koraller dør?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Tarding
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2010

koraller dør?

Indlæg af Tarding »

Hej Alle,

Jeg har lige overtaget et andet akvarie og har i den forbindelse smidt alle koraller og sten fra det andet over i mit... mine værdier er som de var før ( som de skal være ) og jeg har faktisk ikke haft nogen svingninger siden. De står ikke direkte i cirkulation, men der er masser af dette.... Min fisk har det perfekt, men mine koraller ligner de giver op.

jeg bruge KUN osmose vand, som jeg køber fra et stort anlæg, og jeg skifter vand 2 gange om ugen ca.

What to do?
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10
Postnummer: 4330 Hvalsø
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: koraller dør?

Indlæg af Anden »

Er de de gamle eller de nye der dør?

Det lyder som om du havde et akvarie med koraller i og nu har du så købt et til og smidt de nye koraller over til de gamle et det rigtig forstået? og er det de ny eller de gamle der dør?
Billede
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Det er ofte forbundet med en vis risiko, at lave den øvelse du beskriver.
De sten du har flyttet over, går til på ydersiden. De bakterier der lever der, dør. De er tilpasset til at leve præcis der hvor stenene stod. Det er ikke et problem ifht stenene, de lever fint videre og de yderste lag får en ny bakteriefauna der er tilpasset de forhold du nu giver dem - men de døde bakterier kommer ud i dit vand og vil øge din næring. Intet problem, hvis der er få sten. Er der mange, kan det give problemer.

De koraller du flytter over, har du nok ikke nogen helt sikker viden om sundhedstilstanden på. De kan have været udsat for svingende værdier.
Uanset hvad, så er flytning til et nyt system stressende for koraller. Selv sunde og livskraftige koraller, bliver sat tilbage i både vækst og alm sundhed, når de flyttes. De fleste kan dog godt klare det.
Begynder de først at dø, så frigives mere næring og sammen med næringen fra de sten der også blev flyttet med, kan det bringe hele bestanden i fare.
Tro mig, jeg har selv prøvet det. De første 6 uger gik det fint, men så kom dødsfaldene, et efter et.
Min recept til løsning var - at gøre ingenting. Fjerne døde koraller så hurtigt som muligt og sørge for stabilitet i alt hvad jeg gjorde. Ingen ændringer i den daglige pasning og frem for alt, intet nyt i akvariet af nogen art (koraller eller fisk) til situationen igen var under kontrol.

Det er mit gæt på dit problem - din kontrol med systemet har lige slået et slag. Den skal genoprettes.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Tarding
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 2860 Søborg

Indlæg af Tarding »

Hej igen,

Jeg havde ingen koraller i før. Kun en omgang flotte indkørte sten.

Jeg har derfor kun nye koraller.

Baljen er 325 liter, og jeg har nok 60 kg sten i.
Brugeravatar
Castillo
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 5800 Nyborg

Indlæg af Castillo »

Din koraller død fordi dine værdier er total skæve eller fordi akvariet generelt slet ikke er klar til koraller.
Red Sea Reefer 250. radion 2 stå xr15w 1xr30 G4 pro, Bubble King mini 180, vortech 2stk mp40wesqd, Reeflink, Osmolator og Apex 2016 med DÓS dosering
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"