Den 10 december smed jeg 30 kg indkørte LS i akvariet. De havde kun været over vand i ca. 2 timer. I går testede jeg vandet, da jeg undrede mig over at der ikke kom flere grønalger, og fik dette resultat.
PO4 0 mg/l
NO2 0mg/l
NO3 0mg/l
pH 8,3
KH 9,6
Er vandværdierne ikke som de skal være, og ville det være totalt uforsvarligt at smide et par koraller mere og en enkelt hugo i?
dine værdier burde også være fine, der er jo ikke rigtig kommet noget i der kan svine dit vand. Men jeg gjorde personligt det samme, ganske vidst ikke med en hugo. Neb startede med en sandspiser og mollyer. Har ingen problemer haft og har nu 2 kiruger og en kejser i baljen. Så bare giv den gas mester... Bare du ikke køber koraller for 2000kr men starter med nogle nemme læderkoraller
Held og Lykke
at du bare skal give den gas er et utroligt dårligt råd.Jeg kender også en der har kørt 230 km/t på en landevej og der skete ingenting ved det.
jeg skriver ikke dette for at nedgøre nogen, men blot fordi at jeg synes at man lige skal tænke lidt over det før man deler råd ud til nybegyndere som måske tror at vi ved hvad vi har med at gøre her.
Det mere saglige råd vil nok være at du skal tage den med ro og tilsætte noget der kan starte din no2 proces. Det kan være en hårdfør fisk af en art hvis man synes det er ok ellers kan man gøre det samme ved at tilsætte noget der går i kredsløbet for eksempel fiskefoder frost af en slags. Det er faktisk ikke så meget kun fiskens affaldsstoffer der belaster kredsløbet, men i højere grad det foder som fisken ikke når at spise.
du kan sætte en hugo i men mange af disse kan dø af sult hvis der ikke er alger de kan fortære.
korrallerne er som sådan uden betydning i dette spil medmindre det er nogen der fodres og derved sviner til vandet af den vej.dog bør man være forsigtig med de fleste korraller til man er sikker på at akvariet er kørt ind da mange arter kan kvæles af algerne som kan komme når indkørslen begynder.
iøvrigt kan der tilføjes at det egentligt ikke er så interresant hvad dine vandværdier er nu, det siger intet om din indkøselsfase hvis du ikke oplyser hvad de har været løbene op til dags dato. men at din no3 er nul allerede siger mig ved et mere eller mindre kvalificeret gæt at din indkørsel ikke rigtigt er kommet vildt igang.
og det betyder så at hvis du smider for meget belastning i baljen så vil de få bakterier der nedbryder n02 ikke kunne følge med og du vil derfor få problemer.
Senest rettet af seier tirs 26. dec 2006 21:35, rettet i alt 3 gange.
Jeg kan kun give Seier ret i det han skriver.
En god start fisk er en Z. flavecens eller Z. scopas. flavecens er den mest spetakulære fisk, og scorpas billigst, men faktisk ret flot efter min mening.
De har den fordel at de æder alger på livet løs, når de er der. Og ellers stort set alt andet du giver dem også.
Den 10 december smed jeg 30 kg indkørte LS i akvariet.
Ja det går meget hurtiger når stenen er i gang, men start nu stille ud med eks 1 klovn de er ret hårdfør. mål jevnligt og så kan du prøve med en fisk mere om et stykke tid.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
Jeg synes nu at der har været en del skriverier om døde klovne. Jeg selv har f.eks. gået igennem 4 klovne førend at dem jeg har nu overlevede. De 4 første døde alle af hvide pletter. Dem jeg har nu fik det også da jeg satte dem i, men de kom sig over det.
Skal siges at der var et par andre fisk i akvariet som levede i bedste velgående.
Mit bud er altså, at klovne måske ikke er den fisk som er mest velegnet til en tidlig isættelse.
Humm der sjov som vi alle får forskællige oplevelser med de forskællige fiske arter
Men jeg har nu altid opfattet kolvenen som en meget let fisk at holde og ikke lagt mærke til de indlæg om døde klovne.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
Jeg undskylder til Seier, det var nu ikke ment på den måde at han skulle købe sig fattig i stenkoraller. skrev jo han skulle IKKE købe koraller for 2000kr og skulle starte med nogle læderkoraller. Jeg mener bestemt heller ikke at jeg er expert, men det oprindelige spørgsmål lød om han ikke kunne sætte et par koraller og en hugo i sin balje. Det var det jeg svarede ja til, bare giv den gas.... Men det regner jeg sku med at en hver kunne forstå.... Men åbenbart ikke................
Jeg synes også, at det er en tand for hurtigt at smide fisk i efter kun 16 dage. Også selvom dine målte vandværdier er rigtig fine. Dette kan de sagtens have været hele tiden og kan også være det lige så længe, at akvariet står ubelastet hen. Vent hellere et par uger endnu. Det giver lige bakteriekulturerne en bedre chance for at stabilisere sig på sten, bundlag og evt. filter og du får et akvarie, der er bedre rustet til at modtage de første fisk