Input til placering af Vortech pumper på nyt akvarie
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
Input til placering af Vortech pumper på nyt akvarie
Jeg er igang med at planlægge nyt akvarie, og valgt er faldt på at bruge 2 af de nye Vortech pumper til systet (MP40wQD).
målene bliver noget hen af: 150x65x45 L-B-H.
Min første plan er enlig at placere de 2 vortech på bagsiden af akvariet, da jeg så kan holde venstre side fri, og have akvariet sæt op af vægen. Bekymringen er om det giver et ordenlig flow? og om det gør placeringen af koraller umulig?
alternativt så kan jeg placere pumperne på siden ind imod vægen, det skaber dog et grimt hul.
og så den anden er placering af pumperne på venstre side. Det gør at akvariet kan flyttes helt op imod vægen, men ødelægger synet fra venstre side.
alternativt en pumpe i hver side, men det vil jeg helst ikke. Jeg tænder mest til løsning med pumperne på bagsiden. Men er der nogle der har erfaring med dette?
målene bliver noget hen af: 150x65x45 L-B-H.
Min første plan er enlig at placere de 2 vortech på bagsiden af akvariet, da jeg så kan holde venstre side fri, og have akvariet sæt op af vægen. Bekymringen er om det giver et ordenlig flow? og om det gør placeringen af koraller umulig?
alternativt så kan jeg placere pumperne på siden ind imod vægen, det skaber dog et grimt hul.
og så den anden er placering af pumperne på venstre side. Det gør at akvariet kan flyttes helt op imod vægen, men ødelægger synet fra venstre side.
alternativt en pumpe i hver side, men det vil jeg helst ikke. Jeg tænder mest til løsning med pumperne på bagsiden. Men er der nogle der har erfaring med dette?
- thni
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 4220 Korsør
- Saltvand siden?: 2014
Re: Input til placering af Vortech pumper på nyt akvarie
Bagsiden:
Korte svar: Ja
Bedste løsning: Nej
Da du ikke har så langt for til bag, som side til side vil det kræve lidt mere flow fra pumperne at få det op langs siden. Det kan selvfølgelig ske ved at blæse det ind i foruden, så det spreder sig ud mod siderne. Men du skal ikke forvente du kan have sand foran så
Hvis du ikke vil have en i hver side, ville jeg personligt gå efter billede nummer 2, og have dem i den ene side ind mod væggen. Jeg ville dog placere dem i forskellige højder.
Da du ikke har så langt for til bag, som side til side vil det kræve lidt mere flow fra pumperne at få det op langs siden. Det kan selvfølgelig ske ved at blæse det ind i foruden, så det spreder sig ud mod siderne. Men du skal ikke forvente du kan have sand foran så

Hvis du ikke vil have en i hver side, ville jeg personligt gå efter billede nummer 2, og have dem i den ene side ind mod væggen. Jeg ville dog placere dem i forskellige højder.
Mvh Thomas
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Jeg ville placere dem på billed 2 - og så lave en skjuler - en eller form for plade der kan afdække gabet imellem væg og akvarie
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Mon 3 på bagsiden så de kan køre med mindre hastighed, gør det muligt at have sand langs glasset?thni skrev:Bagsiden:
Da du ikke har så langt for til bag, som side til side vil det kræve lidt mere flow fra pumperne at få det op langs siden. Det kan selvfølgelig ske ved at blæse det ind i foruden, så det spreder sig ud mod siderne. Men du skal ikke forvente du kan have sand foran så![]()
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Det er også en mulighed jeg har overvejet. problemet er bare den skal passe med både lys kasse og alt muligt andet for at se pæn ud.Bingocaller skrev:Jeg ville placere dem på billed 2 - og så lave en skjuler - en eller form for plade der kan afdække gabet imellem væg og akvarie
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Alternativt så kan du sætte 2 på bagvæggen - og så 1 eller 2 tune eller jabeo der kan være under vand inde i overløbskassen til at skabe noget flow mod venstre
Men der er et vildt undertræk i de pumper der!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Kender godt til undertrækket, havde de gamle for en del år siden... Var derfor disse blev valgt, pga støjen endelig skulle være tålig fra dem. Men det ender nok med de bliver sat ind imod vægen. havde bare set flere systemer på reefcentral hvor de var sat på bagvægen, men der var akvarierne nok noget dybere end mit.Bingocaller skrev:Alternativt så kan du sætte 2 på bagvæggen - og så 1 eller 2 tune eller jabeo der kan være under vand inde i overløbskassen til at skabe noget flow mod venstre
-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2012
Jeg ville helt klart sætte 1stk. Mp40qd i hver ende af baljen , selvom du ikke er så vild med det , så får du afgjort det bedste flow. Og så køre dem på short pulse.
Er stadig Mega glad for min Mp40qd. pumpe , kører som en drøm.

