Salt
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Salt
For noget tid siden var der en lille snak om salt.
Og det ser ud til at vi her i landet kun kan få enten noget salt der er billigt eller svinsk dyrt.
Det er vel ingen hemmelighed at det er enten Blue Tressure salt eller RedSea jeg tænker på.
Men der findes da salt mærker som ligger midt i mellem rent prismæssigt.
Jeg fandt et mærke som hedder Aquaforest. http://aquaforest.eu/en/wszystkie-produkty/" onclick="window.open(this.href);return false;
Rent prismæssigt ligger det midt imellem BT og RS.
Wiinberg her indefra købte et par spande af det og har lavet nogle målinger på det.
Jeg tillader mig at citere fra det han har skrevet til mig
"Salt: 33 ppt
Ca: 410-415 (De opgiver 420)
kH: 7.7 (De opgiver 7.7)
Mg: 1300-1320 (De opgiver 1380)
Jeg er lidt usikker på min Mg måling, så den kan sagtens være en smule højere end hvad jeg har fundet frem til.
Begge salte opløses ligeså let som f.eks. Red Sea og har nogenlunde samme konsistens. Ingen flager eller andre urenheder. Der skulle 39 g/l til at ramme 33 ppt, nøjagtig som foreskrevet. Der medfølger et målebæger i spanden og der ligger desuden en indlægsseddel i spanden, som jeg finder utroligt nyttig og som viser lidt om seriøsiteten af firmaet (med mindre det selvfølgelig bare er spil for galleriet, jeg har dog umiddelbart tillid til dem).
Den fortæller hvilket salt det er, hvilket batch det kommer fra (nummer) og hvor stort batchet er (1000kg), hvornår det er produceret, hvem der har kontrolleret det, hvor stor en mængde vand og salt der er blevet brugt til at lave testen (10 liter og 390g salt) samt de værdier der er blevet målt i det pågældende batch. "
Hvorfor nu alt dette skriveri??
Jo, jeg har tænkt mig at se om det skulle være muligt at få noget af det hjem.
Selve saltprisen er der nok ikke så meget at gøre ved, men fragten.
Jeg har kig på den type som hedder Reef salt som koster €50,- for 25 kilos sække, hos Aquafair.de
http://www.aquafair.de/index.php/cPath/168_400" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er ikke meningen at jeg skal tjene så meget som 5 kroner på det.
Skulle du have lyst til at være med på en prøve sending, så skriv til mig i PB.
Detaljer tager vi over PB også
Rent praktisk bør du bo på Sjælland, eller kunne hente det hos mig.
Begynder der at komme sure opstød i tråden, så låser jeg den bare. så lad venligst være med det.
Og det ser ud til at vi her i landet kun kan få enten noget salt der er billigt eller svinsk dyrt.
Det er vel ingen hemmelighed at det er enten Blue Tressure salt eller RedSea jeg tænker på.
Men der findes da salt mærker som ligger midt i mellem rent prismæssigt.
Jeg fandt et mærke som hedder Aquaforest. http://aquaforest.eu/en/wszystkie-produkty/" onclick="window.open(this.href);return false;
Rent prismæssigt ligger det midt imellem BT og RS.
Wiinberg her indefra købte et par spande af det og har lavet nogle målinger på det.
Jeg tillader mig at citere fra det han har skrevet til mig
"Salt: 33 ppt
Ca: 410-415 (De opgiver 420)
kH: 7.7 (De opgiver 7.7)
Mg: 1300-1320 (De opgiver 1380)
Jeg er lidt usikker på min Mg måling, så den kan sagtens være en smule højere end hvad jeg har fundet frem til.
Begge salte opløses ligeså let som f.eks. Red Sea og har nogenlunde samme konsistens. Ingen flager eller andre urenheder. Der skulle 39 g/l til at ramme 33 ppt, nøjagtig som foreskrevet. Der medfølger et målebæger i spanden og der ligger desuden en indlægsseddel i spanden, som jeg finder utroligt nyttig og som viser lidt om seriøsiteten af firmaet (med mindre det selvfølgelig bare er spil for galleriet, jeg har dog umiddelbart tillid til dem).
