Undgå MI og andre grimme ting. Er dette løsningen?
- Jones
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7080 Børkop
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Danmark
Undgå MI og andre grimme ting. Er dette løsningen?
For noget tid siden mistede jeg alle mine fisk som følge af en alvorlig omgang marine ich. Jeg besluttede at lukke ned, men da det kom til stykket var jeg ikke klart til at sælge mine koraller. Nogle af dem har fulgt mig i en del år efterhånden. Sagen er nu den, at jeg har et mindre akvarie kørende med korallerne. Der har ikke været fisk i systemet i knap 8 uger. Jeg påtænker at anskaffe mig et par klovne, hvis de rigtige dukker op, men vil gerne undgå MI fremover. Jeg antager at systemet er helt clean for eventuelle parasitter nu, da der ingen værter har været i den nævnte periode. Spørgsmålet er så om det er nok at tilvænne fiskene i en spand og derefter løfte dem over i akvariet, så intet af vandet fra posen kommer med (minus det der er på fisken og min hånd), eller om jeg skal bruge kemi for at være sikker. Jeg vil gerne bevare det parasit-frie system. Jeg kører ikke med UV og kommer heller ikke til det grundet pladsmangel.
Venlig hilsen
Johan
Venlig hilsen
Johan
o_O
- thni
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 4220 Korsør
- Saltvand siden?: 2014
Re: Undgå MI og andre grimme ting. Er dette løsningen?
Er det ikke nok med at finde en forhandler der har karantæne med fiskene inden du køber?
Og godt du kommer tilbage! Op med næbet
Og godt du kommer tilbage! Op med næbet

Mvh Thomas
- nbd
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6000 Kolding
- Saltvand siden?: 1988
- Geografisk sted: Kolding
Det er fint at minimere chancerne for at få ubehagelige parasitter med, men 100% sikker bliver man nok aldrig. Det sikreste er at købe sunde brugte fisk i god foderstand.
- Jones
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Thomas: Jeg kender ikke til en eneste dansk forhandler, der sætter fiskene i karantæne inden salg. Så snart der er landet en sending kan enhver købe fiskene næste dag. Næbet er helt oppe under loftet. Dette akvarie mangler ikke noget
Udstyrslisten er bedre end nogensinde, men mine kedelige (almindelige) koraller trænger til at få lidt selskab af noget fancy. Eventuelt nogle flotte sps'er. Da jeg havde besluttet at lukke ned og sælge det hele var jeg egentlig klar til det. Men så så jeg på min hammerkoral. Pludselig var det som at sælge sin førstefødte. Den koral har overlevet alle mine dumheder, fejl og uheld. Jeg har haft den siden den var et lille hoved. Og sådan gik det altså til at jeg geninvesterede pengene fra det solgte udstyr og akvarier, i et nyt lille projekt med det bedste udstyr jeg kunne finde. Nå, det var et sidespring
nbd: Jeg vil også helst købe privat men desvære er det ikke alle fisk, der udbydes på dette forums salgsside.

nbd: Jeg vil også helst købe privat men desvære er det ikke alle fisk, der udbydes på dette forums salgsside.
o_O
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Nok siges et at alle parasit cyster skulle være døde efter 8 uger.Men jeg ville nu alligevel give akvariet 4-6 uger mere. Du ved det med både livrem og seler.
Jeg må så også sige, at jeg synes du ser spøgelser over alt.
Deter fint at tilvænne fiskene i en spand, for at undgå at få vandet fra forhandleren i akvariet. Hvor stor sandsynlighed er der for at få sygdom med over fra nettet, hvis fisken ikke har parasitterne siddende på kroppen? Meget lille vil jeg mene
Jeg må så også sige, at jeg synes du ser spøgelser over alt.
Deter fint at tilvænne fiskene i en spand, for at undgå at få vandet fra forhandleren i akvariet. Hvor stor sandsynlighed er der for at få sygdom med over fra nettet, hvis fisken ikke har parasitterne siddende på kroppen? Meget lille vil jeg mene
- Wiinberg
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2014
- Geografisk sted: Odense
Karantæne er vejen frem.
289 liter cube - http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=72336
- Jones
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Der bliver ikke købt fisk før engang i juli eller august. Jeg er bare begyndt at gøre mig nogle tanker om fremtiden. Jeg burde være dækket godt ind, hvis jeg køber sunde fisk, undlader at få vandet fra forhandleren med over og (måske) benytter karantæne inden. Så har jeg da mulighed for at se om der kommer noget i den første tid, som følge af stress fra flytningen. Har et mindre karantæneakvarie i kælderen, men om jeg får det startet op vil tiden vise. Jeg leder fortsat efter nogle ganske bestemte klovne og med den aktuelle markedspris vil jeg gerne være helt sikker på at der ikke følger noget lort med. Dette vil kun være et problem, hvis de skal omkring en forhandler i England eller Danmark. Tak for jeres indspark. Det gav lidt at tænke over.
o_O
-
- Foxface
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 7800 Skive
- Saltvand siden?: 2012
Stress kan ofte være det der gør fisk modtagelige overfor Ich.. Hvis akvariet er velbalanceret, og med gode muligheder at gemme sig mm. kan man reducere risikoen herfor, men nogle gange øge risikoen i et (sterilt) karantæne akvarium 
Sunde, velernærede ikke stressede fisk har stor modstanddygtighed overfor diverse sygdomme - jeg har personligt aldrig brugt karantæne - bare sørg for at købe sunde fisk der spiser godt!
Jeg havde i min opstart lidt Ich på min palet og nogle andre fisk - det forsvandt af sig selv efter ro og godt med foder - nu har jeg ikke set skyggen af det i ca. 3 år
Jeg kunne personligt aldrig finde på at købe en fisk jeg ikke har set live inden

Sunde, velernærede ikke stressede fisk har stor modstanddygtighed overfor diverse sygdomme - jeg har personligt aldrig brugt karantæne - bare sørg for at købe sunde fisk der spiser godt!
Jeg havde i min opstart lidt Ich på min palet og nogle andre fisk - det forsvandt af sig selv efter ro og godt med foder - nu har jeg ikke set skyggen af det i ca. 3 år
Jeg kunne personligt aldrig finde på at købe en fisk jeg ikke har set live inden

Mit 500 liters system: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=81622