Jeg vil ikke diskutere vandskifte eller ej, da dette nok er lidt en religion for nogen. MIN ide om det er, at jeg tror,
der ophober sig nogle affaldsstoffer, som man kun kan komme af med vha. vandskifte. Samtidig giver vandskiftet mig
mulighed for let at tilføje, men også fjerne ønskede stoffer.
Jeg tror at grunden til mange ikke laver vandskifte er, at det er for svært, for stort et arbejde blandt andet pga.
måling af hvor meget nyt vand der skal i, samt hvor meget salt.
Det vil jeg her forsøge at afhjælpe, ved at vise hvordan jeg er kommet frem til, hvad der fungerer nemmest for mig og måske andre.
Jeg beskriver så godt jeg kan og vedlægger nogle billeder.
Hver måned skifter jeg 125 liter vand, dvs. ca 15 procent
Dagen før vandskiftet, laver jeg 125 liter osmosevand. Jeg har 2stk. 25 liters dunke jeg laver vandet i,
så jeg hælder 5 fyldte dunke i min regnvandstønde i stuen. (25x5=125)
Jeg bruger et halvt døgn på at temperere vandet (300W varmelegeme og Tunze 2400 l/t til cirkulation) og begynder så at fylde lidt salt i.
Jeg har regnet mig frem til, at laver jeg 125 liter vand, skal jeg bruge 5 kg salt (se billedet)
I løbet af en måned falder mit salt til 1023, derfor skal jeg bruge en hel pose. Havde jeg den HELT RIGTIGE salt på 1024,
skulle jeg kun bruge 4,1kg, men med 5 kg får jeg en salt på 1028. Når jeg hælder vandet i mit akvarie, får jeg dér en
salt på 1024.
Saltet blander jeg i ca 1 kg. ad gangen til det er opløst, inden jeg hælder mere i.
Det er SÅ nemt, at jeg VED jeg skal bruge en hel pose og så rammer jeg HVER GANG en salt på 1024, som er mit mål.
Men hvor meget vand skal jeg så hive ud af akvariet? Det er selvfølgelig nemt bare at fylde 5 dunke fra akvariet, men jeg ville ALDRIG
bruge de samme dunke som jeg bruger til rent vand og min kæreste synes 2 dunke i bryggerset er nok

Derfor har jeg én gang taget 125 liter vand ud akvariet og lavet hæverten med passende afstand ned til vandoverfladen.
Så snart T stykket suger falsk luft ind, er der hevet 125 liter vand ud af akvariet. (da jeg målte, havde jeg slukket for returen m.m.,
så allerede dér faldt vandet lidt, da det går i overløbet og ned i sumpen. Husk det når I måler, I kan ikke bare sige længde x bredde x højde)
Jeg har efterfølgende sat kuglehane på hæverten, så jeg kan styre udløbet.
Til at starte med, gik slangen bare ud af vinduet i stuen og jeg løb og løb med 25 liters spande hen til en kloak, men efter vi skiftede
tagrender, har jeg sat et Y stykke på nedløbsrøret, så nu går slangen fra akvariet direkte ned i afløbet - se billedet.
Det er lidt svært at suge nok i den laaaaange slange (6 meter), men det kan fint lade sig gøre og så løber vandet nemt direkte i kloakken.
Når jeg skal have vand i akvariet igen, har jeg en 3 meter slange, som jeg sætter på min Tunze i regnvandstønden.
Når sumpen nærmer sig at være fyldt, tænder jeg returen igen og i løbet af 1 minut er akvariet oppe af køre igen.
Noget helt andet er hvordan teknikken er sat sammen. I mit akvarium har jeg 3 stk. 6 huls stikdåser.
I den ene sidder mine cirkulationspumper, som jeg slukker når jeg hiver vand ud af akvariet.
I en anden stikdåse sidder bla. returen, osmolatoren og skummeren, som også skal slukkes, når jeg skal lave vandskifte.
Jeg håber nogen kan bruge min tråd til at få ideer til deres vandskifte eller måske bare til at gøre det nemmere.
Skriv gerne konstruktive kommentarer til emnet