Den fortæller hvilket salt det er, hvilket batch det kommer fra (nummer) og hvor stort batchet er (1000kg), hvornår det er produceret, hvem der har kontrolleret det, hvor stor en mængde vand og salt der er blevet brugt til at lave testen (10 liter og 390g salt) samt de værdier der er blevet målt i det pågældende batch. "
Hvorfor nu alt dette skriveri??
Jo, jeg har tænkt mig at se om det skulle være muligt at få noget af det hjem.
Selve saltprisen er der nok ikke så meget at gøre ved, men fragten.
Jeg har kig på den type som hedder Reef salt som koster €50,- for 25 kilos sække, hos Aquafair.de
http://www.aquafair.de/index.php/cPath/168_400" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er ikke meningen at jeg skal tjene så meget som 5 kroner på det.
Skulle du have lyst til at være med på en prøve sending, så skriv til mig i PB.
Detaljer tager vi over PB også
Rent praktisk bør du bo på Sjælland, eller kunne hente det hos mig.
Begynder der at komme sure opstød i tråden, så låser jeg den bare. så lad venligst være med det.
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Silkeborg
Re: Salt
Det ser absolut tiltalende ud 
Var heldig at få en billig pose 25 kg Red Sea sidst jeg købte, men ellers er jeg helt enig. Det lyder dog på forhandlerne som om de ikke kan få det billigere fra grossisterne/producenterne (i hvert fald Red Sea saltet).

Var heldig at få en billig pose 25 kg Red Sea sidst jeg købte, men ellers er jeg helt enig. Det lyder dog på forhandlerne som om de ikke kan få det billigere fra grossisterne/producenterne (i hvert fald Red Sea saltet).
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Det er ikke vores forhandlere der er den stygge ulv her.christiantt skrev:Det ser absolut tiltalende ud
Men grossisterne/fabrikanterne.
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Silkeborg
Er det ikke også det jeg skriver??Carsten skrev:Det er ikke vores forhandlere der er den stygge ulv her.christiantt skrev:Det ser absolut tiltalende ud

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Jo, men jeg glemte at skrive noget mere.christiantt skrev:Er det ikke også det jeg skriver??Carsten skrev:Det er ikke vores forhandlere der er den stygge ulv her.christiantt skrev:Det ser absolut tiltalende ud
Hver dag produceres der mange tons salt, når saltvand laves til ferskvand.
Hvor saltet er et restprodukt
Og det salt må jo have nøjagtig de værdier som det skal have.
At det så kan koste formuer at komme det på sække/spande kan undre mig.
Et andet spørgsmål som jeg aldrig mener at have fået er fornuftigt svar på er,
Hvorfor er det meste salt syntetisk?
Hvorfor fjerner Redsea alt kalk og tungmetaller fra vandet?? De er vel i de koncentrationer
som havet har
http://www.redseafish.com/red-sea-salts/" onclick="window.open(this.href);return false;
- peder
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8543 Hornslet
- Saltvand siden?: 1974
- Geografisk sted: 8961 Allingåbro
Har også lige fået en spand aquaforest hjem fra Tyskland, og mine målinger er næsten identiske dog målte jeg 1350 på mag.
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Det lyder jo næsten for godt. At 2 helt forskellige personer får samme resultater.peder skrev:Har også lige fået en spand aquaforest hjem fra Tyskland, og mine målinger er næsten identiske dog målte jeg 1350 på mag.
- peder
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8543 Hornslet
- Saltvand siden?: 1974
- Geografisk sted: 8961 Allingåbro
Re:
Skal sige at jeg købte probiotic til 70 euro for 22kg.
Mvh. Peder
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Re: Re:
Jeg synes, at det lyder spændende med et nyt salt.Carsten skrev:Wiinberg, købte en af hver, og fik samme resultat på begge spandepeder skrev:Skal sige at jeg købte probiotic til 70 euro for 22kg.
Men, det er da vist ikke billigere end Red Sea, er det?
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
- Wiinberg
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2014
- Geografisk sted: Odense
Re: Re:
Aquaforest Reef Salt koster ca. 375,- for 22 kg. Red Sea (blå spand) koster 489,- (Deepocean) for 22 kg. Det er disse to man bør sammenligne. Red Sea Coral Pro og Aquaforest Probiotic koster ca. det samme, men de kan dog alligevel ikke helt sammenlignes.crazy seahorse skrev:Jeg synes, at det lyder spændende med et nyt salt.Carsten skrev:Wiinberg, købte en af hver, og fik samme resultat på begge spandepeder skrev:Skal sige at jeg købte probiotic til 70 euro for 22kg.
