Spørgsmål om ingen opstart

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Stefan Jensen
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
9
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2009

Spørgsmål om ingen opstart

Indlæg af Stefan Jensen »

Hej gutter :)

Jeg har lige lavet en opgradering til et lido 120 L med 50 L sump

Har et 54 L som køre godt jeg gerne vil have over i det nye...

Har omkring 18kg LS som har været i et 900 L i 5 år så tænker de *gode*

Det har så kørt nu i et par uger.. uden nogle alger over hovedt...

Mangler en no3 test køber jeg en a dagene .. vil ikk komme fiskene over før jeg ved det er nede i værdierne

Men troede der altid ville komme en alge proces da akvarie lige skulle *indstille* sig

Det ikk fordi jeg vil skynde noget igennem og ved udmærket godt *DET HELE TAGER FUCKING LANG TID*

men da jeg startede mit 54 l op tog jeg til kIna under hele processen og fik at vide det var spændende og følge .. så havde set lidt frem til den helt vilde forvandling ...

Der sker bare ikk en skid ...

.. ville det kunne være klar??

Kan intet finde på nettet om hvor hurtigt du kan kan lave en god bajle
.. Men ham lederen i plantorama hillerød.. fortalte mig for noget tid siden han har lavet et stort et fyldt med koraller og fisk på 3-5 dage ....

MVH Stefan
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Spørgsmål om ingen opstart

Indlæg af Carsten »

Det som du fik fortalt i Plantorama kan man godt. Men fik du enden på historien? Det går galt for langt de fleste.
Stefan Jensen
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
9
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Stefan Jensen »

Hej Carsten :)

Sidst jeg var der oppe kørte det stadigvæk
Dog lang fra så pænt som lige opstillet men tænkte der jo ikk noget der oppe som står snoer lige så det var nok bare det der var sket ..

Hvor tror du min alge proces blir a?? Det har stået næsten 3 uger nu
Har du oplevet der ikke opstår en proces ??
mathias6200
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
10
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 2014
Kontakt:

Indlæg af mathias6200 »

Hej

Jeg havde en lille algefasen efter 3-4 uger og nu hvor akvariet har kørt i 3,5 måneder kommer der en ny algefasen med masser grønne alger ..

Der er vist ikke noget standart svar på hvordan startfasen forløber
Innovative Marine 20 fusion

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=85817" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Hep. Jeg flyttede for et par år siden fra et red sea 130 til et 240L. Tog alt det gamle med over i det nye, sten, fisk, koraller, bundlag=ALT + nogle indkørte og nye sten fra andre systemer. Jeg havde kun en lille bitte "indkøring" af gha på de nye sten.

Så det kan godt være du bliver "snydt" for indkøringsperioden
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

Indkøring er jo, lidt simplificeret, en etablering af en stor bestand af nitrificerende bakterier.

Uden ammoniak kan nitrificerende bakterier ikke formere sig.
Uden fisk, ingen ammoniak. Der skal tilsættes noget fiske fæces eller f.eks. noget ammoniumsalt (NH4Cl 2-4 mg/l) for at få gang i det biologiske filter.

Måske kunne du tømme skummekoppen fra din gamle balje over i din nye balje en gang imellem. Alternativt kan du køre en død reje igennem persillehakkeren og kaste den i baljen, eller et par terninger mysis, men det tager i så fald lidt inden dette organiske materiale bliver omsat til ammoniak.

Jeg ville ikke kigge så meget på alger, men i stedet ville jeg dagligt måle NO2 (nitrit). Typisk vil NO2 begynde at stige en 10-15 dage efter der er tilsat ammoniak og efter noget tid bør NO2 så begynde at falde igen. Når den når 0 kan/bør du tilsætte 1 fisk. NO3 (nitrat) vil dog nok være ret høj på det tidspunkt.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
bmh
Foxface
Foxface
Reactions:
11
Postnummer: 4270 Høng
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af bmh »

I mit 120 l er der nu efter 14 dage kommet brunalger og enkelte grønne aljer + div bobler . Startes op medlidt ls til døde ls og lidt ls i sump + levende sand .har ikke haft nNo2 endnu men prøver at måle imorgen, skummeren køre kun lidt småfsrvede vand i koppen .
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"