alger !! hjælp

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
Aitesk
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014

alger !! hjælp

Indlæg af Aitesk »

hvordan kan det være jeg har haft en skummer der ikke har virket i 3-4 måneder (tornhøje værdier) og var plaget af nogle brune trådalger(ikke ret mange) jeg er ret sikker på var dinoer. men efter jeg har fået ny skummer er der væltet grønne og brune alger på sand og sten til trods for mine værdier blev halveret på 5-7 dage ??
hvad kan der være sket her? :envy:
Senest rettet af Aitesk ons 9. mar 2016 13:38, rettet i alt 2 gange.
"Patience is not the ability to wait, but the ability keep a good attitude while waiting"
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=75266" onclick="window.open(this.href);return false; ...275l Akvarie tråd
Brugeravatar
Aitesk
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
10

Re: ny skummer + alger !! hjælp

Indlæg af Aitesk »

.
"Patience is not the ability to wait, but the ability keep a good attitude while waiting"
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=75266" onclick="window.open(this.href);return false; ...275l Akvarie tråd
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Indlæg af Kenneth Jensen »

Jeg synes der mangler en del info om akvariet samt værdier og ikke mindst lidt mere historie.
Men jeg ville starte med at skifte noget vand. Få skummeren til at skumme og gerne skumme over en dags tid, hvor du er obs på at tømme den og skru så ned for den, så du skal tømme den dagligt eller hver anden dag.
Tålmodighed og test så dine værdier igen.
vandskifte igen.

Men igen igen, lidt mere historie m.m. ville hjælpe.
Et af mine tidligere setup; viewtopic.php?f=94&t=63259
Nuværende setup; viewtopic.php?f=94&t=77647
Brugeravatar
Aitesk
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
10

Indlæg af Aitesk »

jeg startede mit 275 l akvarie +80l sump i september 2015. jeg startede op med osmose vand og en masse dødesten der har været tørlagt i 1-2 måneder og så en enkelt levende sten og halvt levende sand og halvt dødt.
der gik længe inden jeg så det første tegn på alger. der kom også noget cyano men havde læst det var ikke unaturligt i algefasen. så væltede det frem med brune alger der lignede små hår (som en karse klippet mand) overalt på mine sten og kun mine sten.
Min teknik var en retur pumpe på 1400l i timen og en tunze 9006 skummer ret basis. skummeren skummede fint i starten. men stoppede så pludseligt.
jeg fik aldrig nogen grønne alger og der sad lidt caulerpa på den levende sten og den begyndte at dø, jeg målede vandværdier til næsten ingen ting.
Po4: 0,08 ppm
nitrat: 0,003 ppm
nitrit: 0ppm
ammoniak: 0ppm
så jeg kom noget cuc i i form af 10 turbo og en sø pindsvin. alle 10 turboer døde indenfor 36 timer og sø pindsvin indenfor 4-5 dage. jeg ventede lidt mere og kom nyt cuc i og igen næsten alle snegle døde. slog det op og viste sig at de kunne tyde på dinoer. og så købte jeg dinox fra fauna marin så steg mine vandværdier
po4: 0,16 ppm
nitrat: 50 ppm
nitrit: 0,1 ppm
ammoniak 0 ppm
men skummeren skummede stadig ikke noget så jeg invisterede i ny retur pumpe 3000l i timen og en skimz sm 121 for en måned siden ca. (det alligevel 4-5 måneder uden skummer) og nu skummes der på højtryk jeg tømmer en fyldt kop hver anden dag og efter det er jeg begyndt at dosere dinoxal og mine vandværdier er faldet i løbet af 3 uger til
po4: 0,08 ppm (midste værdi jeg nogensinde har målt på mit red sea test sæt)
nitrat: 10 ppm
nitrit 0,003 ppm
ammoniak 0
men alger er begyndt at vælte frem men ser ud som om (hår belægningen er blevet mindre). men hvis det er dinoer burde det så ikke også sidde i sandet.
håber det var mere info.
ps. har en snegl tilbage som lever endnu.
Brugeravatar
Aitesk
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
10

Re: alger !! hjælp

Indlæg af Aitesk »

..
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af KasperT »

Måske et billede vil være på sin plads :-)

Måske dine værdier er faldet så hurtigt netop fordi algerne er vokset så meget.
Mon ikke de forsvinder igen når du har fået styr på dit problem med for meget næring i vandet.

Det er jo nærmest en ny indkøring du har gang i :-)
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af christiantt »

Hvilken temperatur og saltindhold har du??
Brugeravatar
Aitesk
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
10

Indlæg af Aitesk »

mit saltindhold er 1.025 og min temperatur er 26 grader. på billedet kan der ses mine problemalger småt hvid "hårbelægning på stenene" og det på sandet er dem der er kommet meget af grønt belægning på sand og sten
Vedhæftede filer
IMG_0113.JPG
IMG_0111.JPG
IMG_0110.JPG
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"