Rensning af sandbund
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 9
- Postnummer: 7130 Juelsminde
- Saltvand siden?: 2016
Rensning af sandbund
Det er sikkert et spørgsmål der er blevet stillet før, men jeg kunne ikke helt finde frem til et svar. Jeg er noget i tvivl om jeg skal støvsuge sandbunden i mit nye (brugte) IM Nuvo 30L. Jeg overtog både levende sten, sand og vand fra tidligere ejer og fik desværre ikke skyllet sandbunden igennem inden jeg fik det op at køre igen. Sandbunden er levende sand - dvs. Fiji Pink fra red sea og det har kørt et par måneder inden jeg overtog det hvor der ikke har været renset sandbund. Ham jeg overtog det af, mente ikke sandbunden skulle renses. Jeg har målt ret høje nitratværdier dvs. over 64 ppm (på red sea testen) og tænker om det måske kan skyldes uren sandbund, men måske også flytningen hvor der er hvirvlet en masse skidt rundt osv. Nå, men tror i jeg skal rense sandbunden eller skal jeg bare vente på at nitratværdien falder? Jeg har en sandsøstjerne gående...men det er måske ikke nok?
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 9
Re: Rensning af sandbund
Ingen der har et bud?
Jeg bøvler stadig med rigtig høje nitrat værdier her på snart uge 4 efter mit "brugtkøb" - dvs. nitrat over 64 (phosfat = 0.08, Nitrit 0.00) og synes det er lidt underligt der ikke sker noget synligt fald, men måske er jeg bare utålmodig...?
Jeg har haft 3 vandskift af ca. 30% pr gang over en periode på de 3 uger jeg har haft akvariet. Ved seneste vandskift støvsugede jeg ca 1/5 del af sandbunden.
I kan se akvariet på den lille video her jeg har lavet: " onclick="window.open(this.href);return false;
Er der noget jeg burde gøre for at nedbringe nitrat værdierne?
Jeg bøvler stadig med rigtig høje nitrat værdier her på snart uge 4 efter mit "brugtkøb" - dvs. nitrat over 64 (phosfat = 0.08, Nitrit 0.00) og synes det er lidt underligt der ikke sker noget synligt fald, men måske er jeg bare utålmodig...?
Jeg har haft 3 vandskift af ca. 30% pr gang over en periode på de 3 uger jeg har haft akvariet. Ved seneste vandskift støvsugede jeg ca 1/5 del af sandbunden.
I kan se akvariet på den lille video her jeg har lavet: " onclick="window.open(this.href);return false;
Er der noget jeg burde gøre for at nedbringe nitrat værdierne?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 4330 Hvalsø
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager
Hvor dyb er den sandbund?
Er den 8cm eller over skal/må den ik renses men er den alm lav sandbund så syger du den bare med en slam klokke.
Er den 8cm eller over skal/må den ik renses men er den alm lav sandbund så syger du den bare med en slam klokke.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 10
Nej ik jeg kan anbefale, men man kommer også langt med vandskift.
Men dine levende sten vil filtere det fra når de kommer ordenligt igang.
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 9
Ok, tak for svar. Jeg giver det et par uger mere og ser hvad der skerAnden skrev:Nej ik jeg kan anbefale, men man kommer også langt med vandskift.

-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Fredericia
Hej Simon,Simonrped skrev:Ok, tak for svar. Jeg giver det et par uger mere og ser hvad der skerAnden skrev:Nej ik jeg kan anbefale, men man kommer også langt med vandskift.
En anden ting som også kan spille meget ind i dit tilfælde, og som er meget vigtig, når du vil sænke din NO3 med vandskift, og det er, at du bruger osmosevand

Hvis du har skrevet det i en anden tråd, så bare se bort fra det ovenstående

[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 9
Jeg venter pt på at få målt vandtrykket i vores hus og så er planen helt sikkert at skifte til osmosevand. Har dog målt hanevandet til blot 0,5 så det kan vel ikke være synderen?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 10
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Ingen grund til at vente på at få målt vandtrykket i rørene.Simonrped skrev:Jeg venter pt på at få målt vandtrykket i vores hus og så er planen helt sikkert at skifte til osmosevand. Har dog målt hanevandet til blot 0,5 så det kan vel ikke være synderen?
En boosterpumpe på osmoseanlægget så er du kørende.
Bevares en boosterpumpe koster penge, men det gør vand også.