"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hjælp til id af et eller andet koral lignende

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
repsacc
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 176
Tilmeldt: man 9. jun 2014 18:28
9
Postnummer: 5200 Odense V
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense V

Hjælp til id af et eller andet koral lignende

Indlæg af repsacc »

Hej er der en der ved hvad de helt små der laver et helt bundlag på den her ene sten i mit rev er for nogle små fætre. De er ca 2 til 3mm i diameter og ligner lidt snefnug.
Vedhæftede filer
20160324_183843.jpg
20160324_164344.jpg
Senest rettet af repsacc tors 24. mar 2016 18:39, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp til id af et eller andet koral lignende

Indlæg af Carsten »

Tror vi kommer til at bede om et bedre billede. Og hvor det vi skal finde ud af er mere i centrum
Brugeravatar
thni
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 646
Tilmeldt: tors 9. okt 2014 12:34
9
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2014

Re: Hjælp til id af et eller andet koral lignende

Indlæg af thni »

Bobblealgerne?
Mvh Thomas
Brugeravatar
repsacc
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 176
Tilmeldt: man 9. jun 2014 18:28
9
Postnummer: 5200 Odense V
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense V

Re: Hjælp til id af et eller andet koral lignende

Indlæg af repsacc »

prøver om jeg kan få et bedre billed men det bliver svært for de er meget små og er bagerst i akvariet. Det er ikke bobbel alger eller alger af nogen art de ligner meget små polypper.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp til id af et eller andet koral lignende

Indlæg af Carsten »

Det er noget Xenia/Clavularia artigt noget. Præcist hvad er umuligt at svare på
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Hjælp til id af et eller andet koral lignende

Indlæg af Anden »

Glovepolyp eller Clavularia som Carsten skriver, jeg gætte på den da det er en otte armet lille polyp som på foto.
Billede
larsen80
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 67
Tilmeldt: tirs 10. mar 2015 13:29
9
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Roskilde

Re: Hjælp til id af et eller andet koral lignende

Indlæg af larsen80 »

#2 billede er bobblealge, de skal væk og helst uden at de sprænger for de er fyldt med spore.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp til id af et eller andet koral lignende

Indlæg af Carsten »

larsen80 skrev:#2 billede er bobblealge, de skal væk og helst uden at de sprænger for de er fyldt med spore.
Øhhh! hvor ser du de bobble alger??
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3807
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hjælp til id af et eller andet koral lignende

Indlæg af crazy seahorse »

Det kunne måske være noget Anthellia-værk.
Til forskel fra Xenia, så encruster de som en slags måtte/tæppe som du også beskriver. Om aftenen/natten trækker de sig ind og kan sikkert fremstå som de små hvide "dutter" du også nævner.
Der siges om dem i det ene link:
"Polyps extend from a mat during the lighted-period, and withdraw into themselves during the night like inverted tube socks"
http://melevsreef.com/node/605" onclick="window.open(this.href);return false;
http://animal-world.com/Aquarium-Coral- ... Hand-Coral" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg har haft dem en enkelt gang, uforvarende, hvor de sad på en fragsten med en staghorn. Hos mig arbejdede de sig langsomt op af stammen på acroen og kvalte den stille, roligt, men sikkert.
Det er en softkoral jeg meget nødig vil have ind i mit rev. Men den kan være ret dekorativ.

Jeg kan forøvrigt heller ikke se de bobblealger, men det kan bare være mine øjne.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp til id af et eller andet koral lignende

Indlæg af Carsten »

I mit gamle akvarie havde jeg også en del Anthellia, men synes aldrig de blev en plage. muligvis erder flere arter, for dem jeg havde var ret store. Men det så godt ud som de stod og svajede i vand cirkulationen
Brugeravatar
repsacc
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 176
Tilmeldt: man 9. jun 2014 18:28
9
Postnummer: 5200 Odense V
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense V

