Bubble king mini 160 vs. Nyos Quantum 120/160
- Jones
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7080 Børkop
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Danmark
Bubble king mini 160 vs. Nyos Quantum 120/160
Grundet opsætning af nyt setup og salg af min gamle skummer skal jeg bruge en ny skummer. Systemet bliver på ca 400 liter og med diverse almindelige koraller. Ikke en masse fancy sps i første omgang, men det kan jo ændre sig med tiden.
Jeg har kigget på følgende:
Royal Exclusive Bubble King mini 160 (op til 500 liter) 18w
Nyos Quantum 120 (100-500 liter) 8w
Nyos Quantum 160 (250 - 1000 liter) 18w
Jeg har hørt gode ting om begge skummere, men kan ikke helt bestemme mig. Hælder mest til Royal Exclusive da den lader til at være skummernes Rolls royce. Men hvad er JERES anbefalinger. Er der et mærke jeg har overset?
Jeg har kigget på følgende:
Royal Exclusive Bubble King mini 160 (op til 500 liter) 18w
Nyos Quantum 120 (100-500 liter) 8w
Nyos Quantum 160 (250 - 1000 liter) 18w
Jeg har hørt gode ting om begge skummere, men kan ikke helt bestemme mig. Hælder mest til Royal Exclusive da den lader til at være skummernes Rolls royce. Men hvad er JERES anbefalinger. Er der et mærke jeg har overset?
Senest rettet af Jones søn 28. feb 2016 12:34, rettet i alt 1 gang.
o_O
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2012
Re: Bubble king mini 160 vs. Nyos Quantum 120/160
Det skal vel stå i kælderen ikke? Så larm er vel ikke et issue, vel?
Morten
- Jones
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Rigtigt, det skal stå i kælderen, men jeg vil gerne have skummeren med når vi flytter engang. Jeg ved ikke om jeg er så heldig, at kunne bygge akvariet ind i en væg når vi køber hus og derfor må den gerne være så stille som muligt.
o_O
- Kasper j.
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9000 Aalborg
Jeg kender ikke rigtig noget til Nyos andet end at folk skriver godt om dem. Dog synes jeg at det virker lidt optimistisk at pumpen på Nyos 120 trækker 500 liter luft i timen og kun bruger 8 watt. BK mini 160 trækker cirka det samme og bruger 18 watt.
Men jeg tror at forskellen er at Nyos skummeren skal rengøres oftere da den anvender en mindre pumpe som derfor hurtigere slammer til. Jeg rengøre + afkalker min BK mini 160 2 gange om året. Når jeg skiller den af virker den ikke særlig slammet til. Min Tunze silence returpumpe skal rengøres 4 gange om åren fordi den er noget mindre en BK pumpen og hurtigere slammer til. Det kan man også tydeligt se på ydelsen før og efter.
En anden ting er at billige pumper tit bliver "dovne" efter et par år, hvor pumpen på en BK måske holder sig "skarp" 8 eller 10 år.
Ulempen ved en BK er så at den er dyr i indkøb og deres reservedele er også meget dyre. De går så ikke så tit i stykker da de bla. anvender titanium
Men jeg tror at forskellen er at Nyos skummeren skal rengøres oftere da den anvender en mindre pumpe som derfor hurtigere slammer til. Jeg rengøre + afkalker min BK mini 160 2 gange om året. Når jeg skiller den af virker den ikke særlig slammet til. Min Tunze silence returpumpe skal rengøres 4 gange om åren fordi den er noget mindre en BK pumpen og hurtigere slammer til. Det kan man også tydeligt se på ydelsen før og efter.
En anden ting er at billige pumper tit bliver "dovne" efter et par år, hvor pumpen på en BK måske holder sig "skarp" 8 eller 10 år.
Ulempen ved en BK er så at den er dyr i indkøb og deres reservedele er også meget dyre. De går så ikke så tit i stykker da de bla. anvender titanium

