Deep sand bed samling af data!

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Deep sand bed samling af data!

Indlæg af Anders månsson »

Jeg er begyndt at få lyst til akvarie igen... no surprizze :GO
Jeg har prøvet at læse om DSB flere steder og forskelllige forfattere bla ron shimek og erik Borneman på reefkeeping

Dette er hvad jeg har forstået...

Dsb er bedst sat op hvis man benytter sig af fint aragonit sand (pga porositeten) i str. 00,1mm-00,5mm i dybden 15cm på den måde vil de få første aerorobe cm indeholde en masse liv med orme og andet krible krable, derefter vil der være nogle cm med aneorobe bakterie kultur de sidste cm imod bunden der ikke være ilt og kun gasser.

I er meget velkomne til at korrigere min opfattelse af hvad jeg har læst mig frem til.

smid gerne links hvor I har jeres viden fra :beer:

-Hvad gør man med flow for sandet komme jo til at hvirvle rundt?
-Vil det fungere bedre hvis man satte et stort refugium op med dsb over akvariet, så alt livet fra dsb kommer ned via tyngdekraft og ikke via en retur pumpe?
-for at få fosfat holdt nede vil det så være nødvendigt med macroalger eller kan DSB nedbryde fosfaten?
Senest rettet af Anders månsson man 11. apr 2016 21:18, rettet i alt 1 gang.
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Deep sand bed samling af data!

Indlæg af Tykki »

Hey A. Fedt du er tilbage. Tror du har naglet den meget godt. Det er og var mit store problem mht cirkulation. Har prøvet at ligge lidt grovere grus forest. Ændre retningerne, osv. Nu er det lidt mindre end jeg ville ønske det skulle være. Min sump er fuld a alger og en sjat sand. Køre uden skummer, men overvejer at sætte en på da jeg har anskaffet en muræne som skider mere end en malkeko. Ellers er det konge at lege med. Du får ikke en opdatering da jeg fejlagtigt har kogt alle stenkoraller. Der er nu kun bløde og lidt andet skrammel som jeg betragter som ekstra seje dyr. Det forhindre mig ikke i at sige: så sæt dog for s.... Igang!!!!! Mvh Dan
Brugeravatar
niels228
Foxface
Foxface
Reactions:
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af niels228 »

Hvis man tillader sig at sammenligne vores lille balje med det store hav så er en DSB vel i bund og grund en misforståelse da en stilleliggende sandbund ikke eksistere i et ocean. Sand findes langs stranden og i laguner hvor det hvirvles op eller flyttes rundt konstant af bølger og strøm. Dermed ikke sagt at en DSB ikke kan have en fantastisk virkning på krible-krable i tanken men helt naturligt er det vel ikke rigtigt.
Derimod ar makro algen en naturlig del af økosystemet og bør vel strengt taget være en del af alle akvarier. De vokser jo som ukrudt så det må jeg være noget næring de lever af.
Jeg har så lavet mit eget alternativ til en DSB som jeg kunne kalde en LSB (Lav Sand Bund! :-)) Jeg har 5 cm i to kamre i min sump hvor jeg også dyrker mine makro alger. Algerne giver pods og andet skravl lidt fred og til dels strøm læ. Herfra er der et konstant flow af små dyr til min DT som mine fisk elsker. Så det funker faktisk efter hensigten bortset fra godt kunne være mere liv i min sump.
Akvarier skal vejes i ton.
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Indlæg af Anden »

Hej, jeg har fundet lidt Info og størelse på sandet her http://www.advancedaquarist.com/2005/6/aafeature" onclick="window.open(this.href);return false;

Og så når du har læst den kan du evt se kildeliste og der er en masse guldkorn.
Billede
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Indlæg af Anden »

Lav sandbund kaldes shallow sand bed og det virker også fint til pods men ik som filter.
Billede
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Anden skrev:Lav sandbund kaldes shallow sand bed og det virker også fint til pods men ik som filter.
Der kan faktisk godt forekomme denitrifikation i så lavt et bundlag. Jeg undersøgte det på et tidspunkt.
Jeg fandt de her oplysninger:

Denitrification can takes place in very shallow depths,despite what some may think.

