LPS uden farver

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
10
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2015

LPS uden farver

Indlæg af TRG »

Hej alle

Se lige min flotte Acan koral - se lige de grønne og lilla farver sammen og hvor intense og flotte farverne er - jeg faldt pladask for den!
Acan - før
Acan - før
Men ak, den ser så sådan her ud nu
Acans nu
Acans nu
Som man kan se, har den mistet alt farven. Den er egentlig ikke bleg, bare kedelig brun, uden farver? Den røde til højre var også mere dyb, flot rød med blå kanter, den er også kedelig nu.

Hvad kan det skyldes, og hvordan får den farverne igen?

Mine værdier er som følgende:
Nitrate 10
Calcium 460
Alkalinity 11,7
Mg 1275

Jeg har ikke mange koraller i akvariet, og kan derfor holde mine værdier ved at skifte vand hver- eller hveranden uge, da der næsten intet forbrug af de 3 hellige er.
Jeg har også en hammer koral, der også har mistet farverne. Den havde flotte grønne arme, og lilla hoveder da jeg fik den, men nu er farverne væk, og arme og hoved går i et - mega æv!
Jeg har 2 Kessil A360WE LED lys henover.

Jeg vil meget gerne have de flotte farver tilbage, så alt der kan hjælpe, tager jeg i mod med kyshånd.
Hvis I mangler noget info, så bare råb op, så får i det med det samme :beer:
DBH
Tim
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: LPS uden farver

Indlæg af christiantt »

Hvad har du af flow?? :)
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Hejsa. Hvad siger din fosfat?=PO4?

I mine øje er der et misforhold mellem de 3 hellige, jeg køre personligt med følgende set points. KH=8. CAL=450. MG=1350. Men vil lige skynde mig at sige at jeg IKKE ved og er ekspert på om dine tal er i orden :-).
Fodre du dine lps "aktivt" ?

Giver du dem et tilskud ind i mellem med fx red sea's vitamin serie, eller lignende?

Har du nogle sps i baljen og hvordan står deres polypper?
Køre du med nogle former for medier? Fx aktivt kul, fosfat fjerner, eller andet?

Håber det retter sig :-)
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Indlæg af dyne »

Hvordan holder du værdierne
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
Castillo
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 5800 Nyborg

Indlæg af Castillo »

Ved vandskift står der i hans tråd
Red Sea Reefer 250. radion 2 stå xr15w 1xr30 G4 pro, Bubble King mini 180, vortech 2stk mp40wesqd, Reeflink, Osmolator og Apex 2016 med DÓS dosering
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 7400 Herning
Geografisk sted: Birk(Herning)

Indlæg af dyne »

Ahhh ja
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Indlæg af peder »

Tror dit lys spektrum er forkert, et velkendt problem med Acan's og Led lys, mine Acan var klart smukkest under Hqi og t5.
Det var mine Sps forøvrigt også!
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Tror mere på Peder's ide. Lyset kan både være for meget og eller forkert i farven.
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
10

Indlæg af TRG »

Tak for svarende indtil videre :-)
For at svare på det der er kommenteret indtil videre, så jeg forhåbentlig kan få farverne tilbage.

Flowet er en maxspect gyre. Jeg har prøvet, for at teste, at rykke den ene Acan fra medium til low flow area.

Min po4 er pt ukendt, tester i aften. I perioden hvor de har mistet farverne, og været uden farver har den ikke været over 0.04.
Jeg har ingen sps, og kører ikke med nogen form for medier. Tilfører lidt Red Sea NoPox for at holde styr på nitrat, men det er jeg først begyndt på lang tid efter farverne røg.

Jeg bruger ikke Red Sea energi eller andet koral foder, ligesom jeg ikke fodre aktivt.
Fødte aktivt vil jeg dog begynde på, og se om det gør en forskel.

Med hensyn til lyset, så er min mistanke, at noget af grunden er der.
Med hensyn til spectrum, der er fordelen ved kessil, så vidt jeg har forstået, at spectrumet altid er "rigtigt", ud fra hvad kessil mener er rigtigt. Så det kan jeg desværre ikke ændre på, andet end intensitet og farve.