Mit 216 liters Cube viewtopic.php?f=92&t=60170&p=579161#p579161
-
- Foxface
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 7800 Skive
Jeg har selv erfaring med BK mini 180 samt Nyos Quantum 160 
Der er ingen tvivl om, at en af de skummere på markedet som er mest realistiske på markedet ift. deres ratings er Bubble King, men vil mene at Nyos også er!
Hvis jeg direkte skal sammenligne min BK 180 mini med min Nyos Quantum 160, som denne tråd efterspørger (stot set), vil jeg klart give en fordel til min Nyos skummer. Jeg synes, at afskumningen er en smule bedre på min Nyos, lyden er ca. den samme, vedligehold er ca. den samme, bygge kvalitet er ca. en samme - MEN til en helt anden pris
Har ikke haft den så længe, så kan ikke sige så meget om det med at slamme til - har dog ikke læst dette som værende et problem, men byggekvalitet virker meget identisk! - Synes ikke prisen på min BK 180 mini kunne retfærdiggøres
Personligt vil jeg KLART gå efter Nyos Quantum 160 til 400 liter vand - selv det jeg køre med i præcis 400 liter vand

Der er ingen tvivl om, at en af de skummere på markedet som er mest realistiske på markedet ift. deres ratings er Bubble King, men vil mene at Nyos også er!

Hvis jeg direkte skal sammenligne min BK 180 mini med min Nyos Quantum 160, som denne tråd efterspørger (stot set), vil jeg klart give en fordel til min Nyos skummer. Jeg synes, at afskumningen er en smule bedre på min Nyos, lyden er ca. den samme, vedligehold er ca. den samme, bygge kvalitet er ca. en samme - MEN til en helt anden pris

Har ikke haft den så længe, så kan ikke sige så meget om det med at slamme til - har dog ikke læst dette som værende et problem, men byggekvalitet virker meget identisk! - Synes ikke prisen på min BK 180 mini kunne retfærdiggøres
Personligt vil jeg KLART gå efter Nyos Quantum 160 til 400 liter vand - selv det jeg køre med i præcis 400 liter vand

Mit 500 liters system: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=81622
- Jones
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Tak for nogle gode og fyldestgørende svar. Det gav lidt at tænke over. I mit første indlæg glemte jeg at skrive, at min sump ikke er stå stor. Faktisk kun 54 liter. Jeg vil gerne være sikker på, at den kan rumme returvandet oppe fra de to akvarier og her anser jeg Bubble King mini 160 for at være særlig smart da den kan fungere i 12-30 cm vand. Derved kan jeg have lav vandstand i sumpen og dermed plads til en masse returvand, hvis returpumpen slukkes. Jeg ved ikke hvor lav vandstand Nyos kan arbejde i. Nogen der kan svare på det ?
ejsing86: Hvad fik dig til at skifte fra Bubble king 180 til Nyos quantum 160?
o_O
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Fredericia
Jeg har en Bubble King Mini 180 sammen med en Vertex Vectra Engine, og kan kun anbefale det mærke. Det er kram, kan man mærke med det samme, som får den skummer i hånden, og det eneste som jeg kan "høre", er den svage lyd af boblerne, og min står endda ikke i et skab
Hvis du ved, at hvor stort at du ca. vil opgradere til, så vil jeg måske tænke på en Bubble King Mini 180. Jeg har den på et akvarie, som er under 400 liter, da jeg så har til en opgradering

Hvis du ved, at hvor stort at du ca. vil opgradere til, så vil jeg måske tænke på en Bubble King Mini 180. Jeg har den på et akvarie, som er under 400 liter, da jeg så har til en opgradering

[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Geografisk sted: Støvring
Har ejet adskelige BK skummer (mini 180, mini 200 og den store 250 submarine)
Min nuværende nyos 120 har jeg været så posetiv overrasket over, både i kvaliteten og ydelse, at jeg ved næste system også har valgt en nyos skummer. Man får rigtigt meget for pengene ved nyos, og om den ene er bedre end den i ydelse, er jo altid en diskution, jeg vil dog påstå at bk skummerne ikke er dobbelt så gode, selv om de koster dobbelt så meget. Og sin min nuværende nyos larmer mindre end alle de bk skummere jeg har ejet, så er valgt let for mig. Om deres størrer skummer, så er lige så gode som den 120 ved jeg ikke endnu. Men jeg har en 220 stående til næste system
Min nuværende nyos 120 har jeg været så posetiv overrasket over, både i kvaliteten og ydelse, at jeg ved næste system også har valgt en nyos skummer. Man får rigtigt meget for pengene ved nyos, og om den ene er bedre end den i ydelse, er jo altid en diskution, jeg vil dog påstå at bk skummerne ikke er dobbelt så gode, selv om de koster dobbelt så meget. Og sin min nuværende nyos larmer mindre end alle de bk skummere jeg har ejet, så er valgt let for mig. Om deres størrer skummer, så er lige så gode som den 120 ved jeg ikke endnu. Men jeg har en 220 stående til næste system

- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
nyos bruger også titanium skruer... dit indlæg indeholder mange måske og tror... indtil vidre er min nyos 120 2 år gammel, uden den viser tegn på pumpen er træt, eller den er blevet skrøbelig i akryllet. Kvaliteten på det akryl der er brugt i nyos er faktisk tæt på det samme som i buble king... buble king skummere har levet længe på deres overpriser, med deres produkt var af god kvalitet (hvilke de uden tvivl er) men de nye nyos skummere, er stort set samme kvalitet, og larmer mindre efter min erfaring...Kasper j. skrev:Jeg kender ikke rigtig noget til Nyos andet end at folk skriver godt om dem. Dog synes jeg at det virker lidt optimistisk at pumpen på Nyos 120 trækker 500 liter luft i timen og kun bruger 8 watt. BK mini 160 trækker cirka det samme og bruger 18 watt.
-
- Foxface
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 7800 Skive
Har prøvet en del forskellige skummere med den baggrund, at jeg er nysgerrig og lidt en teknik nørd - var glad for bk 180 og ingen tvivl om at det er en god skummer, men i en direkte duel vinder min Nyos, og planlægger at beholde den i forhåbentlig lang tid 
Ift. vandstand vil jeg mene at 17-25 cm er optimalt ift nyos, men vil umiddelbart kunne fungere i lavere og højere vandstand - bk vil også have en bestemt højde hvor den arbejder optimalt