-T.K. Anderson 1984 "Diurnal Variations of Nitrogen Cycling in Coastal, Marine Sediments."
From it.
"between 70 to 90 percent of the overall denitrification was located in the uppermost centimeter and the remaining 10-30% was found between 1-3 cm depth"

- Ecology and Evolution in Anoxic Worlds. Oxford University Press, Fenchel, T. and B.J. Finlay. 1995.
From it,
"anaerobic habitat can be as small as 1mm, that aerobic and anaerobic bacteria essentially
coexist, as little as 0.08mm distance is sufficient for nitrification and denitrification to take place simultaneously."

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

niels228 skrev:Hvis man tillader sig at sammenligne vores lille balje med det store hav så er en DSB vel i bund og grund en misforståelse da en stilleliggende sandbund ikke eksistere i et ocean. Sand findes langs stranden og i laguner hvor det hvirvles op eller flyttes rundt konstant af bølger og strøm. Dermed ikke sagt at en DSB ikke kan have en fantastisk virkning på krible-krable i tanken men helt naturligt er det vel ikke rigtigt.
Derimod ar makro algen en naturlig del af økosystemet og bør vel strengt taget være en del af alle akvarier. De vokser jo som ukrudt så det må jeg være noget næring de lever af.
Jeg har så lavet mit eget alternativ til en DSB som jeg kunne kalde en LSB (Lav Sand Bund! :-)) Jeg har 5 cm i to kamre i min sump hvor jeg også dyrker mine makro alger. Algerne giver pods og andet skravl lidt fred og til dels strøm læ. Herfra er der et konstant flow af små dyr til min DT som mine fisk elsker. Så det funker faktisk efter hensigten bortset fra godt kunne være mere liv i min sump.
Du har delvist ret IMHO.
Der findes faktisk DSB i havet - bare ikke der hvor koralrevene er. Den muligvis største ligger i det nordlige stillhav, langt fra koralrevene i syd.
I forbindelse med en artikel undersøgte jeg emnet DSB. Jeg har artiklen liggende (har ikke lagt den ind nogen steder) og jeg kunne huske at jeg havde skrevet noget om DSB i havet. Jeg lægger lige det jeg fandt frem ind her. Det er ikke ret langt, men er faktisk ret interessant synes jeg.

"En af de største naturlige DSB (måske den største) ligger på det der hedder en ” great abyssal plane”.
En abyssal plane er et enormt område der er fyldt op med sedimenter. Forhøjninger, ujævnheder og sten er alle dækket helt af et tykt lag sediment. Så det nærmest er en slette uden ”buler”. Det er fladt, helt fladt.
En gigantisk DSB.
Det kolde, dybe vand ledes mod nord af havstrømmene, hvor det opsamler nitrogen, fosfat og andre næringsstoffer fra denne DSB. Når vandet når helt op nord på, presses dette meget næringsrige vand op mod overfladen.
Her udsættes det for lys, hvilket resulterer i en alge/plankton eksplosion. Disse lever af alle de nærings-stoffer der er opstået på turen henover denne DSB. (Nøjagtig det samme som sker i et revakvarie med en DSB. Der er ingen hokus pokus i dét – sådan fungerer naturen.)
Overfladevandet føres herefter af havstrømmene mod syd, hvor næringsindholdet falder, som følge af mængden af alger og zooplankton, som tager for sig af næringen.
Når dette vand når ned til de tropiske vande mod syd igen, er det blevet meget næringsfattigt, da algerne og planktonen har ædt/optaget alle næringsstofferne. Og det er her koralrevene befinder sig.
Revene trives her, fordi vandet er næringsfattigt. Det er ikke næringsfattigt fordi korallerne er der, for det ville stadig være næringsfattigt, hvis man kunne fjerne alle revene. Det har phytoplanktonen sørget for, helt oppe med nord, langt fra revet."

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

crazy seahorse skrev:
Anden skrev:Lav sandbund kaldes shallow sand bed og det virker også fint til pods men ik som filter.
Der kan faktisk godt forekomme denitrifikation i så lavt et bundlag. Jeg undersøgte det på et tidspunkt.
Jeg fandt de her oplysninger:

Denitrification can takes place in very shallow depths,despite what some may think.

