Nyt osmoseanlæg
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Nyt osmoseanlæg
Da jeg må konstatere at mit osmoseanlæg er slidt ned. Er jeg på udkig efter et nyt. Men hvilket??
Har kig på dette:
http://www.ebay.de/itm/Ultimate-PLUS-Pr ... 1688777283" onclick="window.open(this.href);return false;
eller:
http://www.ebay.de/itm/Umkehrosmoseanla ... 1600445790" onclick="window.open(this.href);return false;
Det sidste er et sidestream. Hvad er fordelen ved et sidestream frem for et konventionelt?
Ville det være muligt at koble 2 membraner parallelt, så man fik 1000-1200 GPD?
Har kig på dette:
http://www.ebay.de/itm/Ultimate-PLUS-Pr ... 1688777283" onclick="window.open(this.href);return false;
eller:
http://www.ebay.de/itm/Umkehrosmoseanla ... 1600445790" onclick="window.open(this.href);return false;
Det sidste er et sidestream. Hvad er fordelen ved et sidestream frem for et konventionelt?
Ville det være muligt at koble 2 membraner parallelt, så man fik 1000-1200 GPD?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Re: Nyt osmoseanlæg
Virkeligt ingen som ved noget om fordele og ulemper?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Fredericia
Hej Carsten,Carsten skrev:Virkeligt ingen som ved noget om fordele og ulemper?
Jeg har dette (link) osmoseanlæg, og der står lidt om Sidestream, og mener, at jeg fik mere af vide, da jeg købte det, men dette kan jeg desværre ikke huske, men håber, at det stadig kan bruges til lidt?

[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
- Ryom
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8550 Ryomgård
- Geografisk sted: 8550 Ryomgaard
Hvis ellers pumpen kan give nok flow. Vil du sagtens kunne sætte 2 membraner parallelt.
Hvis du sætter dem parallelt skal du jo også have det dobbelte flow gennem spildevandet for at få skyllet godt nok.
Hvis du derimod sætter dem i serie kan du bruge den samme flowbegrænser. Da første membran så bliver skyllet med den mængde som flowbegrænseren lader slippe igennem plus den mængde der ryger igennem membran nummer 2. Og den anden membran bliver så bare skyllet med det flow som anlæget er dimensioneret til.
Sådan har jeg kørt i 2 år nu med de samme membraner. Og det fungerer rigtig godt her.
Hvis du sætter dem parallelt skal du jo også have det dobbelte flow gennem spildevandet for at få skyllet godt nok.
Hvis du derimod sætter dem i serie kan du bruge den samme flowbegrænser. Da første membran så bliver skyllet med den mængde som flowbegrænseren lader slippe igennem plus den mængde der ryger igennem membran nummer 2. Og den anden membran bliver så bare skyllet med det flow som anlæget er dimensioneret til.
Sådan har jeg kørt i 2 år nu med de samme membraner. Og det fungerer rigtig godt her.
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Saltvand siden?: 2012
De få ord jeg kan på tysk medfører tit en lussing og rækker i al fald ikke til at læse dine link, men uvidenhed skal da ikke afholde mig fra at udtale mig.
"Sidestream RO membran er en membran hvor vandet kommer ind i begge ender". Jeg tager måske fejl, men jeg kan ikke lade være med at tænke "markedsførings trick". Efter sigende skulle fordelen være mindre vandspild. Spørgsmålet er så bare om man ikke ville opnå præcis det samme med en hvilken som helst anden membran ved at bruge en anelse mindre restrictor? Altså, mindre spildevand på bekostning af mindre rent udgangsvand og kortere levetid på membranen.
Man kan designe RO anlæg på mange forskellige måder, men hvis man prioriterer et specifikt parameter vil det uvægerligt gå ud over et eller flere andre parametre. Hvis man prioritere rent vand, og vil bruge 2 membraner på sagen, er den bedste løsning, efter min mening, at sætte dem i serie. Men ikke på den måde Ryom gør, at det snavsede vand fra membran 1 går ind i membran 2, men derimod således at det rene vand fra membran 1 går ind i membran 2. Det "snavsede" vand fra membran 2 (som jo i virkeligheden er pænt rent) kan man så passende sende retur til indgangen på membran 1, blandet med vandet fra vandværket.
