"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

forkert salinitet under opstart :/

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Mads Bech-Hansen
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 15
Tilmeldt: tors 7. apr 2016 17:19
8
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 2016

forkert salinitet under opstart :/

Indlæg af Mads Bech-Hansen »

Hej jeg har lavet den fejl at blot lytte til min akvarieforhandler i forbindelse med salinitet, som fortalte mig at man skulle tilsætte 13 gram salt til 1 litter vand. Jeg læste så idag ca. halvanden uge efter opstart at det skal være 35g pr litter i stedet :G Mit spørgsmål er så hvor meget af mit krible kravl som helst skulle være i de levende sten og det levende sand har jeg slået ihjel og hvor meget kan klare sådan en tur? med krible kravl, mener jeg bl.a. orm, lopper, snegle, svampe og bakterier.
Ud over den forkerte salinitet, var temperaturen ved en fejl sat til 33 grader de første 3 dage, hvilket jeg dog her på forummet hurtigt fik svar på ikke havde den store indflydelse.
Jeg er pga. den utroligt dårlige opstart nu kommet i tvivle om man burde købe et par nye sten af den årsag at jeg måske kan have dræbt livet i dem jeg har nu. Drømmen med akvariet, som er et nano akvarie da jeg ikke har mere plads, er nemlig at have et akvarie med invertebrater uden fisk, men da opstarten har været så ringe er jeg blevet bange for at jeg kan have ødelagt det. Hjælp :(
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: forkert salinitet under opstart :/

Indlæg af PoulD »

En del af netop de dyr du nævner er særligt følsomme over for salinitet og vil næppe have overlevet så fersk vand.

Men jeg tror ikke det betyder ret meget. Gætter på det nok er begrænset hvad der har været af invertebrater i de sten alligevel, og der skal såmænd nok komme liv igen, næsten af sig selv, og når du begynder at tilføre lidt koraller. Du kan jo også på et tidspunkt købe lidt snegle og tilføre. Nogle snegle formerer sig ganske uhæmmet.

PS: Du skulle hellere bruge pengene på at anskaffe dig en ordentlig saltmåler (f.eks. et refraktometer). Ligeledes en temperaturmåler. Det er ikke godt nok at regne med skalaen på varmelegemet.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Mads Bech-Hansen
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 15
Tilmeldt: tors 7. apr 2016 17:19
8
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 2016

Re: forkert salinitet under opstart :/

Indlæg af Mads Bech-Hansen »

De havde ikke flere salt målere så det var detsvære ikke en mulighed på det tidspunkt :/ men temperaturen er under kontrol nu. Der skal helt sikkert også tilføjes nogle snegle, rejer og lignende på et tidspunkt :) men vil utroligt gerne også have alt det andet med specielt lopper og børsteorm, da jeg har lavet en dyb sandbund som jeg gerne vil holde så sund og effektiv som mulig.
Brugeravatar
PeterSo
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 434
Tilmeldt: tors 5. jun 2014 20:21
10
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Allerød

Re: forkert salinitet under opstart :/

Indlæg af PeterSo »

Op på hesten igen og giv det lidt tid - det er et must at have et refractometer. De flydende thermometer-modeller kan man ikke stole på. Sæt din temperatur på 26C så går det ikke galt.
Peter Søgaard, Allerød
Opstart maj 2014 - Pause fra 04.2021
Brugeravatar
PeterSo
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 434
Tilmeldt: tors 5. jun 2014 20:21
10
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Allerød

Re: forkert salinitet under opstart :/

Indlæg af PeterSo »

Hmm dyb sandbund. Det ville jeg nok vælge fra. Det er kimen til ophobning af affaldsstoffer. 1 - 2 cm og nogle snegle til at holde den i bevægelse. På sigt tror jeg du fortryder for megen sand
Peter Søgaard, Allerød
Opstart maj 2014 - Pause fra 04.2021
Mads Bech-Hansen
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 15
Tilmeldt: tors 7. apr 2016 17:19
8
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 2016

Re: forkert salinitet under opstart :/

Indlæg af Mads Bech-Hansen »