-T.K. Anderson 1984 "Diurnal Variations of Nitrogen Cycling in Coastal, Marine Sediments."
From it.
"between 70 to 90 percent of the overall denitrification was located in the uppermost centimeter and the remaining 10-30% was found between 1-3 cm depth"

- Ecology and Evolution in Anoxic Worlds. Oxford University Press, Fenchel, T. and B.J. Finlay. 1995.
From it,
"anaerobic habitat can be as small as 1mm, that aerobic and anaerobic bacteria essentially
coexist, as little as 0.08mm distance is sufficient for nitrification and denitrification to take place simultaneously."

Erik
Mange tak for alle jeres input!
Ville en dsb bestående af 00,01-00,05 i bunden og grovere bundlag for at holde på sandet kunne fungere ligesom du har tykki??? jeg tænker 10cm helt fint og 5cm groft sand...

dit sidste citat Erik lyder jo lovende :beer:

der er god læsning i det link fra advanced... jeg forstår det som at der hvor der er finest sand i deres forsøg, der er der mindst fosfat, korrekt?
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Tykki »

Efter de kloge hoveder vil det ikke fungere Anders , men jeg blanded ca 25 kg meget levende og meget groft grus op med mit fine. Det kickstartede kulturen vildt eksplosivt. Der efter dryssede jeg lidt groft grus i fronten. Det er jeg ved at pille op lidt efter lidt nu, så jeg kan smide mere fint sand i baljen. Det virker som om der " forsvinder " . Sand i mit kar, men det bliver bare blæst lidt rundt tror jeg. Jeg går stadigvæk rundt og tikker lidt sand her og der, og når der er direkte import af ls er jeg på pletten kun for at snuppe et par før de kommer i forhandlerens vand. Det tror jeg, TROR, at er kilden til et sundt system.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Lidt ekstra tanker, for Ron Shimek tager da også nogle forbehold.

Mere af det jeg havde samlet sammen:

"Shimek gør selv opmærksom på, at det kræver at belastningen i akvariet, svarer til den belastning der er på revet. Samt, at i et overbelastet akvarium med for mange fisk eller koraller, vil det ikke være anvendeligt eller fungere optimalt.
Problemet er jo at vi alle, så godt som, har overbelastede akvarier – sammenlignet med det naturlige rev!!!!

Udrag fra Shimeks artikel.
In essence, the secret to maintaining a sand bed in the best of health is exactly the same as the secret to maintaining the rest of the tank in the best of health: feed it well! A well and properly fed tank and its sand bed will be functional as long as one wants to maintain the system. As long as there is no addition of toxic trace elements or other extraneous materials, and as long as the biological load of the system is within the range of what would be found in nature in a comparable volume, then the system will remain stable. Those aquarium systems with abnormally high bioloads, for example, having too many fish or an overload of decorative invertebrates for the volume of the sand, will be inherently unstable and will need to be managed very carefully. A deep sand bed would not be a useful addition to such systems. For many others, however, it is a low-tech, low-maintenance, truly “natural,” and, once you look closely, fascinating way to manage aquarium wastes and water

Hele artiklen:
http://coralmagazine.coverleaf.com/coral/20111112#pg81" onclick="window.open(this.href);return false;"

Erik

Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Hvor er det godt med de links!
Jeg har ferie i dag, min højt elskede hustru forventer at komme hjem til et hus der er blevet pudset og poleret... men jeg skal bare sådan læse om DSB:-)

det sidste link virker dog ikke:-(
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

lige lidt hygge læsning:
http://www.advancedaquarist.com/2002/9/aafeature" onclick="window.open(this.href);return false;

Der er megen gode tanker i denne dr. sprung artikel... dette udklip går imod hvad jeg ellers troede var der ideelle opbygning af en deep sand bed med ca 2mm sandstørrelse... Så er det heller ikke så svært at få sandet til at blive, hvor man gerne vil have det :GO

nå hvor blev udklippet nu af ???? finder det senere...

