jeg startede mit 275 l
akvarie +80l
sump i september 2015. jeg startede op med osmose vand og en masse dødesten der har været tørlagt i 1-2 måneder og så en enkelt levende sten og halvt levende sand og halvt dødt.
der gik længe inden jeg så det første tegn på
alger. der kom også noget
cyano men havde læst det var ikke unaturligt i algefasen. så væltede det frem med brune
alger der lignede små hår (som en karse klippet mand) overalt på mine sten og kun mine sten.
Min
teknik var en retur pumpe på 1400l i timen og en tunze 9006
skummer ret basis. skummeren skummede fint i starten. men stoppede så pludseligt.
jeg fik aldrig nogen grønne
alger og der sad lidt
caulerpa på den levende sten og den begyndte at dø, jeg målede vandværdier til næsten ingen ting.
Po4: 0,08 ppm
nitrat: 0,003 ppm
nitrit: 0ppm
ammoniak: 0ppm
så jeg kom noget cuc i i form af 10 turbo og en sø pindsvin. alle 10 turboer døde indenfor 36 timer og sø pindsvin indenfor 4-5 dage. jeg ventede lidt mere og kom nyt cuc i og igen næsten alle
snegle døde. slog det op og viste sig at de kunne tyde på dinoer. og så købte jeg dinox fra fauna marin så steg mine vandværdier
po4: 0,16 ppm
nitrat: 50 ppm
nitrit: 0,1 ppm
ammoniak 0 ppm
men skummeren skummede stadig ikke noget så jeg invisterede i ny retur pumpe 3000l i timen og en skimz sm 121 for en måned siden ca. (det alligevel 4-5 måneder uden
skummer) og nu skummes der på højtryk jeg tømmer en fyldt kop hver anden dag og efter det er jeg begyndt at dosere dinoxal og mine vandværdier er faldet i løbet af 3 uger til
po4: 0,08 ppm (midste værdi jeg nogensinde har målt på mit red sea
test sæt)
nitrat: 10 ppm
nitrit 0,003 ppm
ammoniak 0
men
alger er begyndt at vælte frem men ser ud som om (hår belægningen er blevet mindre). men hvis det er dinoer burde det så ikke også sidde i sandet.
håber det var mere info.
ps. har en snegl tilbage som lever endnu.