Jeg vælger at gå med den dybe sandbund idet det er lidt et projekt jeg køre og har tænkt mig at den dybe sandbund skal stå for størstedelen af denitrifikation, men for at sådan en dyb sandbund skal kunne det, skal den være sund og fyldt med live som bl.a. de godartede børsteorme.
Desuden vil næringstoffs inputtet til systemet være begrænset da der ikke skal være nogle fisk i. Der skal dog fodres en gang i ugen for at holde det resterende dyreliv i live, hvor der efter ca 2 timer skal laves et næsten 100% vandskifte med demivand. Jeg studere lige pt biologi på 6 semester og bor meget småt, så har ikke plads til noget stort system i min lille et værelses lejlighed. jeg har vedlagt et link til en video af et mini-akvarie med invertebrater som har kørt i 8 år. Jeg syntes akvariet i videoen er mega blæret, så sådan en vil jeg også have blot lidt støre :) Så har skam læst op på alt der har noget med naturligfiltrering da det i min lille verden er utroligt spænende :smart:

" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3807
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: forkert salinitet under opstart :/

Indlæg af crazy seahorse »

Spændende video.
Jeg kunne godt tænke mig, at vide lidt om grunden til det massive vandskift.
I videoen taler de om cyclopeeze, jod og molting. Er de kraftige vandskift for at hindre en overrepræsentation af jod?

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: forkert salinitet under opstart :/

Indlæg af Anden »

Det der menes er cyclopeeze indeholder jod og med jod skifter dyr ham (molting) uden problemer, og de store vandskift er noget man normalt gør på de små rev men når man skifter 100% vand fjerner man alt jod i vandet og det tilsætter han så ik igen han fodre bare og den mængde foder kan man ik uden de store vandskift.
Billede
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: forkert salinitet under opstart :/

Indlæg af Anden »

Forresten mener jeg stadig den vase køre men er nu over 12år.

Edit: 10år " onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3807
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: forkert salinitet under opstart :/

Indlæg af crazy seahorse »

Anden skrev:Det der menes er cyclopeeze indeholder jod og med jod skifter dyr ham (molting) uden problemer, og de store vandskift er noget man normalt gør på de små rev men når man skifter 100% vand fjerner man alt jod i vandet og det tilsætter han så ik igen han fodre bare og den mængde foder kan man ik uden de store vandskift.
@ Anders. Forhøjede jod værdier er under mistanke for at forstyrre moltingen hos skaldyr. Så en forhøjet jodværdi kunne måske virke hæmmende på systemet, kunne jeg forestille mig.
Jeg var ikke klar over, at der var specielt meget jod i cyklopeeze, men det er der måske. Jeg bruger det ikke selv.
Men det må være meget det indeholder, når man skal skifte næsten 100% af vandet en gang om ugen. Så det må være for at modvirke en overepræsentation, for man tilsætter jo jod igen via det friske vand - medmindre man anvender en saltblanding uden sporstoffer ala Triton.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mads Bech-Hansen
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 15
Tilmeldt: tors 7. apr 2016 17:19
8
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 2016

Re: forkert salinitet under opstart :/

Indlæg af Mads Bech-Hansen »

Tror også en grund til det voldsomme vandskifte er at der ikke er nogen form for filtrering i et sådanne system ud over biologisk filtrering. Det er derfor vigtigt med den dybe sandbund.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: forkert salinitet under opstart :/

Indlæg af PoulD »

Jeg tror som Mads også, at den primære grund til de store og hyppige vandskift er for at fjerne næring. Baljen er trods alt kun på sølle 4l og hverken med skummer eller noget. Dypper man blot en enkelt mysis i vandet og tager den op igen, vil det sikker kunne måles på næringsindholdet.

TROR du måske har misforstået m.h.t jod Erik. Rejer kræver en vis mængde jod for at skifte skelet, men manden vil helst ikke tilsætte jod, da han har dårlig erfaring med det. Han mener de får nok jod via foderet. Nu fodrer han så med cyclop eeze men det indeholder næppe mere jod end andet foder. Der er formentlig jod i det meste foder vi hælder i baljen.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: forkert salinitet under opstart :/

Indlæg af Anden »

Ja man skifter 50-100% vand i de små og det gør man ik for at fjerne noget men for at være sikker på der ik ophober sig noget.
Det er jo heller ik sikkert det er nyblandet vand der skiftes med.

