Kauderni opdræt

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
kbrodersen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
9
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2015

Kauderni opdræt

Indlæg af kbrodersen »

Nogen med erfaringer i det?

Jeg overvejer at lave et 100 l til kauderni opdræt. Kan man have flere par gende sammen eller vil de æde hinandens unger?

Hvad med andre fredelige fisk - kan de gå sammen med dem hvis det er med opdræt for øje?

Andre ting jeg skal tænke på?

Nogen der har et godt link til info om opdræt af Kauderni?

Akvariet er i gang med at køre ind nu og tankerne går enten på dette eller søheste. Jeg synes dog jeg kan læse mig til at søheste skal fodres hver dag med levende eller frost og det gider jeg simpelthen ikke være afhængig af. kauderni kan klare sig med en foderautomat som primær foder og suppleres med frost - det passer bedre til mig. Så er der selvfølgelig mere arbejde når der er unger - men det er osse fint nok.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Kauderni opdræt

Indlæg af Carsten »

Der er kun plads til et par. Kommer der flere i akvariet, er det kun for en kort periode. Den/de over skydende forsvinder bare, mobbes ihjel.
Jeg forsøgte i et 1100 liters der var 2 meter langt. Og heller ikke på så meget plads duer det. Dog kan det lykkes, men så skal der rigtigt mange kaudernii i, så stress ikke går ud over en enkelt eller 2 fisk, men måske hundrede. Hvis du vil have unger, kan jeg kun anbefale at have dem alene. Og hvis du er rigtig smart, så har du flere akvarier forbundet, således at hannen kan separeres fra hunnen når han har æg i munden, og i tiden bagefter, så han får sul på kroppen.
Kaudernii unger tager som helt små kun levende foder, så som nyklækkede artemia, der er beriget.
Af de voksne jeg har haft, har der været nogle som overhovedet ikke har villet taget andet end frostfoder. Selvom hannen f.eks har taget flage foder fra overfladen, så har hunnen blot kigget på. Så helt så enkle er de ikke af fodre.
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Hej.

Her er mine erfaringer..... Er pt på 3 kuld unger.

Jeg har ET PAR gående i DT. Når de går igang med at yngle lægger hunnen op til leg ca 1 md efter hannen har spyttet foregående kuld. Jeg var, som Carsten også skriver, lige lidt bekymret for den stakkels hans form, men han er selv i stand til at vurdere om han kan gennemfører "barsels perioden" hvis han ikke har fået mad nok ml udrugningen spytter han æggene efter et par dage ( til STOR glæde for de andre fisk, lps mm i baljen).

Dette har han gjort alle 3 gange her i huset, for hunnen lægger æg ca en md efter han er kommet tilbage i DT. Hver gang han han haft stor skuffe i et par dage og så spytter han æggene ud. Efter yderlige en md. Har han æg i munden igen og er i stand til at gennemføre "barslen".

Nå, da de gik igang med at yngle gik han med stor skuffe i 25 dage den 1. Gang. Vi var usikre på hvor længe han ville holde dem og på dag 25 turde vi ikke vente længere.

Vi fangede ham derfor den 25 dag. Han blev så forpustet og stresset at han spyttede mindst 5-7 unger under jagten.... jeg havde 4 unger gående i sumpen i halvanden måned, de levede GODT af pods... De voksede hurtigere end de unger jeg fodrede op i yngel baljen. Vi opdagede efter 2 md at der var 2 unger i overløbskammer som begge stadig går der (på 6 md) de har det begge fint. Vi opdagede også 2 unger i DT. De gemte sig i min Helio koral... Her er der én tilbage, tror den anden er blevet ædt? Den ene har det fint og er blevet teenager stor.
Efter dén erfaring har vi fanget hannen på dag 21 og sat ham i yngel akvariet dér. Der har ikke været flere uheld og "sjat spyt" i DT efter vi er begyndt på det. :GO

Vi har besluttet at lade parret gå i DT, hvis man vil det og ønsker at få mange unger, så handler det om at indrette DT så det er til at fange hannen....
Det kan vi gøre her, da baljen er indrettet som rum deler hvor der er meget åbent i enden ud mod stuen. Vi får hannen "presset" derned stille og roligt og får ham ofte fanget efter få minutter. Han får så en tur i nettet i løb tværs gennem stuen og så ryger han i yngel akvariet. Sidste gang spyttede han de 2 første unger efter 3 dage = dag 24. Herefter kom der én om dagen i 4 dage og så resten på dag 8 dvs. 29 dage efter de havde ynglet.

Det andet kuld var mere normalt ift spytte processen. Han havde spyttet alle på dag 27 (om natten).

Efter han har spyttet ungerne ud lader vi ham være i yngel akvariet i en lille uge hvor han så bliver forkælet med frost foder af alle slags.

Her i huset smider han ml 27-33 unger pr gang.

Opfodring af yngel.
Det ER MEGET LET at fodre yngel op! :W
Den første gang var jeg SELVFØLELIG ikke helt forberedt, jeg havde forsøgt at klægge artemia selv, men de æg jeg brugte var gamle så der kom 0 artemia ud af dem uanset hvor mange flasker jeg havde kørende.... Pis. Jeg fodrede derfor med frossen artemia fin mast med en kniv på spækbræt og også de fineste reefpearls som bare blir nulret ud i vandet (de elsker det).
Efter et par dage fik jeg købt codpods som jeg brugte i en uges tid...

