Bliver det mon verdens mest avancerede akvarium?

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Bliver det mon verdens mest avancerede akvarium?

Indlæg af PoulD »

Måske har dette overhovedet ikke nogens interesse, selv er jeg bare fascineret.

Som tidligere nævnt, har jeg dykket en del gange med en gut som håndfanger ekstremt dyre og sjældne saltvandsfisk på store dybder (f.eks. peppermint kejsere). Han har selv bygget sig et dekompressionsakvarium som han kan tage med på sine dyk og i det dekomprimere han efterfølgende fiskene over 48 timer.

Hvis jeg blev imponeret over, at han havde bygget et så avanceret akvarium, har jeg nu tabt kæben helt, for en af hans venner er i gang med at bygge et endnu mere avanceret dekompressionsakvarium, der kan klare et tryk på mere end 50 MegaPascal. Han har en eller anden dybvands ROV og skal fange - og vel at mærke holde i live - fisk fra helt ned til 5000 meters dybde, i Marianergraven.

Det er pænt kompliceret, for fisk fra bare nogle få hundrede meters dybde skal dekomprimeres over ekstremt lang tid. Det betyder så, at akvariet ikke bare skal kunne klare et sindssygt højt tryk, man skal nødvendigvis også både kunne foretage vandskift og fodre samtidig med at det høje tryk opretholdes.

I mine ører lyder det som et fuldstændig vandvittigt projekt, men på den anden side har jeg set og hørt nok til alligevel at tro på det. De ville nok heller ikke kaste så meget guld efter det, uden at være sikre på de kan gennemføre det.

Udgangspunktet er 20L akvariet herunder. Selv om kuglen på dette akvarium er af 1 cm tykt rustfrit stål og glasset er 5 cm tykt kan det "kun" klare et tryk på 30 MPa og har et max operation tryk på 20 MPa.
Så det nye bliver ganske sikkert noget af et monstrum.
the pressure aquariumsystem.png
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Bliver det mon verdens mest avancerede akvarium?

Indlæg af Anden »

Fedt jeg hørte de fortalte om det og fiskens overleves % i reef threads (podcast) . Men havde lidt svært ved at forstå det så lidt foto hjælper en del.
Billede
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
12
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Bliver det mon verdens mest avancerede akvarium?

Indlæg af FEM64 »

Nogle mennesker har bare FOR meget fritid.... og i dette tilfælde nok også for mange penge. Det er ret sejt gået og det er spændende at følge det. :y
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"