hjælp til osmosesanlæg

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

hjælp til osmosesanlæg

Indlæg af ttkthomsen »

Jeg har brug for jeres hjælp

har købt et brugt osmosesanlæg her på siden. Skiftet alle filtre det vil sige 2 sediment filter og 1 kulfilter samt en ny osmosemembram 150 gpd. Og så har jeg selv tilføjet et harpiks filter. til at starte med gik det fint og jeg bryggede vand med 0ppm men nu efter kort tid (som i jeg kun har brygget vel 300 liter vand måler jeg en ppm på over 100 samt er vand (det der burde være rent) begyndt at lugte..... hmm... Er der mon noget der har oplevet noget ligende ? :wc:
Vedhæftede filer
osmoses.jpg
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: hjælp til osmosesanlæg

Indlæg af Ryom »

Er du sikker på at der er en membran i det hus?

Derudover skal boosterpumpen sidde mellem forfiltrene og membranen. Og ikke som den sidder på billedet før forfiltrene.
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af ttkthomsen »

Hej ryum

Tak for dit svar altså jeg forstå ikke helt din første kommentar hvad mener du med om der er membran i? Jeg har selv sat en ny membran i det? Og skiftet de tre andre filtre.

Jeg får flyttet pumpen tak :-)
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Indlæg af Ryom »

Det var bare fordi der ligger et membranhus ved siden af. Så tænkte at det kunne være du bare har sat et nyt og tomt membranhus på. (Det er set før herinde)
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af ttkthomsen »

Ahhhh ja det kunne sagtens være tilfælde men det er en lille membran der sidder i det hus :-)
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Plus at dit harpiksfilter skal ikke ligge ned men stå op/hænge lodret, hvor vandet kommer ind fra bunden af, da du på den måde tvinger alt vandet igennem hele harpiksfilteret. Hvis det ligger som ved dig, så er det ikke alt vandet, som bliver presset forbi det, da vandet finder den nemmeste vand igennem filtreret, og det måske det som du kan se på din TDS-måling. Ved ikke, om du har gjort det, men når du fylder dit harpiksfilter, så skal du fylde det op, så det er meget kompakt fyldt op. Jeg har det samme filter på mit 500 GPD osmoseanlæg (se eventuelt min signatur på side 1 og under teknik og billeder derefter) :happy:
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af ttkthomsen »

Ok tak det forsøger jeg. Har skilt anlæg at finde ud af hvor lugten kommer fra og det er hapiksfilteret der får vandet til at lugt..
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Har du tjekket om der kommer spildvand ud - og om der kommer nok?
Der sidder gerne en restrictor (begrænser) i spildevandsslangen. Er den stoppet, helt eller delvist, så ryger membranen ret hurtigt og så stiger ppm.
I forbindelse med membranskift kan der blive frigivet/løsnet småpartikler som kan sætte sig i restictoren.
Jeg har selv prøvet det og der gik omkring 14 dage - 1 måned og så var de membraner færdige.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Har du ændret på størrelsen af membranen? Til hver størrelse membran hører der en givet størrelse flow restrictor. Forkert størrelse kan smadre membranen på rekordtid
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af ttkthomsen »

Hej Erik
Det er faktisk præcist sådan som du beskriver. Der kom ikke noget spildvand ud til at starte med. Troede det var fordi membranen var så ny at den filtrerede alt vandet. Men da det begyndte at lugte skilte jeg den at og kunne se der lå noget "grus" uden for filtret og den der restrictor var helt stoppet til. Jeg fik skylde hylstret og fik pust grus ud af restrictoren og så køret det normalt, dog med den høje ppm niveau.

Carsten jeg kan ikke se på min hylster (kan jeg ikke komme for et andet ord lige mens jeg skrive) ej heller restrictor hviken membran den kan klare? Troede egentlig at det var sådan one size fits all :-)

Når men harpiksfilter er i hvertfald nu monteret på en plade lodret, vandet lugter forsat som må have købt noget nyt harpiks også og en ny membran...pokkers
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Her er et par sider om membran størrelser og restrictore.
Desværre går det kun op til 150 gpd

http://www.purewater4u.com/store/membrane_sizing.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.waterfiltersonline.com/flow-restrictors.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af ttkthomsen »

Tak Carsten har googlet det der sad i før og det var et 100gpd så bestiller sådan et i morgen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

ttkthomsen skrev:Tak Carsten har googlet det der sad i før og det var et 100gpd så bestiller sådan et i morgen
Hvis du vil have mere vand, så køb da en 150gpd membran og så en ny restrictor. De koster ikke ret meget hvis du kigger på aliexpress.com
Men det tager desværre sin tid før end den lander i postkassen
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af MoG »

Mht. Til det der nævnes omkring begrænseren som stopper til, så tjek den igen når du har renset den.
Jeg oplevede at den efter rensning (rensede begge begrænsere) stoppede til med det samme, så snart jeg tændte anlægget ..
Gentog mindst 3-4 gange(!) Før det lykkedes..
Hvorfor , ved jeg ikke... Men den skød bare kalk mv. ud i begrænseren så den stoppede til.. Derfor gentog jeg rensningen 3-4 gange lige efter hinanden ..
Morten
soulflame
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
12
Postnummer: 5492 Vissenbjerg
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af soulflame »

Marco R skrev:Plus at dit harpiksfilter skal ikke ligge ned men stå op/hænge lodret, hvor vandet kommer ind fra bunden af, da du på den måde tvinger alt vandet igennem hele harpiksfilteret. Hvis det ligger som ved dig, så er det ikke alt vandet, som bliver presset forbi det, da vandet finder den nemmeste vand igennem filtreret, og det måske det som du kan se på din TDS-måling. Ved ikke, om du har gjort det, men når du fylder dit harpiksfilter, så skal du fylde det op, så det er meget kompakt fyldt op. Jeg har det samme filter på mit 500 GPD osmoseanlæg (se eventuelt min signatur på side 1 og under teknik og billeder derefter) :happy:
Lige så jeg forstår det rigtigt i har vandet til at løbe in i bunden af harpiksfiltret og ud af toppen?
Så skal jeg har flyttet min slange..
godt man lærer hver dag
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
10
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Psyk-mads »

Mit harpiksfilter ligger ned og det har det altid gjort. Jeg har aldrig haft nogle problemer forbundet med dets placering, måler altid 0 i tds.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

soulflame skrev:
Marco R skrev:Plus at dit harpiksfilter skal ikke ligge ned men stå op/hænge lodret, hvor vandet kommer ind fra bunden af, da du på den måde tvinger alt vandet igennem hele harpiksfilteret. Hvis det ligger som ved dig, så er det ikke alt vandet, som bliver presset forbi det, da vandet finder den nemmeste vand igennem filtreret, og det måske det som du kan se på din TDS-måling. Ved ikke, om du har gjort det, men når du fylder dit harpiksfilter, så skal du fylde det op, så det er meget kompakt fyldt op. Jeg har det samme filter på mit 500 GPD osmoseanlæg (se eventuelt min signatur på side 1 og under teknik og billeder derefter) :happy:
Lige så jeg forstår det rigtigt i har vandet til at løbe in i bunden af harpiksfiltret og ud af toppen?
Så skal jeg har flyttet min slange..
godt man lærer hver dag
Ja det er rigtigt Thomas. Det fik jeg fortalt, da man så får det optimale ud af ens harpiksfilter, da vandet så bliver tvunget igennem alt harpiks i filteret på den måde :happy:
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"