Højde
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Højde
Sidder og tænker tanker
Hvordan lyder et 100 cm højt bord med et 120x60x60 cm højt (60 højt) akvarie oven på?
Bliver det for højt? Både at se på - for kolos agtigt altså - og vil man kunne nå bunden uden at det hele stikker af? Og hvad med lyset hvis man ikke har nogen lampekasse men spiderlegs på lampen? Gider jo ikke sidde ved spise bordet og blive totalt blændet!
Hvordan lyder et 100 cm højt bord med et 120x60x60 cm højt (60 højt) akvarie oven på?
Bliver det for højt? Både at se på - for kolos agtigt altså - og vil man kunne nå bunden uden at det hele stikker af? Og hvad med lyset hvis man ikke har nogen lampekasse men spiderlegs på lampen? Gider jo ikke sidde ved spise bordet og blive totalt blændet!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Re: Højde
Ja men det bliver rimless - så lyskasse skal der ikke på
Ja har regnet lidt på et porsabord - hvis man laver det 100 højt - og sætter en plade i 25 cm op fra gulvet sumpen kan stå på - så har man 25 cm fri under hvor man kan have 2 bedrollere til alt ens lort - og stadigt 73,5 cm højt inde i skabet. Med en sump der er 40 cm højt så burde det være masser af plads. og Ikea har højglans låger på 100 cm der så ville være døre og dække det hele
Lyder det helt ved siden af?
Ja har regnet lidt på et porsabord - hvis man laver det 100 højt - og sætter en plade i 25 cm op fra gulvet sumpen kan stå på - så har man 25 cm fri under hvor man kan have 2 bedrollere til alt ens lort - og stadigt 73,5 cm højt inde i skabet. Med en sump der er 40 cm højt så burde det være masser af plads. og Ikea har højglans låger på 100 cm der så ville være døre og dække det hele
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- Wiinberg
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2014
- Geografisk sted: Odense
Idéen med plads til bedrollere lyder faktisk ret genial.Bingocaller skrev:Ja men det bliver rimless - så lyskasse skal der ikke på
289 liter cube - http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=72336
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Hahaha tak - jeg kan huske tidligere at jeg havde 2 fyldt med lort under min seng - men der er jo ikke nogen grund til at have det liggende derunder hvis man kan skjule det under akvariet
- Nicki Henriksen
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2760 Måløv
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Storkøbenhavn
Hej Mark
Det jo næsten hvad jeg havde, akvariet var 120x50x60cm, højden var 60cm, porsaen var 90cm,
Også havde jeg top på 30cm på, de 10cm højere bord går ingen forskel du skal bare op a stå på en stol/trappestige
Jeg havde så en stor bølgebryder på så måske gjore det lidt mere besværligt, nogle gange var der lidt langt til hjørnerne
Fed idé med bedrollerne, gør også du får hævet sumpen lidt, min stod direkte på gulvet, det kunne godt være besværligt a tømme den
Mvh Nicki
Det jo næsten hvad jeg havde, akvariet var 120x50x60cm, højden var 60cm, porsaen var 90cm,
Også havde jeg top på 30cm på, de 10cm højere bord går ingen forskel du skal bare op a stå på en stol/trappestige

Jeg havde så en stor bølgebryder på så måske gjore det lidt mere besværligt, nogle gange var der lidt langt til hjørnerne

Fed idé med bedrollerne, gør også du får hævet sumpen lidt, min stod direkte på gulvet, det kunne godt være besværligt a tømme den
Mvh Nicki
Nicki
Mit nye reef viewtopic.php?f=127&t=85430
360L rumdeler viewtopic.php?t=33857
120L Mixed reef viewtopic.php?f=92&t=54207
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
ja Nicki må lige lurer den gamle tråd igennem for tricks!
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Forresten tænker jeg gennemsigtige fuger - og så skal akvariet stå på en 0.5 cm tyk plexi plade - tror det giver lidt en illusion om at det "svæver" over bordet
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 2450 København SV
- Saltvand siden?: 1983
Hejsa. Min balje 150x60x60. Står på 95 ca bord. Jeg kan godt lige nå bunden i kanten af baljen v rude rens. Når jeg skal rode lidt mere i den så har jeg en lille skammel fra Ikea jeg bruger
. Det fungere fint her. Jeg ville faktisk gerne have det 20-30 cm højre! Ift når man står op og kigger i akvariet. Den højde jeg har nu er perfekt når man sidder på en spisestol, men lidt lav når man står op. Mht lyset, så kommer det, næsten med garanti til at genere dig og en evt "direktør", hvis du ikke har en form for afskærmning på. Desværre.... Glæder mig til at se det.

Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Super med masser af feedback - lad os nu se - jeg frygter lidt at det sjove jeg syntes lige nu er at bygge og gøre mig tanker - for så senere at det begynder at kede mig - så vil det være nogen dyre tanker!
- S1m0n
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Aalborg
Jeg har også et rimless akvarie, og ville heller ikke ødelægge det ''clean'' look det giver at have et rimless. Så jeg byggede mig en ''svævende'' lyskasse. Viser dig blot billedet for inspiration hvis du også ville lave noget lignBingocaller skrev:Ja men det bliver rimless - så lyskasse skal der ikke på

For mit vedkommende var det primært af grunden, at mine 2 mitras lamper, sipelthen lyste HELE stuen op og det var slet ikke behageligt at sidde i sofaen og se fjernsyn da det blålige lys om aftenen, fik det til at ligne et solarie man sad i