Der er jo jod/iodine i alle de dyr der har ham/exoskelet(også cyclops) og derfor kræver de det også for at skifte ham.
Senest rettet af Anden fre 15. apr 2016 06:32, rettet i alt 1 gang.
Billede
Brugeravatar
repsacc
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 176
Tilmeldt: man 9. jun 2014 18:28
9
Postnummer: 5200 Odense V
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense V

Re: forkert salinitet under opstart :/

Indlæg af repsacc »

Brug også lidt tid på at læse den her bog om saltvandsakvarie på Dansk. Her er et link.
http://iloapp.gteck.dk/blog/www?ShowFil ... 740939.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Den koster gratis.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: forkert salinitet under opstart :/

Indlæg af Carsten »

Hmm! Synes da altid at have fået at vide at jod er meget flygtigt i saltvand.
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: forkert salinitet under opstart :/

Indlæg af Anden »

Carsten skrev:Hmm! Synes da altid at have fået at vide at jod er meget flygtigt i saltvand.

Exoskelet og foder er jo heller ik saltvand, der skal jo ik være jod i vandet men i dyr og deres exoskelet, men ja det er flygtigt og derfor skal det være i foder da det ik er i vandet heller ik i nyblandet.
Billede
Brugeravatar
Kimkjaer
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 304
Tilmeldt: ons 14. aug 2013 13:47
10
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2014

Re: forkert salinitet under opstart :/

Indlæg af Kimkjaer »

repsacc skrev:Brug også lidt tid på at læse den her bog om saltvandsakvarie på Dansk. Her er et link.
http://iloapp.gteck.dk/blog/www?ShowFil ... 740939.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Den koster gratis.
:GO :GO :GO :GO :GO
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: forkert salinitet under opstart :/

Indlæg af Carsten »

Anden skrev:
Carsten skrev:Hmm! Synes da altid at have fået at vide at jod er meget flygtigt i saltvand.

Exoskelet og foder er jo heller ik saltvand, der skal jo ik være jod i vandet men i dyr og deres exoskelet, men ja det er flygtigt og derfor skal det være i foder da det ik er i vandet heller ik i nyblandet.
Hvorfor tilsætter man det så til vandet??
Hvis der kom nok ind gennem foderet, var det overflødigt.
Korallerne skal jo da også have noget
Brugeravatar
S1m0n
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1379
Tilmeldt: lør 28. feb 2009 01:09
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aalborg

Re: forkert salinitet under opstart :/

Indlæg af S1m0n »

Mads Bech-Hansen skrev:Jeg vælger at gå med den dybe sandbund idet det er lidt et projekt jeg køre og har tænkt mig at den dybe sandbund skal stå for størstedelen af denitrifikation, men for at sådan en dyb sandbund skal kunne det, skal den være sund og fyldt med live som bl.a. de godartede børsteorme.
Desuden vil næringstoffs inputtet til systemet være begrænset da der ikke skal være nogle fisk i. Der skal dog fodres en gang i ugen for at holde det resterende dyreliv i live, hvor der efter ca 2 timer skal laves et næsten 100% vandskifte med demivand. Jeg studere lige pt biologi på 6 semester og bor meget småt, så har ikke plads til noget stort system i min lille et værelses lejlighed. jeg har vedlagt et link til en video af et mini-akvarie med invertebrater som har kørt i 8 år. Jeg syntes akvariet i videoen er mega blæret, så sådan en vil jeg også have blot lidt støre :) Så har skam læst op på alt der har noget med naturligfiltrering da det i min lille verden er utroligt spænende :smart:

" onclick="window.open(this.href);return false;
Hej mads. Hvis du er interesseret i lidt børste orme, så har jeg lidt stykker der ligger i første kammer i mi sump. De tager sku turen fra nedløbet en gang imellem og ender der. Jeg har tons hvis af dem i min display akvarie. Så du ka hente dem ganske gratis hvis det har interesse. Ka også lade dem ligge til det nu måtte passe dig at hente dem hvis ikke du har helt klar til dem endnu :)
Send en pb hvis det var noget.
Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3807
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: forkert salinitet under opstart :/

Indlæg af crazy seahorse »

Anden skrev:
Carsten skrev:Hmm! Synes da altid at have fået at vide at jod er meget flygtigt i saltvand.