-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8370 Hadsten
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hadbjerg
Hej Mads
Jeg er selv i gang med at sætte et nyt op og har netop valgt 2 stk. MP40QD. Erfaring fra da jeg havde den gamle model så bliver der placeret en i hver ende af akvariet, da jeg tænker det kommer til at give det bedste flow. Mit kommer ikke til at stå helt inde i et hjørne, men kun den ene ende bliver reelt til indkig.
I dit tilfælde ville jeg placere dem i den samme ende. De skal jo ikke sidde så langt nede på ruden, så synes ikke den forringer indkigget så meget. Så om de skal sidde i den ene eller anden ende, afhænger helt af om hvilken løsning du synes er den pæneste. Synlige pumper eller en plade der dækker hullet.
På bagruden synes jeg vil være spild af gode pumper, da du kommer til at skrue dem langt ned for at sandet kan blive liggende ved forruden.
Mit gamle 325 L (130x50) rumdeler akvarie jeg havde i Aalborg, der havde jeg kun en MP40 i den ende der var indkig fra. Jeg kunne godt leve med det da der ikke var andre pumper i akvariet der skæmmede helheden.
Jeg er selv i gang med at sætte et nyt op og har netop valgt 2 stk. MP40QD. Erfaring fra da jeg havde den gamle model så bliver der placeret en i hver ende af akvariet, da jeg tænker det kommer til at give det bedste flow. Mit kommer ikke til at stå helt inde i et hjørne, men kun den ene ende bliver reelt til indkig.
I dit tilfælde ville jeg placere dem i den samme ende. De skal jo ikke sidde så langt nede på ruden, så synes ikke den forringer indkigget så meget. Så om de skal sidde i den ene eller anden ende, afhænger helt af om hvilken løsning du synes er den pæneste. Synlige pumper eller en plade der dækker hullet.
På bagruden synes jeg vil være spild af gode pumper, da du kommer til at skrue dem langt ned for at sandet kan blive liggende ved forruden.
Mit gamle 325 L (130x50) rumdeler akvarie jeg havde i Aalborg, der havde jeg kun en MP40 i den ende der var indkig fra. Jeg kunne godt leve med det da der ikke var andre pumper i akvariet der skæmmede helheden.
MVH
Martin
8370 Hadsten
Martin
8370 Hadsten
-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 2450 København SV
- Saltvand siden?: 1983
Hejsa. Jeg placere én på bagvæg helt op af overløb=!til højre og ret langt nede, så ville jeg placere én på den "synlige" ende næsten inde ved bagvæg, højt oppe. Håber det giver mening?
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Ja men det vil betyde akvariet bliver noget mindre i længden, og samtidig vil udsynet fra den ene side bliver ødelagt lidt. Så vil jeg næsten hellere placere begge 2 i samme ende af overløbet.Mic4700 skrev:Jeg ville helt klart sætte 1stk. Mp40qd i hver ende af baljen , selvom du ikke er så vild med det , så får du afgjort det bedste flow. Og så køre dem på short pulse.Er stadig Mega glad for min Mp40qd. pumpe , kører som en drøm.
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Hey Martin godt at se i er kommet igang igenmartinknorr skrev:Hej Mads

så vil det næsten være 2 i siden op imod vægen, syntes bare det vil være pænest at have hele den ene side fri for teknik, når man kommer til at gå forbi der tit

- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Tak for input. Hvorfor lige så tæt på overløbet som mulig?charlie saltvand skrev:Hejsa. Jeg placere én på bagvæg helt op af overløb=!til højre og ret langt nede, så ville jeg placere én på den "synlige" ende næsten inde ved bagvæg, højt oppe. Håber det giver mening?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Fredericia
Hej Mads,
Jeg ville placere dem sådan (rød firkant) her:
[center] [/center]
Den til højre vil jeg placere så langt ud mod frontruden og så tæt ved bunden som muligt, da flowet så bliver sendt ned i modsatte ende, hvor den til venstre som jeg vil placere så langt ind mod bagruden og så langt oppe som muligt, som sender flowet videre og direkte hen i overløbet = optimalt, og vil du blive mest glad for, men det er blot min mening
Jeg er selv super glad for min, og den sidder direkte midt på sideruden (se min signatur omkring mit akvarie) , som er den første rude, man ser, når man kommer ind i rummet, og det genere ikke mig, da jeg synes, at selve pumpe faktisk er ganske pæn og stilren, og din pumpe, i venstre side, vil endda komme til at sidde helt inde mod bagruden, og så vil det slet ikke genere øjet
[center] [/center]
Den til højre vil jeg placere så langt ud mod frontruden og så tæt ved bunden som muligt, da flowet så bliver sendt ned i modsatte ende, hvor den til venstre som jeg vil placere så langt ind mod bagruden og så langt oppe som muligt, som sender flowet videre og direkte hen i overløbet = optimalt, og vil du blive mest glad for, men det er blot min mening

Jeg er selv super glad for min, og den sidder direkte midt på sideruden (se min signatur omkring mit akvarie) , som er den første rude, man ser, når man kommer ind i rummet, og det genere ikke mig, da jeg synes, at selve pumpe faktisk er ganske pæn og stilren, og din pumpe, i venstre side, vil endda komme til at sidde helt inde mod bagruden, og så vil det slet ikke genere øjet

[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2012
+1 MarcoMarco R skrev:Hej Mads,
[center] [/center]
Den til højre vil jeg placere så langt ud mod frontruden og så tæt ved bunden som muligt, da flowet så bliver sendt ned i modsatte ende, hvor den til venstre som jeg vil placere så langt ind mod bagruden og så langt oppe som muligt, som sender flowet videre og direkte hen i overløbet = optimalt, og vil du blive mest glad for, men det er blot min mening![]()

- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Jeg tror det ender med begge pumper monteres på ruden ind imod vægen, og giver det ikke ordenligt flow, bliver den ene flyttet som du beskriver.Marco R skrev:Hej Mads,
[center] [/center]
Den til højre vil jeg placere så langt ud mod frontruden og så tæt ved bunden som muligt, da flowet så bliver sendt ned i modsatte ende, hvor den til venstre som jeg vil placere så langt ind mod bagruden og så langt oppe som muligt, som sender flowet videre og direkte hen i overløbet = optimalt, og vil du blive mest glad for, men det er blot min mening![]()

-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 7800 Skive
- Saltvand siden?: 2013
- Geografisk sted: 7800, Skive
- Kontakt:
Har du tænkt på at bruge en Maxspect Gyre. Den fylder 2 cm uden for akvariet. Og ville virke godt på et det akvarie.
Venlig Hilsen
Edward Lind-Holm
Acropora Millepora er naturens svar på perfektion
Edward Lind-Holm
Acropora Millepora er naturens svar på perfektion
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Jeg er ikke synderlig importeret over kvaliteten, og jeg syntes det ligner akvarier med den er døde i midt zonen. Så derfor fra valgte jeg dem.