Hvornår vokser koraller??

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Hvornår vokser koraller??

Indlæg af christiantt »

Ganske enkelt spørgsmål. Jeg har prøvet at google det på engelsk, men fandt ingenting omkring det.
Vokser de både når lyset er på og når det er slukket, eller kun ved en af dem??
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Hvornår vokser koraller??

Indlæg af pederrevnørd »

christiantt skrev:Ganske enkelt spørgsmål. Jeg har prøvet at google det på engelsk, men fandt ingenting omkring det.
Vokser de både når lyset er på og når det er slukket, eller kun ved en af dem??
De vokser kontinuerligt, sålænge vandværdier er in scope.
Mange her på sf har set tydelig vækst når man har haft lyset slukket i 3 dage.
Ergo vokser de både nat og dag :biggrin: (de tager jo også føde til sig 24/7)

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af christiantt »

Nu er der jo så meget snak om lystid (også pga. alger), men de vokser vel "både" af lys og næring i vandet?? :)
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

christiantt skrev:Nu er der jo så meget snak om lystid (også pga. alger), men de vokser vel "både" af lys og næring i vandet?? :)
Netop, ellers havde de såmænd ikke polypper :y
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Koraller som acropora, vil hvis de ellers er nogenlunde sunde, vokse selvom de ikke er i vækst. Dvs. uden vækstspidser bliver de ved med at bygge kalkskelettet tykkere.
De tager stadig på i vægt. Vokser tit helt "glatte" så det bliver svært at kende art.

Et tip til at kickstarte en acrogren i dvale, er at klippe spidserne af. Når den skal sætte væv over såret, kan det starte vækst :)
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af christiantt »

PederP skrev:Et tip til at kickstarte en acrogren i dvale, er at klippe spidserne af. Når den skal sætte væv over såret, kan det starte vækst :)
Det har jeg da vist en blå acropora jeg skal prøve på :TH

Men syntes også det er relevant i forhold til når man mørkelægger akvarier af forskellige grunde.
Kan man mørklægge det i en måned feks, og så vil koraller stadig have vokset videre i mellemtiden, så længe vandværdier er lige i skabet??
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Hvis man fodrer sine koraller godt, så burde de kunne klare mørke bedre. Men jeg tror dog at de fleste sps, og især acro, ville stå af længe før en md. uanset.
Når en koral skal undvære lys, er det energimangel de lider under. Det får de kun fra mad og lys. Vandværdierne skal self altid være gode, men det er ikke noget der kan bidrage til energi.
Jeg ville ikke turde gå længere end de par døgn, nogen akvarister bruger mod alger.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Og lige en tilføjelse..
Næringsværdierne kigger vi lidt på som lidt supplerende mad til korallen og næringsstoffer til zooxanthellen.
Men her er det en vigtig detalje at omdannelsen fra NO3 og PO4, til at indgå i aminosyre som korallen kan bruge, sker i zooxanthellen og kræver lys.
Så i virkeligheden´så giver man zooxanthellerne MULIGHED for at fodre korallen med andet end blot sukkerstoffer, ved at have næring.
Zooxantheller har også brug for energi til deres egen metabolisme af næring, og de har også kun lys til rådighed.

Så ingen lys - ingen fotosyntese - ingen gavn af opløst næring. :)
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af christiantt »

Det gav bedre mening. Så væksten i mørket sker i "forlængelse" af optagelse af lys. Ligesom den normale fotosyntese?? :)

Hvad er fordelen så ved længere/kortere lystid?? Selvfølgelig kan man indstille på styrken, men vil der være fordel ved lav lysstyrke i længere tid, end meget lysstyrke i kortere tid??? (med forbehold for at korallerne kan tåle den høje lysstyrke).
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

PederP skrev:Og lige en tilføjelse..
Næringsværdierne kigger vi lidt på som lidt supplerende mad til korallen og næringsstoffer til zooxanthellen.
Men her er det en vigtig detalje at omdannelsen fra NO3 og PO4, til at indgå i aminosyre som korallen kan bruge, sker i zooxanthellen og kræver lys.
Så i virkeligheden´så giver man zooxanthellerne MULIGHED for at fodre korallen med andet end blot sukkerstoffer, ved at have næring.
Zooxantheller har også brug for energi til deres egen metabolisme af næring, og de har også kun lys til rådighed.

