Hej i dag begynder jeg på mit første saltvandsakvarie, så glæder mig helt enormt.
Jeg skal hente et akvarie her om lidt i Kolding som jeg har fundet brugt. Akvarie er 3 mdr. gammelt 112 L akvarie incl. alt (lys, varme, ekstra grolys og bord) Pris 600 kr.-
Lys, varme og grolys har min kæreste allerede beslaglagt da hun gerne vil have det til sit ferskvandsakvarie.
Håber på at kunne få bestilt: skummer, amatur, luftpumpe, salt, salimeter hygrometer, bundlag, varmelegme og testudstyr.
der kommer mere uddybende tekst over hvad det bliver når jeg har bestilt det.
Der vil komme løbende billeder undervej over hele processen.
--------------------------------------------------------------------
31-12-06
Så kom akvariet hjem så der kommer lige lidt billeder af det plus tilbehør jeg fik med i prisen (beklager meget billede kvaliteten men er taget med mobilkamera):
1-1-07
Fandt lige ud af i dag hvad jeg skulle gøre med mit overløb, der er lige blevet bestilt en kam og silikone fra korallen.dk.
det bedre er at min Eheim pumpe jeg fik med i købte i går kan bruges til saltvand, og dermed kan bruges til cirkulation.
Så blev akvariet rentgjort og sat på plads.
3-1-07
så sker det bedre, skal til at hente levende sten her om lidt mere update senere...
Så kom jeg tilbage og fik lige lavet en smule inden kl. blev alt alt for mange. Jeg har lige fået vasket min levende sten og fået dem lagt i en balje med cirkulation og varmelegme.
tilbage til mit lille projekt ang. mit overløb, så fik jeg lige fuget det 2 glas sammen som jeg har skåret færdig i dag. Valgte at lave et hak i det ene hjørne til slagen i stedet for at få lavet et hul da jeg selv ville lave det, som kan ses nedenfor.
4-1-07
Så fik jeg taget tapen fra der holdte glassene på plads og fik det sat løst ned i akvariet.
Så blev der fuget overløb fast der mangler kun at blive fuget noget slange fast i hjørnet til returen, men bliver klaret i morgen når fuget er tør.
5-1-07
Ledte det meste af Odense rundt for at finde en 90 grader vinkel som jeg skulle bruge til mit returfra overløbskammeret. Så nu er den fuget fast til glasset.
6-1-07
Prøvede at hælde vand i mit overløbskammer men der var desværre 2 meget små udtætheder, så nu står det lige er tørre så jeg kan få lavet dem.
8-1-07
Så blev der købt folie til til at dække bagsiden af akvarie.
10-1-07
Så kom der folie på bagsiden der blev sat levende sten og diverse andet udstyr sat til os som kan ses på billederne under.
16-1-07
Så fandt jeg endelig en lampe til mit akvarie havde ellers sat mig for at bygge T5 rør i mit gamle amatur men kom lige fra tanken igen da akemedes kom med et tilbud om 2 x 70W med 2 x t8 rør i. glæder mig som en sindsyg til at hente det her om 1½ uges tid ca., billeder af amaturet kan ses på http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=7449
Der er os lige blevet lagt et billede op i dag hvor man kan se at skummeren virker helt fint.
28-1-07
Så kom min HQI lampe hjem nu mangler jeg bare wire til at hænge min lampe op i. Regner med de bliver købt i morgen.
Har lige fundet små stjernepolyper ligner det hele 5 små styks + en tangloppe

30-1-07
Så blev der lavet wire til at hænge min HQI lampe op i, så nu er der HQI lys over mit akvarie.
31-1-07
Vi tog en tur over til aquastyle for at kigge på lidt fisk og sådan men vi vidste ikke rigtig hvor meget vi ville købe men kom så hjem emd 10.4kg levende sten, en trestribet jomfrufisk, 2 dannebrosrejer, 1 eremitkrebs, og en anamone.
3-2-07
Vi var tog fragmentsmøde i Nyborg ved Hendrix herinde fra. Utrolig mange mennesker var til mødet plus jeg fik min læderkoral jeg jeg havde set Hvam solgte til en god pris så det endte sgu med jeg kom hjem med en del mere da jeg fik noget xenia og ricordea helt gratis så nu er der kommet temlig meget gang i akvariet syne sjeg selv.
ser om jeg ikke kan nå at ligge nogle nye billeder op af alle de dejlige herligheder jeg fik købt mig i dag

8-2-07
Jeg fandt så en Linckia tror vi, på ca. 4-5cm
10-2-07
Så vi min søstjerne igen som var ude efter føde på bunden.
Fik mine 2 dejlige klovnfisk plus jeg fik en halvstyr hysterix
Var på besøg ved K.E og fik nogle koraller MANGE TAK hehe er sgu nogle flotte.
Prisliste:
Akvarie 112liters med Eheim aquaball, varmelegme, amatur og 3 rør, alubord: 600kr
Levendesten (8kg) plus 1 kilo salt: 450kr (privat køb)
Glasskære med 6 skærehoveder: 39kr
Dana Lim Akvariesilikone: 69kr:
1 meter slange Ø15: 40kr
2 sugekopper med holder til slange: 20kr
2 Voltomat 90 graders bøjning (til at trække elkabler i): 30kr
1 d-c-fix deco folie: 49kr
1 Sera 275 R luftpumpe: 240kr
1 Aqua Medic Ufo Classic Plus (2 x 70W HQI & 2 x T8 Blå): 1000kr
1 Pakke Wire strammer (10stk): 26kr
1 pakke 10mm Rawplugs til 1-lags gips Fisher: 49kr
10m Stålwire 2mm: 110kr
2 Vinkelbeslag: 10kr
1 Stikdåse med 6 udtag: 26kr
2 Timer til lyset: 39kr
1 DIY sump ca 30liter: 200kr
1 Trestribet Jomfrufisk: 50kr
2 Dannebrosrejer: 150kr
Levendesten (10.4kg): 780kr
1 eremitkrebs: 0kr (pga den fulgte med de levende sten
1 Heteractis malu anemone: 200kr
1 Sarcophyton læderkoral: 150kr
1 Kenyatræ: 25kr
1 Montipora: 25kr
2 Slags Ricordea: 0kr
3 Xenia: 0kr
1 Aquabee UP2000/1: 175kr
1 Slamsuger (lille model): 69kr
(alt udstyret + foder kommer på når jeg lige har fundet kvitteringen)
_________
Ialt: 4803kr (indtil videre, venter stadigvæk på flere dele)
Mvh. DDT2