Hvilket akvarie til opstart

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Simonrped
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
9
Postnummer: 7130 Juelsminde
Saltvand siden?: 2016

Hvilket akvarie til opstart

Indlæg af Simonrped »

Kære saltvandsforum,
Nu har jeg fulgt med på sidelinjen lidt tid, har læst en del her og der og må erklære mig hårdt ramt af saltvandsfeberen, så jeg tror jeg må ud og finde mig et akvarie :)
I har sikkert fået det her spørgsmål 100 gange før, men jeg er lidt i tvivl om hvad der er bedst at starte ud med. Jeg er helt ny i saltvand og har for mange år tilbage haft ferskvandsakvarie.
Jeg har set mig ret lun på Innovative Marine 30L: http://www.tropeland.dk/webshoppen/462- ... -aquarium/ og synes det er et super lækkert akvarie som også vil passe godt ind i indretningen herhjemme. Jeg er dog lidt i tvivl om hvor meget der skal kastes efter det, for at få det op at køre - eller om det er nogenlunde køreklart? Jeg tænker der skal tilkøbes en skummer, men er det det hele?
Alternativt har jeg tænkt på et brugt RSM130D som eksempelvis: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 34&t=77882" onclick="window.open(this.href);return false;. Der er jo nok ingen tvivl om at det vil være en billigere opstart, men mavefornemmelsen hælder til IM 30L. Så ja, jeg er i tvivl! Har i gode råd, erfaringer og anbefalinger er jeg meget lydhør ;)
Brugeravatar
Kimkjaer
Foxface
Foxface
Reactions:
11
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2014

Re: Hvilket akvarie til opstart

Indlæg af Kimkjaer »

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=134&t=78739" onclick="window.open(this.href);return false;
Saltvandrasser.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
14
Postnummer: 4390 Vipperød
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Saltvandrasser.dk »

Hej og velkommen til, Jeg vil som nybegynder gå efter et akvarie på over 100L, så helt klart red sea max 130, et lille 30L er svær at holde, og kan hurtigt vælte for dig, men ikke at du ikke kan, det er bare nemmere for dig med en støre vandmængde at komme godt igang med din nye hobby, så kan du også få dig lidt flere og støre fisk, men kender det godt, man forelsker dig hurtigst i de små søde vandpytter, jeg startede selv med et 60 litter cube med 54L sump :)
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10
Postnummer: 4330 Hvalsø
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Indlæg af Anden »

Ud over akvarie skal du nok bruge en bølgepumpe, ordenlig lys, osmose-anlæg, refraktometer og testsæt, evt skummer og lidt sten og sand resten kan du købe efterhånden.

Jeg syntes ik det er så vigtig hvilket akvarie du finder bare der enten er sump eller filtervæg, det ender jo nok med du opgrader ret hurtig.

Jeg er så en af dem der mener de små akvarier er de nemmeste at holde da et stort vandskift kan rede de fleste akvarier og det er ik så nemt at skifte alt vand på et stort akvarie, men det er jo nok en anden snak.
Billede
Simonrped
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
9

Indlæg af Simonrped »

Saltvandrasser.dk skrev:Hej og velkommen til, Jeg vil som nybegynder gå efter et akvarie på over 100L, så helt klart red sea max 130, et lille 30L er svær at holde, og kan hurtigt vælte for dig, men ikke at du ikke kan, det er bare nemmere for dig med en støre vandmængde at komme godt igang med din nye hobby, så kan du også få dig lidt flere og støre fisk, men kender det godt, man forelsker dig hurtigst i de små søde vandpytter, jeg startede selv med et 60 litter cube med 54L sump :)
Tak for svar! :) Jeg tænker 30L er lidt misvisende. Akvariet er 30 Gallons dvs. ca. 113 liter, men det er nok noget mindre alligevel - ved ikke om det er selve baljen der er 113 l eller om det inkluderer sumpen bag bagvæggen.
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
11
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af MortenL »

Velkommen til SF.