Ift. vandstand vil jeg mene at 17-25 cm er optimalt ift nyos, men vil umiddelbart kunne fungere i lavere og højere vandstand - bk vil også have en bestemt højde hvor den arbejder optimalt
Mit 500 liters system: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=81622
- Kasper j.
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Hvis du ikke har så meget plads i sumpen så kan du også vælge den nye slim udgave.Jones skrev:Tak for nogle gode og fyldestgørende svar. Det gav lidt at tænke over. I mit første indlæg glemte jeg at skrive, at min sump ikke er stå stor. Faktisk kun 54 liter. Jeg vil gerne være sikker på, at den kan rumme returvandet oppe fra de to akvarier og her anser jeg Bubble King mini 160 for at være særlig smart da den kan fungere i 12-30 cm vand. Derved kan jeg have lav vandstand i sumpen og dermed plads til en masse returvand, hvis returpumpen slukkes. Jeg ved ikke hvor lav vandstand Nyos kan arbejde i. Nogen der kan svare på det ?
- Kasper j.
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Ja mit indlæg indeholder mange måske og tror. Men Nyos er billig og min erfaring med billige ting er at de ikke holder så længe som dyre ting. Men jeg kan jo ikke vide med sikkerhed om dette gælder for Nyos da jeg ikke har prøvet det mærke. Jeg prøver bare at være ærlig.StarF skrev:nyos bruger også titanium skruer... dit indlæg indeholder mange måske og tror... indtil vidre er min nyos 120 2 år gammel, uden den viser tegn på pumpen er træt, eller den er blevet skrøbelig i akryllet. Kvaliteten på det akryl der er brugt i nyos er faktisk tæt på det samme som i buble king... buble king skummere har levet længe på deres overpriser, med deres produkt var af god kvalitet (hvilke de uden tvivl er) men de nye nyos skummere, er stort set samme kvalitet, og larmer mindre efter min erfaring...Kasper j. skrev:Jeg kender ikke rigtig noget til Nyos andet end at folk skriver godt om dem. Dog synes jeg at det virker lidt optimistisk at pumpen på Nyos 120 trækker 500 liter luft i timen og kun bruger 8 watt. BK mini 160 trækker cirka det samme og bruger 18 watt.
Og lige med titanium skruer. For 3 år siden ejede jeg en "new jet 2400" pumpe som også havde titanium skruer. Efter 8 måneder begyndte de at ruste. Ikke korrosion men rust. Men new jet er billig og det er hvad men må forvente. Den blev i øvrigt udskiftet til en tunze da jeg ikke vil have rust i akvariet.
Men for at det ikke skal ende med en krig om hvilke mærke der er bedst så kan jeg sagtens forstå folk der ikke vil smide 5- 6000 kr. ud efter en skummer især hvis den er til det første saltvandsakvarium man sætter op, eller hvis man ved at man vil opgradere efter et par år. Men hvis man ved at man vil beholde skummeren i lang tid så synes jeg at man bør overveje en BK skummer.
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Ny var mit indlæg ikke ment som en angreb, hvis det blev forstået sådan beklager jeg. Men efter som jeg har haft begge mærker, enda adskelige versioner af BM skummerne, har jeg svært ved at se den extra kvalitet kontra prisen ved BM skummerne. Der er flere end mig der også oplever at Nyos skummerne larmer mindre. Men det er jo klart at BK skummerne har været på marked længe, og derfor er deres kvalitet jo testet over flere år. Hvor Nyos skummerne er ca 2 år gamle, så på den paramter er det lidt svært at sammenligne dem endnu. Men efter 2 år køre min perfekt, lydløs som altid.Kasper j. skrev:Ja mit indlæg indeholder mange måske og tror. Men Nyos er billig og min erfaring med billige ting er at de ikke holder så længe som dyre ting. Men jeg kan jo ikke vide med sikkerhed om dette gælder for Nyos da jeg ikke har prøvet det mærke. Jeg prøver bare at være ærlig.StarF skrev:nyos bruger også titanium skruer... dit indlæg indeholder mange måske og tror... indtil vidre er min nyos 120 2 år gammel, uden den viser tegn på pumpen er træt, eller den er blevet skrøbelig i akryllet. Kvaliteten på det akryl der er brugt i nyos er faktisk tæt på det samme som i buble king... buble king skummere har levet længe på deres overpriser, med deres produkt var af god kvalitet (hvilke de uden tvivl er) men de nye nyos skummere, er stort set samme kvalitet, og larmer mindre efter min erfaring...Kasper j. skrev:Jeg kender ikke rigtig noget til Nyos andet end at folk skriver godt om dem. Dog synes jeg at det virker lidt optimistisk at pumpen på Nyos 120 trækker 500 liter luft i timen og kun bruger 8 watt. BK mini 160 trækker cirka det samme og bruger 18 watt.
Og lige med titanium skruer. For 3 år siden ejede jeg en "new jet 2400" pumpe som også havde titanium skruer. Efter 8 måneder begyndte de at ruste. Ikke korrosion men rust. Men new jet er billig og det er hvad men må forvente. Den blev i øvrigt udskiftet til en tunze da jeg ikke vil have rust i akvariet.
Men for at det ikke skal ende med en krig om hvilke mærke der er bedst så kan jeg sagtens forstå folk der ikke vil smide 5- 6000 kr. ud efter en skummer især hvis den er til det første saltvandsakvarium man sætter op, eller hvis man ved at man vil opgradere efter et par år. Men hvis man ved at man vil beholde skummeren i lang tid så synes jeg at man bør overveje en BK skummer.
Det er korrekt at pris og kvalitet i nogle tilfælde følger hinanden, men det er heller ikke altid sådan. Nyos er jo heller ikke lav pris skummere, men i 3000-4000kr klassen.
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 8200 Århus N
- Saltvand siden?: 2015
- Geografisk sted: Århus
Jeg har ca samme mængde vand som dig og kører pt med en bk 200 mini. Det er en god skummer, ingen tvivl om det. Men det var min gamle skimz også og jeg syntes faktisk ikke der var den store forskel i performance. En af de ting jeg har fundet ud af, og dette er min erfaring, en skummer kan godt blive for stor. Min er alt for overdimensioneret og det kan klart mærkes, jeg har ikke en stabil produktion af skidt. Ofte falder det tilbage i halsen og sidder fast på kanterne. Og det er ikke Fordi at jeg ikke rengøre halsen på skummeren, det bliver gjort to gange i ugen. I og med at jeg ikke syntes der er så voldsom stor forskel på performance på de skummere jeg har haft, syntes jeg ikke at det kan betale sig at kaste så mange penge efter en bk skummer. Personligt var jeg nok sprunget på en nyos, de bliver jo rost til skyerne og så koster de ikke en herregård
Det her er kun min personlige mening!

Det her er kun min personlige mening!
Jeg får en BK 180 ny model(royal exclusive mini red dragon 1000 pumpe) til salg her inden så længe, kunne være det var noget ? Skummeren er i super stand og 100% ok.