Jeg har efterfølgende lavet en enkelt flaske artemia hver gang der har været et kuld. Det får ungerne de første par døgn, sammen med de mindste reef pearls, herefter er det bare frosne artemia og mysis de får. Der ryger en enkelt terning om dagen, som bliver "nulret"ud i vandet fra frossen, så der kommer en masse småt fnidder. Efter ca 14 dage er ungerne så store at de kan spise artemia fra frost som har ligget og tøet op i en lille skål og en lille smule vand fra baljen. Jeg blander en lille smule flagfoder heri det tager de også villigt.
Når de er ca én md tager de villigt fint nulret tørfoder. Så min erfaring er at det IKKE er svært at opdrætte dem.
Af det første kuld overlevede overlevede 12

Af det andet kuld overlevede 16

Her med det 3 kuld, hvor ungerne er lidt over en md er der 20 overlevende så det går den rigtige vej :y

Det var mine erfaringer med Kauderni yngel.

Bare kom igang :y

Hilsen Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
kbrodersen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
9

Indlæg af kbrodersen »

Tak for den gode beskrivelse Charlie. Jeg havde lidt håbet at de kunne blive i mit 113 L. uden flytning, men den går måske ikke.

Er det forøvrigt nemt at se forskel på han og hun?
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Jeg ville ikke lade dem gå sammen. 1) tror de voksne vil æde ungerne hvis de kan. 2)... Det glemte jeg at skrive, jeg skifter 25% vand hver uge i yngel baljen da belastningen er STOR og jeg IKKE har nogen form for filter på. NO3 er ca 30.0 i dén balje.
Senest rettet af charlie saltvand fre 8. jul 2016 13:43, rettet i alt 1 gang.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

kbrodersen skrev:Tak for den gode beskrivelse Charlie. Jeg havde lidt håbet at de kunne blive i mit 113 L. uden flytning, men den går måske ikke.

Nej. Det er i princippet umuligt. Men når de har parret sig ud. Kan man se en smule forskel som regel i størrelsen, og så har hannen ofte en lidt større kæbe. Der er også noget med at man kan se det på gattet. Men hvordan skal jeg ikke kunne sige med sikkerhed.

Charlie skriver at han har unger i akvariet sammen med de voksne. Det oplevede jeg også. 2 unger som levede i stenene. Den ene forsvandt ret hurtigt, men den anden have fundet sig en sikker plads. De voksede fint uden at blive fodret specielt. Og det var sjovt at se den bevæge sig længere og længere ud fra skjulestedet efterhånden som den voksede til. Den nåede en størrelse hvor den nok begyndte at blive kønsmoden, og Bang, så var den bare væk en dag. Formentligt mobbet ihjel.
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Carsten skrev:
kbrodersen skrev:Tak for den gode beskrivelse Charlie. Jeg havde lidt håbet at de kunne blive i mit 113 L. uden flytning, men den går måske ikke.

Nej. Det er i princippet umuligt. Men når de har parret sig ud. Kan man se en smule forskel som regel i størrelsen, og så har hannen ofte en lidt større kæbe. Der er også noget med at man kan se det på gattet. Men hvordan skal jeg ikke kunne sige med sikkerhed.

Charlie skriver at han har unger i akvariet sammen med de voksne. Det oplevede jeg også. 2 unger som levede i stenene. Den ene forsvandt ret hurtigt, men den anden have fundet sig en sikker plads. De voksede fint uden at blive fodret specielt. Og det var sjovt at se den bevæge sig længere og længere ud fra skjulestedet efterhånden som den voksede til. Den nåede en størrelse hvor den nok begyndte at blive kønsmoden, og Bang, så var den bare væk en dag. Formentligt mobbet ihjel.

Carsten. Ja det er sjovt at følge eventuelle teenagere i DT. Den der er tilbage dér skal snart op hos mig, hvis jeg kan fange den. nu holder den til ml. grenene på en meget tæt sps. Hvis den ikke kommer op er jeg ikke i tvivl om at den ender STEN død.....
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

og enig med Carsten i at det er som om hannes nedre kæbe er lidt mere 4 kantet, hans nederste bug finne er også lidt kraftigere. dét med at rygfinnen er længere.... den holder ikke i min optik.
kbrodersen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
9

Indlæg af kbrodersen »

Carsten skrev:

hmmm hvordan finder man sig så et par ?
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Du "finder" enten et par hos én der ved han har et par gående. Hvis du køber "nye" fisk så køb 3-4 stk.... Og hold nøje øje med dem! Ret hurtigt vil 2 af dem med stor sandsynlighed danne et par = de "holder sammen" og banker/mopper den/de andre, som så SELVFØLELIG skal UD af baljen.
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Indlæg af ttkthomsen »

Jeg købte to der gik sammen hos Carsten så jeg var ret sikker på det var et par men så læste jeg denne artikel

http://www.advancedaquarist.com/blog/ho ... rdinalfish" onclick="window.open(this.href);return false;

Og gjorde som de skrev med at fodre meget og så se efter en elle to små udposninger bag ved de frontfinnerne (se billederne i artiklen meget nemmer at forstå :-) ). Og der er end tlf god for så kan man tage et billede af dem og så zoom ind. Min den ene havde en udposning og den anden havde to.
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Wow... FEDT at lære nyt :-).

Det med én og to udposninger holder også her. Hannen har to, hunnen har én.

Takker.

Charlie
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"