IM 30L ser lækkert ud, der skal som du selv er ude i kastes en del flere penge efter det til skummer og lampe mm.

Jeg startede op for godt 2 år siden med salt ved at købe et brugt RSM130 og opgraderede hurtigt til 530 liter m sump og det hele.

Personligt ville jeg gå efter et brugt RSM130D evt. hvor du kan få sten mm med i købet.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10

Indlæg af Anden »

30L er meget retvisende da det er et 30gallon og L står for Long da det er et lang lavt akvarie og ik et højt dybt akvarie eller en kvadratisk cube men sådan er der så meget i denne hobby man lige skal lure.
Billede
Simonrped
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
9

Indlæg af Simonrped »

Anden skrev:Ud over akvarie skal du nok bruge en bølgepumpe, ordenlig lys, osmose-anlæg, refraktometer og testsæt, evt skummer og lidt sten og sand resten kan du købe efterhånden.

Jeg syntes ik det er så vigtig hvilket akvarie du finder bare der enten er sump eller filtervæg, det ender jo nok med du opgrader ret hurtig.

Jeg er så en af dem der mener de små akvarier er de nemmeste at holde da et stort vandskift kan rede de fleste akvarier og det er ik så nemt at skifte alt vand på et stort akvarie, men det er jo nok en anden snak.
Jeg talte var nede hos tropeland i Skanderborg - han mente ikke osmoseanlæg var noget jeg behøvede i første omgang. Kan det passe der ikke medfølger lys til IM30L?
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10

Indlæg af Anden »

De laver lys men det er ik alle modeller hvor det medfølger og de laver flere slags og de små kan ik holde ret mange koraller, osmoseanlæg er helt sikker op til dig selv og uden osmose må du nok regne med en rigtig god skummer og lang indkøring og topglas for at holde fordampning nede så du ik skal fylde så meget postevand på hver dag, men jeg ville ik selv bruge postevand i mine akvarier slet ik under opstart men mit postevand er også ret øv med en tds på 650-700.
Billede
Saltvandrasser.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
14
Postnummer: 4390 Vipperød

Indlæg af Saltvandrasser.dk »

Lige der vil jeg ikke spare, et osmoseandlæg er vigtigt, vand i 0ppm, så ved du med dig selv at det er ikke derfra, hvis du skulle for problemer med høje nærringsværdier i dit akvarie! der er sådan jeg altid ser på det, men der er jo slf mange kokke her inde, så det kan jo godt være at du høre noget andet :) :hehe:
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
12
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Indlæg af FEM64 »

Saltvandrasser.dk skrev:Lige der vil jeg ikke spare, et osmoseandlæg er vigtigt, vand i 0ppm, så ved du med dig selv at det er ikke derfra, hvis du skulle for problemer med høje nærringsværdier i dit akvarie! der er sådan jeg altid ser på det, men der er jo slf mange kokke her inde, så det kan jo godt være at du høre noget andet :) :hehe:
Enig. Med mindre du har rigtig godt vand i hanerne, så vil jeg ikke undvære det som nyopstartet. Du kan købe et helt lille anlæg for omkring 500,- og skal det være helt 0 så et harpiksfilter oveni. Så får du ikke problemer den vej. Jeg har 225 ppm i hanen, 005 ppm efter membranen og rent 0 efter harpiksfilteret.

Så ville jeg desuden købe brugt udstyr. Grund: bliver du ikke helt bidt alligevel kan du afvikle igen uden den helt store regning. BLIVER du bidt, så vil det første akvarie alligevel ikke holde ret længe. Efterhånden som du får erfaring vil du finde ting som du ikke kan, dyr du ikke kan holde, teknik som du vil ændre osv.... Og forbered dig på at det vil koste noget. Både i indkøb og løbende drift. Det er noget vi alle bare tager med.