Re: Hjælp til id af et eller andet koral lignende

Indlæg af repsacc »

crazy seahorse skrev:Det kunne måske være noget Anthellia-værk.
Til forskel fra Xenia, så encruster de som en slags måtte/tæppe som du også beskriver. Om aftenen/natten trækker de sig ind og kan sikkert fremstå som de små hvide "dutter" du også nævner.
Der siges om dem i det ene link:
"Polyps extend from a mat during the lighted-period, and withdraw into themselves during the night like inverted tube socks"
http://melevsreef.com/node/605" onclick="window.open(this.href);return false;
http://animal-world.com/Aquarium-Coral- ... Hand-Coral" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg har haft dem en enkelt gang, uforvarende, hvor de sad på en fragsten med en staghorn. Hos mig arbejdede de sig langsomt op af stammen på acroen og kvalte den stille, roligt, men sikkert.
Det er en softkoral jeg meget nødig vil have ind i mit rev. Men den kan være ret dekorativ.

Jeg kan forøvrigt heller ikke se de bobblealger, men det kan bare være mine øjne.

Erik
Tak for svaret alle sammen. De har også bredt sig fra en lille flok på et par cm2 på et lille år til nu at være et tæppe der fylder hele bundlaget på stenen. Jeg skal have dem bekæmpet på en eller anden måde. De ligner mest de glovepolyp som Anden beskriver. 1 til 2 mm høje og 2- 3mm i diameter. Det er ihvetfald ikke stenkoraler men blødkoraller. Og jeg kan godt kende bobbel alger som jeg ingen har af mere, de sultne dyr i baljen har fjernet dem effektivt :) , jeg fik uheldigvis nogle ind på en koral for længe siden og de er totalt væk nu. Kæmper desværre også en konstant kamp mod nogle stædige glasroser, som af og til dykker op og bliver aflivet når jeg ser dem. Nogen forslag til hvordan jeg slipper af med de bittte små, koraller selvom de er dekorative skal de væk inden de kvæler de andre koraller som Crazy seahorse beskriver.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp til id af et eller andet koral lignende

Indlæg af Carsten »

Der er nok ingen anden vej uden om at tage stenen og og fyskisk skrabe korallerne af. alt muligt kemi, vil også skade de omkring stående koraller.
Vælgerdu at tage stenen op, så pas lige på de der Protopalytoae. De er ikke til at spøge med. Kan blive meget "sure" og give skader du kan mærke i lang tid. Så husk handsker og briller!
Brugeravatar
repsacc
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 176
Tilmeldt: man 9. jun 2014 18:28
9
Postnummer: 5200 Odense V
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense V

Re: Hjælp til id af et eller andet koral lignende

Indlæg af repsacc »

Carsten skrev:Der er nok ingen anden vej uden om at tage stenen og og fyskisk skrabe korallerne af. alt muligt kemi, vil også skade de omkring stående koraller.
Vælgerdu at tage stenen op, så pas lige på de der Protopalytoae. De er ikke til at spøge med. Kan blive meget "sure" og give skader du kan mærke i lang tid. Så husk handsker og briller!
Hej Tak for tippet, Hvad mener du når du siger skader. Jeg klipper af og til nogle af fordi de breder sig helt vildt.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp til id af et eller andet koral lignende

Indlæg af Carsten »

repsacc skrev:
Carsten skrev:Der er nok ingen anden vej uden om at tage stenen og og fyskisk skrabe korallerne af. alt muligt kemi, vil også skade de omkring stående koraller.
Vælgerdu at tage stenen op, så pas lige på de der Protopalytoae. De er ikke til at spøge med. Kan blive meget "sure" og give skader du kan mærke i lang tid. Så husk handsker og briller!
Hej Tak for tippet, Hvad mener du når du siger skader. Jeg klipper af og til nogle af fordi de breder sig helt vildt.
Af Protopalythoae?
Så vil jeg sige du leger voldsomt med dit helbred!!

Der er folk som er blevet lammet i armene i flere måneder af at have rodet med dem.
Men det skal så samtidig sige, at jeg i "hine tider" selv var rimeligt volsom ved en meget stor koloni uden at det skete noget.
Det var selvfølgelig inden nettet havde nogen større udbredelse.
Selvom du måske ikke er så stiv i de tyske verber, så burde tegnene alene give et hint.
Og det var blot en tilfældig valgt type
http://www.meerwasser-lexikon.de/tiere/ ... a_sp07.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"