Exoskelet og foder er jo heller ik saltvand, der skal jo ik være jod i vandet men i dyr og deres exoskelet, men ja det er flygtigt og derfor skal det være i foder da det ik er i vandet heller ik i nyblandet.
Der er da jod i de saltblandinger vi almindeligvis bruger. Så hvis man laver vandskift, så får man jod ind med det nyblandede saltvand.
Langt de fleste saltfabrikanter har 0,06 ppm (60µ/l) jod i deres blandinger, hvilket er den værdi man normalt anser for at være "normalen".
Det er også den værdi man/vi måler efter.
Men det er rigtigt, at jod er meget flygtigt og det forsvinder ret hurtigt op igennem overfladen.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: forkert salinitet under opstart :/

Indlæg af Anden »

For at få nok jod med i foder bliver man nød til at overfodre og derfor store vandskift i de små rev.
Billede
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: forkert salinitet under opstart :/

Indlæg af Carsten »

Anden skrev:For at få nok jod med i foder bliver man nød til at overfodre og derfor store vandskift i de små rev.
Hvorfor så ikke bare tilsætte det til vandet?
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: forkert salinitet under opstart :/

Indlæg af Anden »

Du kan da bare tilsætte det til vandet men det er der jo ik behov efter som det er i fodret, jeg tror ik mine evner rækker til at forklare det så i kan forstå, men jeg fandt dette som forklare lidt om jod, der går lidt ud på at jod kan bindes i forskellige mineraler alger koraller og andre dyr men i vand vil det forsvinde/fordampe.

Copy paste fra internet.
Iodine (I) and water
Iodine and water: reaction mechanisms, environmental impact and health effects
Iodine is naturally present in water. The average concentration in seawater is about 60 ppb, but varies from place to place. Rivers usually contain about 5 ppb of iodine, and in mineral sources some ppm can even be found. Brown algae accumulate up to 0.45% (dry mass) of iodine. Corals, sea sponges, shells and fishes accumulate high iodine concentrations, usually in the shape of thyroxin or tri-iodine thyroxin.

In what way and in what form does iodine react with water?

Iodine is strongly reactive, even though it is less extreme for iodine than for other halogens. Iodine cannot be found as an element, but rather as I2 molecules, as I- ions, or as iodate (a salt of iodinic acid with IO3- anion).
When iodine is added to water, the following reaction results:

I2(l) + H2O(l) -> OI-(aq) + 2H+(aq) + I-(aq)

I2 molecules and water molecules react to substances such as hypoiodite (OI-). The reaction can move both ways of the equilibrium, depending on the pH of the solution.
Iodine may also occur as I3-(aq), HIO(aq), IO-(aq) en HIO3(aq). Iodine can bind to many different substances, for example other halogens. The compounds that are form behave differently when they come in contact with water.


Solubility of iodine and iodine compounds

Water solubility of iodine is determined by temperature (20oC) and pressure (1 bar), and is relatively low. Iodine is better soluble in iodine solutions. The following reaction mechanism occurs:

I2 + I- -> [I3]-

When iodine ends up in surface waters, it may escape as iodine gas. Most iodine compounds are readily soluble in water or alcohol. Inorganic iodines are highly water soluble.



Read more: http://www.lenntech.com/periodic/water/ ... z45cB0UzhM" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Mads Bech-Hansen
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 15
Tilmeldt: tors 7. apr 2016 17:19
8
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 2016

Re: forkert salinitet under opstart :/

Indlæg af Mads Bech-Hansen »

Lige et spørgsmål i en helt anden retning, hvordan vil i introducere de første invertebrater, koraler og svampe til systemet? introducere man først algebekæmper og så koraler, findes der en bestemt rækkefølge som er bedst?
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"