Var ikke helt sikker på hvor jeg skulle poste denne tråd, for det er jo ikke rigtigt et akvarium jeg stolt viser frem.
Mit 480 har nu stået i en måned uden at jeg har fyldt på vand, og det ser ud derefter

Da mit nye byg helt som forventet tager meget tid at gøre rigtigt har jeg gået og leget lidt med tanken om at lave et eller andet i mit 480 som bare står. Mange gange har jeg været rigtig tæt på at lukke det helt ned men et eller andet med vand i skal jeg have for at kunne lave lidt forsøg hjemme, blandt andet med cirkulationspumper og styring deraf når jeg får hjem mit reeflink.
Kan jeg få det til at køre stabilt uden specielt meget arbejde er det også herligt da jeg så kan have lidt SPS til at gro så jeg har lidt at teste med når det nye er stabilt.
Som sagt masser af ting at teste

En af disse er hvad jeg har valgt at kalde Jacuzzi metoden, en metode jeg kom til at snakke med en vis Jonas på vej hjem fra et foredrag.
Teorien er at man helt enkelt bruger hele akvariet som en skummer, for på den måde at kunne få meget mere stabilt PH. Tanken er at have en total gennemiltning af vandet om natten hvor PH ofte går ned ved til eksempel at have en luftsten monteret ved returpumpen som kører et par timer hver nat.
Ved opstart skulle det også hjælpe med at få alter til at trives, og korte ned indkørslen da hele baljen bliver som et macrofilter. Cyano bakterier skulle også kunne forhindres da de binder de små luftbobler og flyder rundt i akvariet i stedet for at lægge på bunden.
Alt er teori, og jeg ser mange potentielle problemer;
Hvad siger fiskene (ud over blop blop)?
Koraller, kan de klare luftbobler hver nat i et par timer?
Håber jeg kan komme med lidt svar efter et par måneder.
I dag fik jeg så gjort fremruden "ren" og ja...
Pumpen der skimtes i det grumsede vand er min DC pumpe fra skummeren som jeg har koplet til en timer så den kan køre et par timer hver nat eller endnu bedre kobles til PH proben så den kan starte selv når PH er for lav.
I dag er planen at lave den køre hele dagen og se hvad der sker, jeg skal desværre på tjensterejse frem til fradag så i den periode kommer baljen bare at "stå", håber at kunne boost KH, MG og Ca under dagen så værdierne er OK i aften så jeg kan sammenligne med noget når jeg kommer hjem fradag.