Nu bytter jeg mine jaguar cichlider og fahaka kuglefisk til en salt balje, den er 90 høj 115 bred og 45 dyb, og jeg har stadig lidt gammel grej i kælderen, to skummere, en niveaumåler og noget tunze, og en kasse døde levende sten, hqi'r(så jeg var lidt dårlig til at give slip på hobbyen dengang

Planen er så at jeg vil gro bakterier og skumme dem væk og vaske biofilm af filtermåtter, ved at give dem så meget mad at de ender med at bruge alt fosfaten i baljen.
Når de har et sted at vokse skal de ha C,N,P at spise, C vil være eddike med eller uden vodka, overvejer eddike og kalk, men ikke sikker, evt VSV/Balling. Hvis de følger noget der bare minder lidt om fedfield ratio løber de tør for N før P, så man giver dem C og N til der ikke er mere målebar P.
Planen er så at lave et program hvor man indsætter værdier for målinger(N og P) og hvor meget fodder man kommer i baljen og så svarer programmet hvor meget der skal i af hver væske ifølge modellen af baljen i nuværende tilstand.
Statistik delen kan jeg starte med i et program jeg i forvejen kender som hedder "R" og så bliver opgaven for mig at få det over i Python, så jeg bliver tvunget ud i programmering, og måske kan komme det på en rasberry pi og nogle kina-dosseringspumper til at gøre dosseringen for mig på et tidspunkt.
Til at starte med vil jeg ta nitrat og fosfat målinger ret ofte, jeg fodrer kun med skalrejer og tør noritang som jeg vejer og skriver ind hver gang. Jeg vil dossere eddike og måle før og efter dosseringen har taget effekt.
Med tiden burde modellen blive bedre når den har fået flere målepunkter over tid af mad og eddike dosseringenseffekten på nitrat og fosfat.
Der er guesstimater man kan gå udfra som redfield og C:N:P forholdet i skalrejer og nori, men alle baljer er forskellige.
Så mangler dossering af N når nitraten er i 0 og fosfaten ikke er det, jeg tænker en eller anden ren nitrat gødning til planter(vantittigt at komme nitrat i sin balje!! argh!! er jeg gået fra forstanden!?!?), og så lade nitraten og edikken følges ad til at fosfaten ifølge modellen skulle gå i 0 ifølge en pæn kurve, intet forhastet og alt andet uændret. Det kan vist være svært at fordre sig fra at tilsætte nitrat pga det fosfat der også kommer med maden.
Bakterierne skal have et sted at bo udover baljen, og de skal også ud igen,, min foreløbige plan at at have en del af sumpen fyldt med blå filtermåtter på tværs fra side til side med meget svagt flov igennem dem, og hive måtterne ud og rense dem når de bliver slimede. Derudover skumme så kræftigt jeg har råd til på su.
Kunne være fedt at udvidde med Ca og Mg , med udgangspunkt i Balling eller et lig. system.
Hvis baljen med tid og kærlighed bliver stabil(og,-eller stabil vækst), så burde man med tiden ikke behøve at tage helt så mange målinger, en fosfat/Ca måling og en stikprøve på de andre i ny og næ, og se på størrelsen af kallibreringen data havde på modellen.
Til at starte med vil det kun være rejer/nori og eddike/nitrat, og i starten vil det jo faktisk være uden nori og rejer, tar en masse målinger mens baljen falder til

overvejer at blande kalk i eddiken, kan jeg ikke ligså godt det?
Alle rationelle ord modtages med varm hånd, jo mere jeg kan dumme mig nu, desto mindre skal jeg forhåbentligt ha i skoene senere..