Og så en ting mere. Find nogle salttosser i nærheden og inviter dig selv på kaffe (så kan du tage kagen med). Så vil du få en langt større indsigt i den end du kan få i en butik. Jeg bruger selv Janus i Skanderborg (Tropeland) og synes han er både mega flink og dygtig, men de dybere erfaringer kommer fra besøg hos private. Du er velkommen her hvis du skulle komme på disse kanter.
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Simonrped
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
9

Indlæg af Simonrped »

Tak for svarene alle sammen :) Det var bestemt brugbart.
Jeg har kigget lidt rundt omkring og har lige været oppe at se på et akvarie som jeg er tæt på at købe, men vil lige høre her om der noget jeg skal være opmærksom på? Som nybegynder kan det jo være svært helt at vide om det er som det skal være, men jeg synes det så rigtig godt ud. Jeg har fået presset prisen lidt og så synes jeg det æstetisk er noget pænere end en ældre RSM - og stadig til en pris hvor jeg ikke bliver helt ruineret ;)
http://www.dba.dk/saltvandsakvarie-160- ... 022677356/" onclick="window.open(this.href);return false;
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10

Indlæg af Anden »

Hej Simon det er et fint akvarie du har fundet men prisen er jeg slet ik imponeret over men hvis du får det ned på 4000kr-4500kr ville det være en ok pris, men du får det nok ik der ned da det jo er en dyrehandler der har det til salg.

Hvis du køber det må du stadig regne med du skal finde lidt mere lys (2rør) og det ser ik ud til der er plads til flere rør i den lampe men det ved jeg ikke noget om.

Det kan selvfølgelig være jeg har overset noget eller jeg bare har en anden indstilling til brugt priser men 6000kr for et 160liters med sump kan du nemt finde igen også selv om det er næsten nyt.
Billede
Simonrped
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
9

Indlæg af Simonrped »

Tak for svaret! Jeg har fået prisen ned på 5000,- så det er måske næsten ok... Er lidt mere lunken mht. lampen hvis jeg skal ud at købe en ny til flere tusind kr. Hvilke specifikationer skal man gå efter mht lys? Kunne man ikke evt. skifte lysstofrørene ud med 3x54w i stedet?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg ville helt klart gå efter et brugt RSM130, og for de penge du sparer.
Købe et osmoseanlæg.
Når forhandleren siger at du ikke behøver osmoseanlægget, så bevæger han sig lidt ud på gyngende grund, for han kender intet til det vand du har i hanen. Der er jo nok en grund til at de fleste af os har investeret i et osmoseanlæg.
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10

Indlæg af Anden »

Watt på t5 rør er også længden på røret så du kan ik skifte op i watt på lampen kun flere rør i, men det akvarie du kigger på er et efektline (gammel model) og deres lampe kan der ik være mere end 3 rør i mener jeg og derfor er lampen på alle deres nye modeller designet så der kan være flere i som i deres move model hvor der også er huller i bunden.
De 3 rør kan jo holde blødkoraller og lidt lps.

Jeg ville finde et andet akvarie eller tilbyde han 4000kr og køb et brugt lampe og sælg den der følger med hvis du kan ellers byg den om med 3 rør og led.
Billede
Simonrped
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
9

Indlæg af Simonrped »

Ok, måske skulle jeg se mig om efter noget andet...hmm
Det lader til man kan montere LED i stedet for de nuværende rør: http://www.akvastabil.dk/da/leds/belysning" onclick="window.open(this.href);return false;
Men igen - så skal der jo investeres i dette også og så er prisen jo en anden.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Simonrped skrev:Ok, måske skulle jeg se mig om efter noget andet...hmm
Det lader til man kan montere LED i stedet for de nuværende rør: http://www.akvastabil.dk/da/leds/belysning" onclick="window.open(this.href);return false;
Det kan godt være at lampen kan ombygges til LED, men det bliver en MEGET dyr affære. For der er ikke ret mange watt i hver "strimmel"
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Tykki »

