Skide Glasroser!
- ViggoN
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 2630 Taastrup
- Saltvand siden?: 2014
Skide Glasroser!
Hej jeg søger lidt fif og erfaring for at komme mine glasroser til livs. Jeg har brugt red sea glasrose dræber, de bliver dog ved med at komme igen. Tør ikke kogende vand for mange af dem er midt i Zoa kolonier. Så har jeg tænkt på en wurdimami reje, men som jeg forstår er de lidt swing and miss om de spiser dem.
Er der andre ting jeg kan gøre for at dræbe disse sataner!!!
Er der andre ting jeg kan gøre for at dræbe disse sataner!!!
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Silkeborg
Re: Skide Glasroser!
Jeg har brugt saltsyre efter andres anbefaling. Og med stor succes! Før brugte jeg også sådan et "vidundermiddel" som burde fjerne dem, men der kom de også bare igen.
Blot med et par dråber saltsyre, så kommer de ikke igen
Det nemmeste er at sprøjte dem med en kanyle.

- ViggoN
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 10
christiantt skrev:Jeg har brugt saltsyre efter andres anbefaling. Og med stor succes! Før brugte jeg også sådan et "vidundermiddel" som burde fjerne dem, men der kom de også bare igen.
Okay men hvor for jeg saltsyren fra?
- Fat_Donnie
- Kejser fisk
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 2605 Brøndby
- Saltvand siden?: 2011
Netto har vel...
Red Sea Reefer 350L, ATI Sunpower Dimmcomp 6x39W, Jebao RW8 Propeller Pump, Nyos Viper 3.0 Return Pump, Coral Box D700 Skimmer, Grotech Tech 3.0 Dosing Pump - Decocean Bailing.
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Det køber du i Føtex, Bilka, Kvickly eller lign. Det står ved rengøringsartiklerne.ViggoN skrev:christiantt skrev:Jeg har brugt saltsyre efter andres anbefaling. Og med stor succes! Før brugte jeg også sådan et "vidundermiddel" som burde fjerne dem, men der kom de også bare igen.
Og så ikke tøm en hel kanyle i baljen - kun de par dråber der skal bruges. Du kan evt. dele det op over nogle dage hvis du har rigtig mange glasroser.
- ViggoN
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 10
okay skal jeg huske, men tænkte på hvor koncentret skal saltsyren være, altså 30% er det nok eller skal de være højere?christiantt skrev:Det køber du i Føtex, Bilka, Kvickly eller lign. Det står ved rengøringsartiklerne.ViggoN skrev:christiantt skrev:Jeg har brugt saltsyre efter andres anbefaling. Og med stor succes! Før brugte jeg også sådan et "vidundermiddel" som burde fjerne dem, men der kom de også bare igen.
Og så ikke tøm en hel kanyle i baljen - kun de par dråber der skal bruges. Du kan evt. dele det op over nogle dage hvis du har rigtig mange glasroser.
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
30% er helt fint. Bare direkte fra beholderen. Men husk - der skal kun 1-2 dråber til pr glasrose.
- ViggoN
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 10
Perfekt det skal prøves, hvor glasroser kan man ca. Tage på en gang. Jeg har et 46L akvariechristiantt skrev:30% er helt fint. Bare direkte fra beholderen. Men husk - der skal kun 1-2 dråber til pr glasrose.
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Det er bedst hvis du har en kanyle på sprøjten. Nålen skal ind i midten af glasrosen og så gerne rode lidt rundt, mens du langsomt sprøjter syren ud.ViggoN skrev:Perfekt det skal prøves, hvor glasroser kan man ca. Tage på en gang. Jeg har et 46L akvariechristiantt skrev:30% er helt fint. Bare direkte fra beholderen. Men husk - der skal kun 1-2 dråber til pr glasrose.
Du skal ikke bare sprøjte det ud over den, så virker det ikke ret godt.
Du kan også smøre kalkpasta ud over dem. Det smelter de også af.
Bland calcium hydroxid og lidt vand til du får en tyk pasta. Den smører du ud over glasrosen så den er dækket af det.
calcium hydroxid er det samme som bruges når man laver kalkwasser.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Er det et akvarie??ViggoN skrev:Perfekt det skal prøves, hvor glasroser kan man ca. Tage på en gang. Jeg har et 46L akvariechristiantt skrev:30% er helt fint. Bare direkte fra beholderen. Men husk - der skal kun 1-2 dråber til pr glasrose.

Et par stykker af de største om dagen. Saltsyren kan få pH til at falde en smule, men hvis du kun nuker et par stykker om dagen, betyder det intet.
Få fat i den tyndeste kanyle fra apoteket, og fyld sprøjten med saltsyre. Et hurtigt dyk lige ned i glasrosen og tryk så nogle få dråber ud. Rod lidt rundt med kanylen i bunden, for at få alle rester løsnet. du bør have et lille net klar samtidig, for at fange de stumper som flyder op. Selv de mindste stumper kan regenere sig til nye roser.
Det burde være overflødigt, men alligevel. alt cirkulation skal være totalt slukket og vandet helt i ro inden.
- ViggoN
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 10
Carsten skrev:Er det et akvarie??ViggoN skrev:Perfekt det skal prøves, hvor glasroser kan man ca. Tage på en gang. Jeg har et 46L akvariechristiantt skrev:30% er helt fint. Bare direkte fra beholderen. Men husk - der skal kun 1-2 dråber til pr glasrose.![]()
Et par stykker af de største om dagen. Saltsyren kan få pH til at falde en smule, men hvis du kun nuker et par stykker om dagen, betyder det intet.
Få fat i den tyndeste kanyle fra apoteket, og fyld sprøjten med saltsyre. Et hurtigt dyk lige ned i glasrosen og tryk så nogle få dråber ud. Rod lidt rundt med kanylen i bunden, for at få alle rester løsnet. du bør have et lille net klar samtidig, for at fange de stumper som flyder op. Selv de mindste stumper kan regenere sig til nye roser.
Det burde være overflødigt, men alligevel. alt cirkulation skal være totalt slukket og vandet helt i ro inden.
Haha ja det er det man kalder et storbys-akvarie, vi har jo ikke plads til flere tusinde liter i vores små levekasser også kaldet de menneskelige akvarier:)
Fedt tak for info omkring at cirkulation skal være slukketvder kunne jeg nok have dummet mig:)
-
- Rev haj
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 4330 Hvalsø
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 8
- Postnummer: 2300 København S
- Saltvand siden?: 2016
Jeg låner lige tråden her - for jeg synes godt nok der er mange forskellige billeder derude af glasroser. Er der nogen der kan hjælpe mig med, om det her er en glasrose? Den sidder på stenen jeg har købt med en xenia på. I starten tænkte jeg det var samme koral, men der er trods alt forskelle.
- Allan M
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 2011
Ligner mere en pest-anemone syntes jeg.tim_rn skrev:Jeg låner lige tråden her - for jeg synes godt nok der er mange forskellige billeder derude af glasroser. Er der nogen der kan hjælpe mig med, om det her er en glasrose? Den sidder på stenen jeg har købt med en xenia på. I starten tænkte jeg det var samme koral, men der er trods alt forskelle.
Life is a beach and then you dive.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det kunne som Allan skriver være en pestanemone - Anemonia cf. manjano.
Men om det er det ene eller andet, så kan Xeniaen blive lige så stor en plage.
Men om det er det ene eller andet, så kan Xeniaen blive lige så stor en plage.