Senest rettet af S1m0n tirs 12. jul 2016 09:04, rettet i alt 2 gange.
Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Super - det ser flot ud
Tror dog at ved at have lampe på spiderlegs - så undgår man får meget sol i øjnene da lampen er så tæt på vandet
Tror dog at ved at have lampe på spiderlegs - så undgår man får meget sol i øjnene da lampen er så tæt på vandet
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Saltvand siden?: 2012
2 tanker jeg umiddelbart får:
Gennemsigtige fuger. Vil det ikke lettere medføre algebelægninger på fugerne med tiden? Vil jo blive frygtelig grimt i så fald. Kunne måske også friste kirurger og andre grønthøstere til at flå i fugerne.
Hvis baljen skal stå op ad en væg, kunne du måske trække lamperne en lille smule frem mod forruden og så tilte dem bare en anelse
Gennemsigtige fuger. Vil det ikke lettere medføre algebelægninger på fugerne med tiden? Vil jo blive frygtelig grimt i så fald. Kunne måske også friste kirurger og andre grønthøstere til at flå i fugerne.
Hvis baljen skal stå op ad en væg, kunne du måske trække lamperne en lille smule frem mod forruden og så tilte dem bare en anelse
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 2450 København SV
- Saltvand siden?: 1983
Super flot løsning Simon! Bingo, du undgår ikke lysshow i stuen uden en overdækningen af en form. Pouls ide er fin, men jeg tror så bare du vil få lysshow på væggen i stedet..... Hmmmm. Jeg HAR prøvet at tage overdækningen af.... Se evt min tråd. Jeg kører med T5 lampe som så sad super tæt på overfladen, det gav ikke så meget lys i stuen, men varmt vand...øv
Charlie
Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Jeg tænker at fugerne skal holdes rene på samme måde som ruderne - med den bløde side af en grydesvamp - så når ruderne får en tur - får fugerne ogsåPoulD skrev:2 tanker jeg umiddelbart får:
Tanken var at sigte efter lidt akryl akvarie look - bare til en anden pris
- Nicki Henriksen
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2760 Måløv
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Storkøbenhavn
Både trope og DecOcean frarådede mig de klare fuger, de er ikke til a holde pæne blev der fortalt.
Nicki
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Øv - så enten er det akryl (hvilket jeg kun kan forstå koster kassen!) - eller sorte fuger - som jeg ikke vil have
-
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Let røven og gå over på den anden side af gaden. Der kan du se hvordan en bimabalje i de dersens ca mål ser ud. Gi lige et bib hvis du en af dagene lyster at bevæge dit dorske korpus mere end de ti meter som vores husnumre er fra hinanden. Der er også kaffe! Vi ses Mark.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 4600 Køge
- Geografisk sted: Strøby egede
Simon er det i mdf du har lavet lyskassen den ser satme sprød ud!
Jeg kan godt forstå den klare silikone det vil se flot ud (i starten ihvertfald). Alle de akvarier man ser uden fuge er det alle acrylakvarier? Kan man ikke få noget silikone der er så stærkt at man kun behøver den smule hvor glaspladerne mødes?
Jeg kan godt forstå den klare silikone det vil se flot ud (i starten ihvertfald). Alle de akvarier man ser uden fuge er det alle acrylakvarier? Kan man ikke få noget silikone der er så stærkt at man kun behøver den smule hvor glaspladerne mødes?
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Medicin der indeholder Methylenblåt, som feks Faunamor, farvede rigtig nok fugerne blålige. Jeg mener dog at kunne huske, at det fortrinsvis er til ferskvands brug.Carsten skrev:Klare fuger er ikke godt. Med tiden så bliver den klare silicone mat og små bitte ujævnheder bliver fyldt med alger, som ikke kan fjernes.
Rent galt går det hvis man kommer medicin i vandet. F.eks det som farver vandet blåt (husker ikke lige navnet) så bliver fugerne svagt lyseblå.
Er der "blå" medicin til brug i saltvand?
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Ja, det var sådan det hed. Kunne ikke lige huske navnet.crazy seahorse skrev:Medicin der indeholder Methylenblåt, som feks Faunamor, farvede rigtig nok fugerne blålige. Jeg mener dog at kunne huske, at det fortrinsvis er til ferskvands brug.Carsten skrev:Klare fuger er ikke godt. Med tiden så bliver den klare silicone mat og små bitte ujævnheder bliver fyldt med alger, som ikke kan fjernes.
Rent galt går det hvis man kommer medicin i vandet. F.eks det som farver vandet blåt (husker ikke lige navnet) så bliver fugerne svagt lyseblå.
Er der "blå" medicin til brug i saltvand?
Erik
Der er vist slet ikke noget medicin i omløb til akvarier mere. Det er jo blevet helt forbudt at sælge for butikkerne.
- S1m0n
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Geografisk sted: Aalborg
Lyskassen er opbygget om hvidt porsa, da jeg ikke ville gå på kompromis med kvaliteten. Den er så beklædt med 3mm hvid akryl plader som er bestilt på mål. Vær opmærksom på at man vil ku se lys trænge igennem denne tykkelse akryl i hvid. Så jeg har, inden montering tapet alle indersiderne med sort gafatape.ttkthomsen skrev:Simon er det i mdf du har lavet lyskassen den ser satme sprød ud!
Og for at lave lidt gejl har jeg så i det sorte gaffa tapa udskåret GHL logoet og lavet en lille lukket kasse med noget RGB led strips i, kassen er for at indkapsle lyset så jeg selv ka bestemme hva farve logoet ska lyse:)
Jeg var nemlig lidt ked af og skulle gemme mine lækre GHL lamper væk. Så logoet måtte simpelthen laves :=)
Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8370 Hadsten
- Geografisk sted: Hadbjerg
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 4600 Køge