Tjek lige akvarier til salg her inde. Der er edermagemig et tons gryn at spare, også er der oven i købet en helvedes masse guf til salg nu her. Gi gas, også så stort som muligt. Det der små pjat er ikke noget at stile efter ( undskyld nano folk :beer: ) , men det sætter enorme begrænsninger i din stensætning og jo mere vand, jo mere stabilitet. Det er en personlig holdning og sikkert ikke fakta. Vh Dan
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Tykki skrev:Tjek lige akvarier til salg her inde. Der er edermagemig et tons gryn at spare, også er der oven i købet en helvedes masse guf til salg nu her. Gi gas, også så stort som muligt. Det der små pjat er ikke noget at stile efter ( undskyld nano folk :beer: ) , men det sætter enorme begrænsninger i din stensætning og jo mere vand, jo mere stabilitet. Det er en personlig holdning og sikkert ikke fakta. Vh Dan
Helt enig med dig.
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af Allan M »

Tykki skrev:Tjek lige akvarier til salg her inde. Der er edermagemig et tons gryn at spare, også er der oven i købet en helvedes masse guf til salg nu her. Gi gas, også så stort som muligt. Det der små pjat er ikke noget at stile efter ( undskyld nano folk :beer: ) , men det sætter enorme begrænsninger i din stensætning og jo mere vand, jo mere stabilitet. Det er en personlig holdning og sikkert ikke fakta. Vh Dan
Jeg er helt enig, men vil dog også slå et slag for Nano-folket, da det er en pisse fed del af denne hobby. (Startede selv ud med nano, og vil ikke være den lærdom foruden).
Køb et brugt, suppler med et osmoseanlæg og spar de penge, som du HELT sikkert nok skal få brugt på noget andet (koraller, fisk, etc etc.)

Og velkommen til hobbyen - der ligger mange potentielle fantastiske stunder foran dig. :GO :GO
Life is a beach and then you dive.
Simonrped
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
9

Indlæg af Simonrped »

Carsten skrev:
Simonrped skrev:Ok, måske skulle jeg se mig om efter noget andet...hmm
Det kan godt være at lampen kan ombygges til LED, men det bliver en MEGET dyr affære. For der er ikke ret mange watt i hver "strimmel"
Hvilke muligheder er der hvis man skulle bytte lampen ud med en brugt som Anden foreslår? Kan man finde et andet heldækkende armatur? Og hvad ville det ca. koste mon?
Mega fedt og aktivt forum i øvrigt. Det er en kæmpe hjælp :GO
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10

Indlæg af Anden »

Akvastabil led er nogle af de dyre de koster ca 700kr for en 27watt led bar og så koster strømforsyning næste det samme så hvis du vil skifte rør ud bliver det ca 3000kr og så kan led ik dæmpes så skal du op på minum 4500kr for 3 led bar og 3 dæmpbar strømforsyninger og en controler.
Så det jo nok nemmere at købe en 120w maxspekt brugt og de koster halvdelen og har 2.gange så mange watt.

Jeg har lige solgt alle mine akvastabil led bar da de var dårlige og mine kun var 6500k(hvid).
Billede
Simonrped
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
9

Indlæg af Simonrped »

Jeg har lige fået svar fra sælger angående lyset til det akvarie jeg så på igår (Han har haft kontakt til Akvastabil):
"Man kan godt skifte armaturene ud med LED, men man kan ikke få flere end de 3 bånd, som der er riller til i lampekassen. Til gengæld siger akvastabil, at en stang LED, som hedder 6 x 3 watt, giver mere power end ét lysstofrør. Derudover sagde han nu også, at 3 rør var rigeligt lys,men det er jo en smags sag:-)"
Hmm tja... hvad skal man tro?? :)
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10

Indlæg af Anden »

3 rør er ik en smags sag det er for lidt men måske 3 led bar er nok men jeg tvivler på 44 watt led er nok til 160liter de akvarier der køre med ren t5 har 4, 6 eller 8 rør i.

Men hvis du ik vil holde de krævende sps kan du nok klare dig med 3 t5 rør men det der er problemet er du kan ik udvide med flere og af den grund ville jeg ik købe den lampe.