I tror det for kraftigt lys? Jeg har skruet helt ned på minimum nu, og vil kører med det er stykke tid, for at se om det ændre noget, eller er det en dum ide?
DBH
Tim
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Indlæg af joekill »

peder skrev:Tror dit lys spektrum er forkert, et velkendt problem med Acan's og Led lys, mine Acan var klart smukkest under Hqi og t5.
Det var mine Sps forøvrigt også!
jeg er helt enig med peder at lyset var "bedre" med HQI + T5 ,, jeg savner ofte min gamle geissmann , men får dog aldrig HQI igen da det varmer for meget og er en strømsluger.
men spektrummet i lyset og dens effekt på korallernes farver og vækst kan jeg ikke genskabe 100% med min Maxspect 320W led.
jeg har selv enkelte acans stående halvt oppe i vandsøjlen og de får meget lys, men det får ikke farverne til at fade, men polypperne pumper sig ikke så meget op i forhold til dem som står på bunden.
:whistle: 200x60x60 = 720L
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
10

Indlæg af TRG »

Po4 er 0.04.

Hvis det er lyset der er problemet, hvordan kan jeg finde ud af det, prøve mig frem og skal holde øje med? :-)
DBH
Tim
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
10

Indlæg af TRG »

Nu der er blevet gættet flere steder fra, at det kan være lyset der er problemet, kører jeg nu mine Kessils på noget nær minimum intensitet, cirka 20%.
Jeg er også helt nede i en helt blå farve.

Er det dumt at skrue så langt ned for lys intensiteten, eller vil det kunne give korallerne "ro" til at få farverne igen?

Jeg har jo en forholdsvis stor skummer, til mit forholdsvis lille akvarie - kan det også spille ind på nogen måder?
DBH
Tim
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10
Postnummer: 4330 Hvalsø
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Indlæg af Anden »

Din farve knap er jo så du kan stille lyset fra blå til fuldspektra? Og blå er ik fuld men bare blå og det folk siger er du skal have andet end blåt lys og så evt det blå om aften men fuld om dagen.

Alså spektra er farven og fuld indeholder alle farver det gør blå ik så stiller du Kessil på blå er den jo ik fuld spektra og det er vist kun Tuna blue der er ægte fuld spektra når den er stillet på "hvid"/fuld.
Billede
Brugeravatar
Sarah R
Foxface
Foxface
Reactions:
18
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Tåsinge

Indlæg af Sarah R »

Jeg har 3 stk Kessil 360WE over et 250 liters akvarium. For nogle måneder siden gik to af dem i stykker. Mens de var til reparation havde jeg i den periode én kessil og 2x 39 w T5 over. Mine hammerkoraller og hjernekoraller skulle bruge en uges tid til at omstille sig til det nye lys. Da de to lamper så kom tilbage igen, mistede alle koraller farven ( blev brunlige eller gennemsigtige). Jeg havde skruet lamperne ned på halv styrke og kørte farven 50/50 mellem blå og hvid. Da tingene begyndte at få farven igen, skruede jeg lamperne op til fuld styrke igen. I dag har korallerne fine farver og vokser som skidt. Det er mit indtryk at de trives ved en lige fordeling mellem blå og hvid, selvom jeg fortrækker lyset mere blåt end hvidt.
Jeg ved ikke om det var brugbar information, men tænkte at det måske godt kunne være lyset som ikke stemmer. Hvor stort er dit akvarium?
MvH
Sarah R
588 liters balje med 410 liters sump
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
10

Indlæg af TRG »

Mit er også små 250 :-)
Mit lys er i hvert fald skruet helt ned nu, på minimum intensitet. Farven er nok på 30-40%.

En anden ting jeg kom til at tænke på. Kan det være pga næringsmangel de er så kedelige brune, og uden farver? Har jo en stoor skimmer, og har ikke fodret dem aktivt på nogen måde?
Har lige smidt lidt mysis i munden på dem, og det er nok indbildning, men synes der var mere grønt på flere af hovederne en halv times tid efter?!
DBH
Tim
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af christiantt »

Generelt hjælper det når koraller bliver fodret. Bla ved plankton eller større foderkilder.
Men har også kun erfaring med at LPSer står flottest når der er en smule nitrat i vandet :)
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"