så fandt jeg klippet :beer:
The gravel in Jaubert's systems has been termed "live sand," as it has in other natural systems such as Eng's and Dr. Adey's. The use of this term in connection with Jaubert's systems is misleading because the size of the grains used should be much coarser than sand. Other authors describing the installation of a plenum and "sand bed" have suggested layering different size grains of gravel and sand, starting with coarse on the bottom and becoming fine on the top. Since the sand bed does not function as a mechanical filter, and because it must allow good diffusion of water in order to function properly, the idea about layering makes no sense.  I do not make layers of different size sands, nor does Jaubert in his aquaria. The bottom substrate is composed of one type of coarse gravel only (grains mostly between 2 and 5 mm),
Senest rettet af Anders månsson ons 7. dec 2016 20:40, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

Jeg kendte en i Aalborg, der havde lavet et om lukket område i sumpen til sin DBS, det fungede på den måde at på nedløbet var der et bypass, og en hane så han kunne bestemme hvor meget flow der gik igennem hans DBS, det fungerede ret godt.
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Tykki »

Se nu bare at få købt det sand Anders ! Ellers ender det bare med snak, også løber det ud i sandet! Altså " sandet " ikk????!!!! Åååååhhhhhhhh HaaaaaaaaaHaaaaaaaaHaaaaaaaaaiiiii,,,,,,,,,, funny me :G :G :G :clap: :clap: :clap:
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: Ikke angivet

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Må sige at jeg får rigtig meget lyst til at smide en DSB i mit karantæne akvarium da det er et sted jeg jo kommer at fodre ret kraftigt, både koraller og fisk når de kommer hjem.

Når jeg kommer få hjem koraller og fisk i fremtiden bliver vandet renset med UVC, men det betyder vel ikke noget for PODS (med mindre de kommer i pumpen).
Parasitter og andre skadedyr kan de ikke også leve i sandet, jeg tænker specifikt flatworms, som jo kan behandles om jeg har en lille hær Peppermint rejer, en 6 stripet er nok ikke optimalt for PODS :)
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Tykki skrev:Se nu bare at få købt det sand Anders ! Ellers ender det bare med snak, også løber det ud i sandet! Altså " sandet " ikk????!!!! Åååååhhhhhhhh HaaaaaaaaaHaaaaaaaaHaaaaaaaaaiiiii,,,,,,,,,, funny me :G :G :G :clap: :clap: :clap:

jeg må regne med at jeg starter op på den anden side a julen... det er "sandt" funny as can be
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

er der nogen herinde der har lavet deep sand bed med sand der er i str. 2-5mm???
Min plan er indtil videre at starte op med plenum og så denne str. sand videre op som denne Jean Jaubert. En fordel ved denne str sand er også at det ikke hvirvler rundt med vand strømmen... Da jeg også vil lave en surge bølge...
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Tykki »

Lad mig gætte.......... ingen vand i akvariet endnu???????
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

månsson med sådan en plenum får du en nitratfabrik,just saying.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: Ikke angivet

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Jeg har for mig at jeg har læst at man kan starte en DSB med ret store sten, men den skal være ret dyb, og så er jeg ligeledes bange for at Ole har ret her. Nitratfabrik,,,
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Tykki: SSSSHHHHHHH man skal jo gøre sine tanker og researche lidt for så at overveje det hele om igen... Vi har bare sådan lidt af hvert der skal iorden før jeg skal lege med akvarie... det ska nok komme!!! du kender det med børn hustruer og huse der skal fixes :GO

Ole: Hvis jeg dropper plenum men beholder sand størrelse på 2-5mm og en dybde på ca 12cm? Jeg ville gerne have en spand/surge ordning så jeg får godt med cirkulation i baljen så der vil det helt fine sand jo blæse rundt:-(

thomas: Har du erfarring eller bare læst om nogen der har prøvet med grovere sand i deep sand bed??
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Geografisk sted: Strøby egede

Indlæg af ttkthomsen »

ole kekkonen skrev:månsson med sådan en plenum får du en nitratfabrik,just saying.
Ole, linkede du ikke på et tidspunkt til en artikel, omkring hvor stor sådan en dsb i virkeligeheden skulle være for at den bare havde en lille effekt?
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

Jeg svarer gerne senere,er på vej ud af døren nu
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"