Osmoseanlæg

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Osmoseanlæg

Indlæg af PoulD »

FEM64 skrev:Enig Poul. Jeg var af helt samme opfattelse og har normalt sagt omkring 50,- kr. pr. M3. Vi bruger ca 100 M3 om året og giver ca. 9000,- kr. for det. Det lyder sindssygt men sådan så det ud sidste år. Jeg checker det lige igen for tosset er det.

EDIT: jeg ved sgu ikke hvordan jeg fik de tal sidst men vi har brugt ca. 90 M3 de sidste 2 år og betalt ca. 5000,- kr. Første år og ca. 6000,- andet år. Vi har ikke boet her så længe endnu. :GO

Så ca. 50,- kr. Pr. M3 er mit endelige bud og jeg har checket med en ven. :wink:
90 M3. Tager du bad på jobbet? Jeg bruger vist på den forkerte side af 200 M3 og så siger Laila endda alligevel, at jeg går alt for lidt i bad :biggrin:
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Simonrped
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
9
Postnummer: 7130 Juelsminde
Saltvand siden?: 2016

Indlæg af Simonrped »

PoulD skrev:Jeg har ganske vist ikke prøvet at køre med 2,8 bar så jeg ved det ikke, men jeg ville nu også tro der må være et eller andet galt. Tvivler på det er lavt tryk der er årsagen til en SÅ ekstrem spildevandsfaktor.
Hvad med at teste anlægget hos en eller anden hvor vandtrykket er lidt højere?
Hvis det ikke er muligt, så prøv at give sælger et ring. Kan jo være han har en god ide.
Jeg kontaktede sælger, men umiddelbart var der ikke meget hjælp at hente - han var meget kortfattet i sine svar. Lidt dårlig kundeservice synes jeg faktisk. Jeg tror dog han mener, at vandværket måske ikke har ret og at det kræver en måling af vandtrykket, for at se om det er lavere end de siger. Jeg tænker dog, at jeg næsten uanset hvad vandtrykket viser, er nød til at skifte membranen (en 75 GPD) til en 100 el. 150 GPD hvis jeg skal have en boosterpumpe - af denne grund: http://rent-postevand.dk/shop/index.php ... uct_id=137" onclick="window.open(this.href);return false; .....(125 GPD findes åbenbart ikke længere?) og så bliver det hele jo noget dyrere - dvs. min. 1000,- kr oveni (så har anlægget kostet ialt 1625,-). Jeg får ham jo nok næppe til at tage membranen retur når den har været brugt. Så er det her måske et bedre anlæg: http://saltvandsbutikken.dk/trins-store ... e22upsd355" onclick="window.open(this.href);return false;

Osmoseanlæg vs Simon = 1 - 0 :(
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
12
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Indlæg af FEM64 »

Hvad med at købe sådan et instrument her:

http://www.ebay.com/itm/141443983464?_t ... EBIDX%3AIT" onclick="window.open(this.href);return false;

Så har du styr på trykket. Det koster ca. 60,- kr.

Jeg har som sagt et magen til. Købt for omkring en måned siden. Det spiller bare. Jeg laver omkring 20 liter vand på 2-3 timer. Nok mere 2 timer end 3 og med "bremsen" på 300 cc så er spildet begrænset. Jeg har ca. 225 ppm målt på vandhanerne. Ca. 006 efter membranen og rent 000 efter harpiks.
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
12
Kontakt:

Indlæg af FEM64 »

@PoulD: er det fordi du skal være våd over hele? :T

Og undskyld til trådstarter for at køre den lidt af sporet. :y

Den ugentlige aflæsning af vandmåleren siger sjældent over 2 M3. :GO
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Kertab
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
9
Postnummer: 7442 Engesvang

Indlæg af Kertab »

Jeg har den samme osmoseanlæg og den fugerer på den samme måde som din. Det tager lidt til h is du ikme har en pumpe tilsluttet til den.
Simonrped
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
9

Indlæg af Simonrped »

Jeg venter nu på at låne et manometer så jeg kan måle trykket i vandhanen og derefter er planen nok at skifte membranen og tilslutte en boosterpumpe trods de ekstra udgifter. Det er dog lidt tid undervejs, så der går nok et par uger inden jeg får osmoseanlægget til at fungere. Jeg tænkte på om man i mellemtiden kunne bruge demineraliseret vand (jeg ved at destilleret vand er bedre, men det er næsten umuligt at få fat på??) eller "flaskevand" som en midlertidig løsning (det er måske bedre end hanevand). Er der nogen der ved om det ville fungere?
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

Simonrped skrev:Jeg venter nu på at låne et manometer så jeg kan måle trykket i vandhanen og derefter er planen nok at skifte membranen og tilslutte en boosterpumpe trods de ekstra udgifter. Det er dog lidt tid undervejs, så der går nok et par uger inden jeg får osmoseanlægget til at fungere. Jeg tænkte på om man i mellemtiden kunne bruge demineraliseret vand (jeg ved at destilleret vand er bedre, men det er næsten umuligt at få fat på??) eller "flaskevand" som en midlertidig løsning (det er måske bedre end hanevand). Er der nogen der ved om det ville fungere?
Demineraliseret vand kan sagtens bruges. Ellers tror jeg da stort set alle saltvandspushere gerne sælger dig 25L osmose vand. Jeg ved der er mange akvarister som aldrig selv brygger vand, men køber det i saltvandsbutikker. Du har jo ikke så langt til Horsens. Kender ikke prisen for 25L RO vand der, men vil da næsten tro det er billigere end at købe demineraliseret vand.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Demineraliseret vand er ok, men ret dyrt.
Destilleret vand er overkill.
Flaskevand, er bare almindeligt vand hældt på dyre flasker.
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
12
Kontakt:

Indlæg af FEM64 »

Kommer du her nord for Århus kan du hente en dunkfuld. Kvit og frit. Du skal bare selv hente det og jeg skal vide det nogle timer før.
Simonrped
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
9

Indlæg af Simonrped »

FEM64 skrev:Kommer du her nord for Århus kan du hente en dunkfuld. Kvit og frit. Du skal bare selv hente det og jeg skal vide det nogle timer før.
Det er s.. et super tilbud må man sige :GO - det er ikke utænkeligt hvis jeg er i nærheden på et tidspunkt ;)
Jesper Krogh
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
11
Postnummer: 8700 Horsens

Indlæg af Jesper Krogh »

Jeg Bor i Horsens, du er også velkommen her til at modtage Noget Ro vand. bare du selv medbringer dunken.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"