"Sidestream RO membran er en membran hvor vandet kommer ind i begge ender". Jeg tager måske fejl, men jeg kan ikke lade være med at tænke "markedsførings trick". Efter sigende skulle fordelen være mindre vandspild. Spørgsmålet er så bare om man ikke ville opnå præcis det samme med en hvilken som helst anden membran ved at bruge en anelse mindre restrictor? Altså, mindre spildevand på bekostning af mindre rent udgangsvand og kortere levetid på membranen.
Man kan designe RO anlæg på mange forskellige måder, men hvis man prioriterer et specifikt parameter vil det uvægerligt gå ud over et eller flere andre parametre. Hvis man prioritere rent vand, og vil bruge 2 membraner på sagen, er den bedste løsning, efter min mening, at sætte dem i serie. Men ikke på den måde Ryom gør, at det snavsede vand fra membran 1 går ind i membran 2, men derimod således at det rene vand fra membran 1 går ind i membran 2. Det "snavsede" vand fra membran 2 (som jo i virkeligheden er pænt rent) kan man så passende sende retur til indgangen på membran 1, blandet med vandet fra vandværket.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Den med 2 membraner i serie har jeg for en del år siden kørt med. Ronnie nede fra Als solgte jo sådanne anlæg. Og jo det kørte godt, men gav alligevel ikke vand nok, hurtigt nok.Ryom skrev:Hvis ellers pumpen kan give nok flow. Vil du sagtens kunne sætte 2 membraner parallelt.
Det som jeg undrede mig lidt over, når man kigger på priserne, er at et 500GPD sidestream er dyrere end et almindeligt 600GPD.
Men ingen steder står der noget om hvad fordelen ved et sidestream er.
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Jeg har et Sirius anlæg fra Rent Postevand og det fungerer rigtig godt. Der kun én membran på.
Det ligner det andet anlæg du linker til, Carsten, til forveksling. Det fra ebay ser ud til at være lidt dyrere.
Jeg har haft det store anlæg fra Puratek og der var to membraner på og må vel være et sidestream anlæg.
Vandet kommer ind via én slange og så fordeles vandet til de to membraner via et t-stykke.
Jeg ved at Michael Mardt undrede sig lidt over denne metode. Vandet vil jo altid tage den letteste vej.
Spørgsmålet er, om ikke det regulerer sig selv hen ad vejen.
Anyway, så er jeg nok mest tilfreds med Sirius anlægget. Det laver masser af vand i et ret kvikt tempo.
Erik
Det ligner det andet anlæg du linker til, Carsten, til forveksling. Det fra ebay ser ud til at være lidt dyrere.
Jeg har haft det store anlæg fra Puratek og der var to membraner på og må vel være et sidestream anlæg.
Vandet kommer ind via én slange og så fordeles vandet til de to membraner via et t-stykke.
Jeg ved at Michael Mardt undrede sig lidt over denne metode. Vandet vil jo altid tage den letteste vej.
Anyway, så er jeg nok mest tilfreds med Sirius anlægget. Det laver masser af vand i et ret kvikt tempo.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Det 600 GPD anlæg fra Ebay, koster €330,- som svarer til 2475,- og det tilsvarende fra Rent postevand, koster 500 mere.crazy seahorse skrev:Jeg har et Sirius anlæg fra Rent Postevand og det fungerer rigtig godt. Der kun én membran på.
Erik
Men det er ikke så meget prisen.
Et sidestream anlæg sender vandet ind fra begge ender i membran huset.
Hvis begge membraner er af samme størrelse, så burde vandet fordele sig 50/50 % trykket er jo det samme.
Lader til at være langt mere kompliceret end som så. Så det ender nok med et 600 GPD anlæg