Men . . . . . nogle gange oplever man ting som synes at gå imod logik og som man - i hvert fald jeg - ikke helt forstår. I naturen kan man se totalt afblegede koraller som tilsyneladende har mistet alle deres zooxantheller og som alligevel overlever uden deres "næringsfabrik" i utrolig langt tid. Nogle gange kommer zooxanthellerne også tilbage igen. Nogle mener endda det kan være en, ud af mange, overlevelsesstrategier når korallerne udstøder deres zooxantheller.
Jeg oplever det faktisk selv lige i øjeblikket med en pink-orange Goniopora som "døde" for længe siden. Fordi den ikke stod lige i fokus fik jeg aldrig smidt den ud og pludselig, efter flere måneder, begyndte polypperne til min store overraskelse, at komme ud igen. De første uger var polypperne kridhvide og kun 1-2 mm ude, men nu har de fleste af dem fået farve igen og er ca. 7-10 mm ude. Ikke helt så stærk en farve som før, men det kommer, tror jeg.
Senest rettet af PoulD tirs 9. feb 2016 18:58, rettet i alt 1 gang.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

christiantt skrev:Det gav bedre mening. Så væksten i mørket sker i "forlængelse" af optagelse af lys. Ligesom den normale fotosyntese?? :)

Hvad er fordelen så ved længere/kortere lystid?? Selvfølgelig kan man indstille på styrken, men vil der være fordel ved lav lysstyrke i længere tid, end meget lysstyrke i kortere tid??? (med forbehold for at korallerne kan tåle den høje lysstyrke).
Algens metabolisme svarer helt til normalt. Optager bikarbonat(co2 kilde) om dagen, "spiser" sukker og udånder en smule kulstof igen om natten . Korallen kan spise smådyr, som under optimale forhold dækker behovet for aminosyre til at danne proteiner(til vækst), men får normalt energi behovet dækket af algens sukkerstoffer, som den igen har metaboliseret fra bikarbonat med lys.

Tror man gør godt ved ca at ramme de 12 timer total, som på revet. Hvordan kurven så skal være, det må man føle sig frem til på vækst og trivsel.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

PoulD skrev:
PederP skrev:Og lige en tilføjelse..

Men . . . . . nogle gange oplever man ting som synes at gå imod logik og som man - i hvert fald jeg - ikke helt forstår. I naturen kan man se totalt afblegede koraller som tilsyneladende har mistet alle deres zooxantheller og som alligevel overlever uden deres "næringsfabrik" i utrolig langt tid. Nogle gange kommer zooxanthellerne også tilbage igen. Nogle mener endda det kan være en, ud af mange, overlevelsesstrategier når korallerne udstøder deres zooxantheller.
Jeg oplever det faktisk selv lige i øjeblikket med en pink-orange Goniopora som "døde" for længe siden. Fordi den ikke stod lige i fokus fik jeg aldrig smidt den ud og pludselig, efter flere måneder, begyndte polypperne til min store overraskelse, at komme ud igen. De første uger var polypperne kridhvide og kun 1-2 mm ude, men nu har de fleste af dem fået farve igen og er ca. 7-10 mm ude. Ikke helt så stærk en farve som før, men det kommer, tror jeg.
Ja det er vildt :?

Gad vide om der kan gemmes celler i dvale i vævet?

En anden pudsig ting jeg så, var da jeg for nylig brækkede en sunset monti, så den havde en ret stor lysvendt brudflade. Her skød mikropolypper op samtidig på hele brudfladen, uden at der først voksede væv over det døde skelet..?? Det har jeg ikke set før..
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"