Indkøring går for hurtig

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
10
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Århus

Indkøring går for hurtig

Indlæg af Psyk-mads »

Mit akvarie blev startet op for 5 uger siden. Det består af døde sten podet med et par levende sten fra forskellige velkørende systemer, 10 kg levende sand og 10 kg alm dødt sand. Der har kun været lys på i tre uger med en lystig på 10 timer. Har haft afsindigt mange brune alger som nu næsten er væk men ingen grønne alger. Min nitrit og nitrat siger 0, har ikke målt p04 endnu.

Skal jeg tilsætte en smule foder og give det nogle flere uger så jeg kan være sikker på at bakteriekulturen er klar? Eller hvad gør jeg?
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Indkøring går for hurtig

Indlæg af PoulD »

Efter det du skriver, ville jeg tro din indkøringsfase er ovre.
Jeg ville ikke begynde at tilsætte foder, uden at have nogen til at omsætte det. Jeg ville komme en enkelt fisk i baljen og lidt snegle.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Indlæg af Kenneth Jensen »

Efter mødet i Horsens i går søndag, ville jeg vente med at gøre noget. Evt. tilsætte lidt snegle, men ellers lade processen køre yderligere 2-3 uger.
Står selv med 800 liter jeg slet ikke kan vente med at få noget i. Men blev på det kraftigste rådet til at vente. Bedre modnet vand giver et bedre udgangspunkt, da bakteriekulturen er bedre.
Et af mine tidligere setup; viewtopic.php?f=94&t=63259
Nuværende setup; viewtopic.php?f=94&t=77647
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Hmm..

Her er jeg meget modsat.
At holde en balje, med 0 i næring, i flere uger - hvilken biologi regner i med at kunne opbygge ved det???

Indkøring er i højere grad en opbygningsfase end en nedbrydning. En balje hvor man ikke giver bakterier/mikrobiologi noget at leve af i længere tid, må naturligvis give udlag i en reduktion i den biomasse, og en stadig mere sårbar balje.
Så fra man måler nul, til man får startet op med at putte noget i, stiger sandsynligheden for cyano, dino og den slags, som jeg oplever det.

Hvis du har tanglopper mm. Så prøv at give lidt tørfoder om natten.
Går man efter at få fodret det "naturlige" clean up crew op, før man får fisk i, oplever jeg at man er sikret en god population i det lange løb.
Ser du ikke pods, ville jeg gøre som Poul forslår.
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
10

Indlæg af Psyk-mads »

Det er super fedt at i vil hjælpe. Jeg har på ingen måder travlt med at få noget levende i, det skal gøres ordentligt fra start af. Jeg har pt et andet kørende akvarie som jeg regner med at flytte over i det nye når det engang er klart. Derfor vil jeg også godt være helt sikker på at det at bakteriekulturen er stærk nok så jeg ikke ender med at skulle starte forfra igen.
Jeg har tilføjet et par snegle og de sidste par alger er næsten væk (igen kun brune). Akvariet er derfor mere eller mindre helt clean. Det bekymrer mig rigtig meget, da jeg forrige gang startede op, havde et kæmpe udbrud af grønne alger og en lang indkøring. Denne gang har jeg ikke rigtig set de grønne og hele processen er simpelthen gået så stærkt. Jeg kan ikke rigtig spotte nogle pods på glasset når lyset er slukket. Så jeg går da og tænker på om jeg har gjort noget forkert :-)
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Mads, jeg er på linie med Peder her, tror jeg? Jeg ville smide en del cuc i baljen og en enkelt ell 2 fisk, begynde at fodre lidt OG tilsætte lidt no-pox/ vsv.... Dette ville jeg tilsætte for at booste bakterie kultur i LS.... Brugte det selv da jeg startede op med en blanding af døde og levende sten. Tjek evt min tråd fra starten.

Go fornøjelse og GLÆD dig :-)
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Jeg er skam også helt på linje med Peder. Hvis baljen er helt ren ville jeg tilsætte en fisk.
Jeg ville ikke komme foder i en balje uden noget levende deri. Uden levende dyr i baljen ville jeg tro det var bedre at at tilsætte f.eks. NH4NO3 salt end foder.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
10

Indlæg af Psyk-mads »

Jeg tror ikke at det er en god idet at prøve at booste bakteriekulturen med vsv når jeg ikke kan måle næring. Så bruger bakterierne vel ilten istedet. Er det forstået rigtigt?
Men det kunne godt være jeg skulle tilføje en fisk.

Er der nogen der har en ide til hvordan jeg skal gribe hele processen " flytte alt gammelt indhold over i det nye akvarie" an? Jeg er lidt på bar bund.
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Indlæg af Anden »

Jeg ville ik flytte noget over før du har et helt cuc i det nye og så ville jeg flytte lidt koraller over ad gange og ik dem alle på en dag men dele dem ud på en eller to uger og så flytte fisk til sidst og de fleste eller dem alle på en gang så de ik når at dele akvarie op i territorier før alle er ankommet.
Men du kan godt flytte det hele over på en gang hvis der er et cuc og godt gang i bundlag og sten.
Men med et helt cuc er bakterier i sten osv klar på prut osv, evt flytte nogle af dine gamle sten med over hvis de er gode men sæt dem som de stod i det gamle og fjern dem lidt af gangen ik fjern dem alle på en gang, de tages ik med for podning men som extra filtration.
Billede
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Psyk-mads skrev:Jeg tror ikke at det er en god idet at prøve at booste bakteriekulturen med vsv når jeg ikke kan måle næring. Så bruger bakterierne vel ilten istedet. Er det forstået rigtigt?
Ja, det ville være meget dumt at tilføre VSV nu. Der er forhåbentlig heller ingen der har foreslået noget i den retning?
Se nu at få den fisk i :-)

Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
10

Indlæg af Psyk-mads »

charlie saltvand skrev:Hej Mads, jeg er på linie med Peder her, tror jeg? Jeg ville smide en del cuc i baljen og en enkelt ell 2 fisk, begynde at fodre lidt OG tilsætte lidt no-pox/ vsv.... Dette ville jeg tilsætte for at booste bakterie kultur i LS.... Brugte det selv da jeg startede op med en blanding af døde og levende sten. Tjek evt min tråd fra starten.

:-)
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Psyk-mads skrev:
charlie saltvand skrev:Hej Mads, jeg er på linie med Peder her, tror jeg? Jeg ville smide en del cuc i baljen og en enkelt ell 2 fisk, begynde at fodre lidt OG tilsætte lidt no-pox/ vsv.... Dette ville jeg tilsætte for at booste bakterie kultur i LS.... Brugte det selv da jeg startede op med en blanding af døde og levende sten. Tjek evt min tråd fra starten.

:-)
Haha :K Havde jeg totalt overset. Dermed har jeg jo så kaldt Charlie meget dum. Nå, men det ændrer ikke min opfattelse, så det må han leve med.

Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"