Men, det er da vist ikke billigere end Red Sea, er det?
Erik
Men inden man begynder at købe en masse nyt salt, så skal man lige tænker over hvordan man kører sit akvarie. Buffer man værdierne på et nano system med vandskift, så ville jeg holde mig til Coral Pro'en pga. de højere værdier. Til gengæld har Aquaforest Reef Salt nogle, i mine øjne, mere attraktive værdier for os der kører med Balling eller kalkreaktor, de er lidt lavere end hos Red Sea og er tættere på de værdier de fleste holder i et SPS domineret system. Specielt kH.
Men det er min egen personlige holdning.
289 liter cube - http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=72336
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Saltvand siden?: 2012
Der findes simpelthen ikke syntetisk salt. I al fald ikke udenfor laboratorier, hvis der med salt forstås natriumchlorid, hvilket vel er den almene brede opfattelse (skal det være 100% korrekt dækker ordet salt faktisk over et utal af forskellige kemikalier).Carsten skrev:Jo, men jeg glemte at skrive noget mere.christiantt skrev:Er det ikke også det jeg skriver??Carsten skrev:Det er ikke vores forhandlere der er den stygge ulv her.christiantt skrev:Det ser absolut tiltalende ud
Hver dag produceres der mange tons salt, når saltvand laves til ferskvand.
Hvor saltet er et restprodukt
Og det salt må jo have nøjagtig de værdier som det skal have.
At det så kan koste formuer at komme det på sække/spande kan undre mig.
Et andet spørgsmål som jeg aldrig mener at have fået er fornuftigt svar på er,
Hvorfor er det meste salt syntetisk?
Hvorfor fjerner Redsea alt kalk og tungmetaller fra vandet?? De er vel i de koncentrationer
som havet har
http://www.redseafish.com/red-sea-salts/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hvad enten salt produceres ved at inddampe saltvand eller det hentes op fra horste, stammer alt salt fra fordampet havvand. I bare én enkelt af de underjordiske salthorste i Danmark er der ca. 30.000 milliarder kilo salt, der alt sammen stammer fra engang i Perm hvor Danmark var dækket af havvand.
Selve processen ved inddampning af havvand gør, at resultatet er næsten 100% rent NaCl ved det at NaCl er det sidste mineral der udkrystalliseres. Derfor gør det det heller ikke nogen signifikant forskel hvor salt stammer fra og om det er fremstillet ved inddampning af havvand eller ved vakuumkogning af salt fra salthorste i undergrunden eller på anden vis.
At betale 130 kr. for 1 kg. salt fra Mariager saltcenter svarer vel omtrent til at betale 30 kr. for ½l vand som man ellers, selv i Ølstykke, kan købe for under 3 ører, incl. spildevandsafgift. Meyers Madhus afholdte for nogle år siden en blindtest hvor en masse kokke og madentusiaster skulle forsøge at smage forskel på forskelligt salt. En række forskellige salte blev knust i en morter, så ikke kunne genkendes på udseendet – der var ikke én, der kunne smage forskel. Måske ikke så underligt for kemisk set er der ingen forskel på NaCl og NaCl.
Og eftersom resultatet af inddampet havvand er stort set 100% rent natriumchlorid må Red Sea, i lighed med alle andre producenter af salt til akvariebrug, tilsætte calcium, magnesium, kalium o.s.v. til saltet inden det bliver anvendeligt til saltvandsakvarier.
Der produceres i øvrigt små 300 milliarder kilo salt om året på verdensplan og langt størstedelen kommer fra kina. Verdens 5 største producenter af salt ligger alle i kina.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Nej mineraler fordamper ikkeCarsten skrev:Fin forklaring Poul. Men hvor pokker bliver de andre mineraler af? De fordamper vel ikke?

I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Ok. Det er når man producerer almindeligt salt.PoulD skrev:Nej mineraler fordamper ikkeCarsten skrev:Fin forklaring Poul. Men hvor pokker bliver de andre mineraler af? De fordamper vel ikke?Når man producerer salt i f.eks. Eegypten leder mand havvandet ind i nogle store bassiner. Når der så er fordampet så meget vand at man har en koncentration på 25,4 Baumégrader (ca. 1,21 S.G.) begynder calciumcarbonat at udkrystalisere som det første mineral. Så flytter man opløsningen fra bassin til bassin og når man har nået en koncentration på 26 Baumégrader begynder udkrystalisering af NaCl. Når man 2-5 år senere når en koncentration på 29 Baumégrader smider man resten af opløsningen ud (eller bruger den til andre formål). Resultatet er salt (NaCl) med en renhed på ca. 99,8%.
