Med eller uden dækglas.

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Michael87dk
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2012

Med eller uden dækglas.

Indlæg af Michael87dk »

Hej forum. Har det noget betydning for lyset om der er dækglas på akvariet? Tænker lidt på når der kommer fugt på glasset og dråberne hænger hist og her har det så den samme effekt som uden? Det bryder jo lyset en del når der er dråber på. Tænker på at vores ruder i huset kommer der jo ikke uv igennem så det må jo være det samme med dækglas på akvariet.

Stopper det bølgelængden betydeligt eller hvad sker der? Har det noget at betyde for korallerne og deres vækst?

Nogen der har erfaring omkring det?
Er der foskel på om det er t5 rør. Led eller Hqi?
Jeg kører selv kun med t5 lige nu. Og har ikke dækglas da jeg har en filosofi om det hæmmer lyset i at give det de skal til korallerne. Er jeg helt forkert på den?

Mvh. Michael :hehe:
Har haft ferskvand SÅ LAD DA VÆR. Er gået tilbage til saltvand det er jo stærkt vanedannende og smukt.
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Med eller uden dækglas.

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Michael. Jeg har dækglas på og er ikke for flink til at gøre det rent :crybaby:

Jeg køre også ren T 5 mine koraller vokser fint.

Så det kan lade sig gøre. Jeg skal IKKE kloge mig på alt det tekniske du spørger om mht. Brydning af lys, uv lyset osv.

Og det kan da godt være korallerne ville vokse hurtigere uden glas over? Pas???
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Michael87dk
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12

Indlæg af Michael87dk »

Tak for svar Charlie :happy: . Hvad har du i af rør? Jeg har et rødt på 18000k. Et blåt på 15000k og to hvide på 10000k. Og mine vokser også rigtig fint.

Vi må ha nogen på banen som kan hjælpe og som måske har erfaret sig om der er forskel. :)

Mvh. Michael.
Har haft ferskvand SÅ LAD DA VÆR. Er gået tilbage til saltvand det er jo stærkt vanedannende og smukt.
ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
13
Postnummer: 7800 Skive

Indlæg af ejsing86 »

jeg køre med det om vinteren, og har ikke bemærket nævneværdig effekt på væksten hos mig.. jeg køre med PS Pandora (LED+t5)
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Jones »

Selvfølgelig er der forskel. Med glas over slipper der mindre lys igennem. Jeg mener at Carsten har kørt med glas over om vinteren for, at undgå for meget fordampning. Wiinberg har vist også glas over. Jeg er selv ved at sætte to akvarier op og der kommer glas over begge. Jeg tror dog ikke at glasset påvirker korallernes vækst helt vildt. Alternativt kan man vel skrue op for lysstyrken. Som Charlie kan jeg heller ikke sige noget om brydning og bølgelængde.
o_O
Michael87dk
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12

Indlæg af Michael87dk »

Ok tak for svar alle sammen :GO det lyder ikke som om der er nogen problemer med dækglas. Det var bare lige et sjovt spørgsmål jeg kom til at tænke over og at der nok var nogen som vidste noget :y .og det var der jo selvfølgelig.

Jeg takker for jeres input.
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Indlæg af peder »

Glas "snupper" 12% af lyset acryl 10% det er det hele, så ingen problem med dækglas bruger det selv, har før kørt uden men kan ikke se forskel på korallerne, men det kan jeg på mine vinduer de er ikke længere våde!!
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Michael87dk
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12

Indlæg af Michael87dk »

Super Peder. Jeg må prøve det. Var bare lidt skæptisk med glas over. Men det er der jo ingen grund til :f2:
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"