De lækre hybrid køre med 4 rør i siderne og led i midten.

Husk nu folk her på siden er ik sælgere og vil ik tjene penge på dig, vi har bare lavet de fejl du står overfor og jeg har købt lamper der var spild af penge og jeg har kørt uden osmoseanlæg og mistede ret mange penge på at "spare" lidt i starten, men hvis du ik har råd til ordenlig lampe så køb et brugt og kun kig efter hvad lampe der er til og så skifte akvariet ud med tiden som vi alle gør aligevel og et fedt akvarie på 100-200liter med sump koster ca 1000kr
Billede
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10

Indlæg af Anden »

Det her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 34&t=78393" onclick="window.open(this.href);return false; og køb en brugt lampe og et nyt osmose anlæg til 700kr og så er der vist stadig mønt tilbage til sten og det sidste.
Billede
Simonrped
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
9

Indlæg af Simonrped »

Anden skrev:3 rør er ik en smags sag det er for lidt men måske 3 led bar er nok men jeg tvivler på 44 watt led er nok til 160liter de akvarier der køre med ren t5 har 4, 6 eller 8 rør i.

Men hvis du ik vil holde de krævende sps kan du nok klare dig med 3 t5 rør men det der er problemet er du kan ik udvide med flere og af den grund ville jeg ik købe den lampe.

De lækre hybrid køre med 4 rør i siderne og led i midten.

Husk nu folk her på siden er ik sælgere og vil ik tjene penge på dig, vi har bare lavet de fejl du står overfor og jeg har købt lamper der var spild af penge og jeg har kørt uden osmoseanlæg og mistede ret mange penge på at "spare" lidt i starten, men hvis du ik har råd til ordenlig lampe så køb et brugt og kun kig efter hvad lampe der er til og så skifte akvariet ud med tiden som vi alle gør aligevel og et fedt akvarie på 100-200liter med sump koster ca 1000kr
Tak Anden - er så glad for at jeg meldte mig ind i forummet her - det er lige præcis den viden man som ny har brug for. Jeg har bedt om et ordentligt hug ned på prisen, som han nok ikke accepterer - hvis han gør kan jeg måske finde en brugt lampe som evt. 120w maxspekt.
Simonrped
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
9

Indlæg af Simonrped »

Anden skrev:Det her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 34&t=78393" onclick="window.open(this.href);return false; og køb en brugt lampe og et nyt osmose anlæg til 700kr og så er der vist stadig mønt tilbage til sten og det sidste.
Ja godt bud - jeg har set den, men det er desværre i Kbh - vil helst finde noget i nærheden hvis det kan lade sig gøre.
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Tykki »

Der er et tons gode akvarier over det ganske land, men hvorfor så småt????? Hvis det er i troen at det er billigere at starte op må det da være en joke, eller? Alle dem jeg har snakket med er da endt ud med samme, eller større udgift i sidste ende. Det eneste som er mere irriterende med et større akvarie er når der skal renses ruder. Kik nu på siden her under salg af akvarier. De smider fede set up's i nakken af dig, ja det er sgu da lige før man får penge for at hente lortet. I sidste ende er det trods alt dig selv som skal kikke på baljen, så du må spørge dine øjne hvad de vil se på, glas i frimærkestørrelse, eller et fedt panoramavindue? :f3: :f2: :GO mvh Dan
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af christiantt »

Simonrped skrev:
Anden skrev:Det her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 34&t=78393" onclick="window.open(this.href);return false; og køb en brugt lampe og et nyt osmose anlæg til 700kr og så er der vist stadig mønt tilbage til sten og det sidste.
Ja godt bud - jeg har set den, men det er desværre i Kbh - vil helst finde noget i nærheden hvis det kan lade sig gøre.
Helt enig med Anden. Til den pris, så burde det også være muligt at kunne finde noget transport med nogen som skal fra Kbh til Jylland :)
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"