Ved godt at det nok ikke er noget du kan svare på, men når man skal bruge det til akvariebrug, hvorfor så ikke lade det tørre ind sammen så man blot skal tilsætte vand igen
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Tanken er sjov, men hvis du lod alt vandet fordampe fra havvand ville du bryde en del forskellige kemiske forbindelser og nye kemiske forbindelser ville dannes. Hvis du så opløste resultatet igen i RO vand og hældte det i baljen ville du formentlig dræbe alle fisk og koraller og det meste andet liv
På samme måde som der ikke findes syntetisk salt ( når salt = NaCl) findes der ikke naturligt havsalt (når havsalt = salt til akvariebrug). ALT salt til akvariebrug er kunstigt, eller syntetisk om du vil
På samme måde som der ikke findes syntetisk salt ( når salt = NaCl) findes der ikke naturligt havsalt (når havsalt = salt til akvariebrug). ALT salt til akvariebrug er kunstigt, eller syntetisk om du vil
- joekill
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1994
- Geografisk sted: 4600
Red Sea lever højt på deres firma navn , som nemt kan på folk til at "tro" at deres salt kommer mere eller mindre direkte fra Rødehavet. jeg har selv gennem årene brugt mange forskellige mærker af akvarie salt og syns personligt ikke at der er nogen stor forskel. de sidste par år har jeg udelukkende brugt BT da det er billigt og nemt at hente hos decocean.

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Egentligt en underlig tanke at det er sådan.PoulD skrev:Tanken er sjov, men hvis du lod alt vandet fordampe fra havvand ville du bryde en del forskellige kemiske forbindelser og nye kemiske forbindelser ville dannes. Hvis du så opløste resultatet igen i RO vand og hældte det i baljen ville du formentlig dræbe alle fisk og koraller og det meste andet liv
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
joekill skrev:Red Sea lever højt på deres firma navn , som nemt kan på folk til at "tro" at deres salt kommer mere eller mindre direkte fra Rødehavet. jeg har selv gennem årene brugt mange forskellige mærker af akvarie salt og syns personligt ikke at der er nogen stor forskel. de sidste par år har jeg udelukkende brugt BT da det er billigt og nemt at hente hos decocean.
Red Sea har deres "fanboys" lige som Apple har det. Jeg har selv brugt BT gennem flere år. Men synes aldrig jeg har haft den store succes med det. Og som en (husker desværre ikke hvem) sagde til mig, at for nogle fungerer det perfekt, men andre bare ikke kan få det til at køre.
Og det at jeg vil forsøge at få noget salt hjem som ikke rigtigt er prøvet herhjemme endnu, skal ikke tolkes som at BT er noget skidt.
Skulle en forhandler få tanken at ville importere og sælge det til nogenlunde samme pris, så køber jeg det da hos vedkommende
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Der er gjort en del analyser på opløsninger af forskellig fabrikater af akvariesalt. F.eks. den her http://web.archive.org/web/200012150708 ... efault.asp" onclick="window.open(this.href);return false;joekill skrev:Red Sea lever højt på deres firma navn , som nemt kan på folk til at "tro" at deres salt kommer mere eller mindre direkte fra Rødehavet. jeg har selv gennem årene brugt mange forskellige mærker af akvarie salt og syns personligt ikke at der er nogen stor forskel. de sidste par år har jeg udelukkende brugt BT da det er billigt og nemt at hente hos decocean.
Alle saltmærker afviger +/-, især på sporelementer, fra naturligt havvand. Men hvilket saltmærke er så bedst? Problemet er, at ingen med sikkerhed ved om det er bedre eller dårligere at afvige +/- fra NSW på de enkelte sporeelementer.
Jeg gør selv det, at jeg kigger på succesfulde akvarister som f.eks. Joekill, Pederrevnørd, Søren Minedykker og mange andre. Hvis et saltmærke virker for dem, virker det nok også for mig.