(this.href);return false;
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2012
Re: Placering af koraler
Nogle brænder (meget), andre ikke. Kommer helt an på hvilke(n) arter/art det drejer sig om..
Du skal nok være lidt mere konkret, omkring hvilken koraller du har.
Du skal nok være lidt mere konkret, omkring hvilken koraller du har.
Morten
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det er nok lettest bare at sige nej, som udgangspunkt. Selvfølgelig med den undtagelse at 2 af samme art ikke gør hinanden noget.
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 9
- Postnummer: 8361 Hasselager
- Saltvand siden?: 2015
Har ikke nogle specielle som jeg tænker på, men tænkte at de ikke kunne. Men kunne alligevel ikke helt forstå det, når man ser mange af de flotte akvarie som er her inde hvor det er fyldt af koraler
Nu lukket. Lido 200: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=79228" onclick="window.open(this.href);return false;
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Min erfaring er at koraller, som udgangspunkt, helst ikke skal røre hinanden.
Nogle slår andre ihjel, mens andre bøjer af. Man kan opleve at de tolererer hinanden, men mere af nød. Det synes jeg ofte sker med to af samme slægt.
Når de vokser sammenfiltret eller meget tæt, så laver de ofte noget der kan ligne en slags skjold, det minder lidt om vores negle. De encruster der hvor de mødes.
Det ligner undersiden af den encrustende del af korallen (rent kalkskelet uden væv af væsentlig grad), altså der hvor de rører hinanden. Der er som regel ingen polypper der hvor de mødes.
Desuden vil den ene som regel forsøge, at stjæle lyset fra den anden og dermed udkonkurrere den anden.
Jeg håber det er ok, at jeg lægger et par billeder ind for eksemplets skyld.
Billederne er lige taget og der er zoomet en del. Så de er lidt blå og måske også lidt grynede, men man kan tydeligt se hvad jeg mener. Erik
Nogle slår andre ihjel, mens andre bøjer af. Man kan opleve at de tolererer hinanden, men mere af nød. Det synes jeg ofte sker med to af samme slægt.
Når de vokser sammenfiltret eller meget tæt, så laver de ofte noget der kan ligne en slags skjold, det minder lidt om vores negle. De encruster der hvor de mødes.
Det ligner undersiden af den encrustende del af korallen (rent kalkskelet uden væv af væsentlig grad), altså der hvor de rører hinanden. Der er som regel ingen polypper der hvor de mødes.
Desuden vil den ene som regel forsøge, at stjæle lyset fra den anden og dermed udkonkurrere den anden.
Jeg håber det er ok, at jeg lægger et par billeder ind for eksemplets skyld.
Billederne er lige taget og der er zoomet en del. Så de er lidt blå og måske også lidt grynede, men man kan tydeligt se hvad jeg mener. Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;