Hejsa
Har købt et Deltec 39W UV filter til mit 250 l. akvarie. Det skal primært bruges til at bekæmpe parasitter (ich). Jeg er klar over at der er delte meninger om hvorvidt det virker eller hjælper, men jeg vælger at tro det hjælper med at bekæmpe en del af dem. Tanken var at koble det på mit returløb fra sumpen til akvariet og sætte det inde i lyskassen ovenpå akvariet.
Jeg har nogle spørgsmål ud fra ovenstående:
1. deltec angiver florwrate på 2000 l / time. Men hvis formålet er at slå parasitter ihjel, skal flowrate så være mindre? Hvad?
2. Er det ok altid at lade vandet løbe igennem UV filteret - også i periode hvor det ikke er tændt? Eller vil det skabe algebelægninger indeni som nedsætter effekten af UV filteret?
3. Hvor mange timer bør man køre med Uv i døgnet og er det ligegyldigt om det er om dagen eller om natten?
4. Hvis jeg vælger at nedsætte hastigheden på returpumpen - er der så nogen regel for hvor hurtigt flowet skal være i forhold til returløbet? I dag kører jeg med ca 1500 - 2000 l. i timen, men er der en tommelfingerregel for hvorhurtigt flowet skal være på en retur i forhold til akvariets størrelse?
Jeg har ledt og ledt, men synes ikke jeg rigtig kan finde svar på ovenstående.
Håber nogen kan hjælpe???
Brug af UV filter
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 9
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2015
- joekill
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1994
- Geografisk sted: 4600
Re: Brug af UV filter
hvis det er parasit bekæmpelse skal UV kører hele tiden, og når parasitterne er væk kan du tage det helt fra igen.
du kan sætte det på returen, men du kan også tage en 1000L/T pumpe og kører vandet fra første kammer i sumpen igennem UV og ud i det kammer hvor du har din skummer. jo lavere flow, jo mere effekt har det på organismer i vandet.
du kan sætte det på returen, men du kan også tage en 1000L/T pumpe og kører vandet fra første kammer i sumpen igennem UV og ud i det kammer hvor du har din skummer. jo lavere flow, jo mere effekt har det på organismer i vandet.

-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 2450 København SV
- Saltvand siden?: 1983
Jeg ville gøre noget alá det Joe foreslår. Det er meget mere fleksibelt og du kan styre flowet.
Ift hastighed på retur løb, så tror jeg ikke der er nogle tommelfingerregler ? MEN, jeg køre Triton og de anbefaler mindst 10x vandvolumen i timen. Her er dét lig med ca 6400 L i timen, jeg tror jeg har ca 4000 L i timen.
Ift hastighed på retur løb, så tror jeg ikke der er nogle tommelfingerregler ? MEN, jeg køre Triton og de anbefaler mindst 10x vandvolumen i timen. Her er dét lig med ca 6400 L i timen, jeg tror jeg har ca 4000 L i timen.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det har altid været god latin at det ikke nødvendigt med mere vand gennem sumpen end hvad summere kunne tage. Det er noget andet med Triton, de går jo ind for store mængder macroalger i sumpen, som jo skal have noget at leve af.
Så jeg vil mene at dit valg, hvad det så bliver er lige så godt som andres bud
Så jeg vil mene at dit valg, hvad det så bliver er lige så godt som andres bud
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 9
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2015
Tak for svarene. Det bliver en løsning med at dele returen med et y-stykke og styre flowet med 2 ventiler.