Erfaringer med sump i kælderen

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Erfaringer med sump i kælderen

Indlæg af chrislolk »

Konen er træt af skummer- og returlarm i stuen, så hun har bedt mig om at undersøge muligheden (mest prisen, tænker jeg) for at flytte sumpen ned i kælderen. Det er nok lidt overkill til 150 liters DT, men når hun nu insisterer, så må man jo gribe chancen. :K

Sumpen vil komme til at stå lodret under DT og vandet skal "kun" løftes 2,90m. Tænker jeg Jebao DCT6000 burde være rigeligt. Ved 3m har den et output på ca. 1000 l/h (ved 100%). Tænker at trække rørene i PVC flexrør hele vejen fra DT til sump. Kælderen er desuden opvarmet og temperaturen dernede er mere eller mindre konstant på 20-21 grader (og om sommeren), så kulde burde ikke være et problem.

Er der noget jeg skal være opmærksom på? Evt. faldgruber som jeg nemt kan undgå. Tænker at, nogle af dem, der har sump i kælderen, kan byde ind med nogle fif.
Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Erfaringer med sump i kælderen

Indlæg af Nicklossi »

Jeg havde taget en anden returpumpe.
Jeg ville være ret træt af at være nødsaget til at skulle køre min retur på 100% konstant, og du er nødt til at rense den lige så snart den bliver bare lidt snasket til :)
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

Nicklossi skrev:Jeg havde taget en anden returpumpe.
Jeg ville være ret træt af at være nødsaget til at skulle køre min retur på 100% konstant, og du er nødt til at rense den lige så snart den bliver bare lidt snasket til :)
Ved 1000 l/t er gennemstrømningen igennem sumpen ca. 6,5 gange akvariets volume, så der burde også være plads til, at den kan snaske lidt til uden til bliver et problem. Men det kan godt være, du har ret. Problemet er så bare, at hvis pumper bliver meget større end 6000 modellen, kan den ikke stå i returkammeret.
Med venlig hilsen
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

næh det er bare at gøre det - men overvej en større sump - det er hyggeligt med en godt refugium dernede og gå og rode lidt i
SPS : Stability provides succes
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af Nicklossi »

Synes umiddelbart ikke du har skrevet størrelse på sumpen? Jeg ville få bygget en stor sump, hvis du har plads til den. Få den op i højden, og så få nogle haner på, så det er pisse nemt at lave vandskift :)

Hvad med noget red dragon pumpe, eller vil du bruge jebao'en fordi du har den i forvejen?
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

nielsk skrev:næh det er bare at gøre det - men overvej en større sump - det er hyggeligt med en godt refugium dernede og gå og rode lidt i
Super, så er det jo bare at gå i gang. Kom lige til at tænke på kuglehaner. Det er vel smartest at placere kuglehanen til hovedrøret lige under akvariet fremfor nede ved sumpen. Ellers bliver det vel et helvede at justere vandstanden i overløbet.
Med venlig hilsen
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

Nicklossi skrev:Synes umiddelbart ikke du har skrevet størrelse på sumpen? Jeg ville få bygget en stor sump, hvis du har plads til den. Få den op i højden, og så få nogle haner på, så det er pisse nemt at lave vandskift :)

Hvad med noget red dragon pumpe, eller vil du bruge jebao'en fordi du har den i forvejen?
Sumpen er 80 liter. Det ville naturligvis være super lækkert med en kæmpe sump, med refugium og alt muligt fedt, men hverken pengene eller behovet er der pt. Men det er jo nemt nok at udskifte i fremtiden, hvis man fik lyst til det. Det er vel en af fordelene ved at have det i kælderen.

Red dragon er alt alt for dyrt. Jebao fordi det er billigt og ganske fornuftig kvalitet. Skulle den larme mere end red dragon gør det jo intet når den står i kælderen :K
Med venlig hilsen
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
13
Postnummer: 8380 Trige
Kontakt:

Indlæg af FEM64 »

Jep. Op i højden med sumpen. Min er i kælderen. Løftet 80 - 90 cm over gulvet så arbejdshøjden er optimal. Jeg bruger en RD6500 og får ca. 1500 liter op i stuen i timen. Den løfter omkring 300 cm og ca. 400 cm vandret. Det spiller max. Om vinteren som nu kører mine 400 watt varmelegemer konstant men uanset hvor varmt det bliver om sommeren bliver mit vand ikke mere end godt 26 - 27 grader.

Go for it. Men pas på. Du får hurtigt ideer om refugium, fragtank, opdræt og andre udvidelser. Det er fedt med sump i kælderen.
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
13
Kontakt:

Indlæg af FEM64 »

Jeg har alle haner i kælderen. Under DT i stuen er der intet. Alle tre rør går direkte i kælderrummet. Så kan jeg styre det hele derfra.

Jeg har kun 300 L i DT men 1000 L i alt. Det giver en rigtig fin buffer, så uanset hvad du vil med kælderen, så lav din sump så stor som muligt. Min er på 400 L.
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

Fedt. Godt med jeres erfaringer. Som sagt, evt. udvidelser må ske i fremtiden. Pengene er der ikke til det nu.
Med venlig hilsen
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

chrislolk skrev:
nielsk skrev:næh det er bare at gøre det - men overvej en større sump - det er hyggeligt med en godt refugium dernede og gå og rode lidt i
Super, så er det jo bare at gå i gang. Kom lige til at tænke på kuglehaner. Det er vel smartest at placere kuglehanen til hovedrøret lige under akvariet fremfor nede ved sumpen. Ellers bliver det vel et helvede at justere vandstanden i overløbet.
Hej Christopher,

Det er da bare at placere en kuglehane lige under akvariet og en nede i kælderen, hvis du skulle have behov for at lukke helt af imens, at du står dernede :happy:

Så har du fuld styring begge steder :GO
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

Marco R skrev:
Hej Christopher,

Det er da bare at placere en kuglehane lige under akvariet og en nede i kælderen, hvis du skulle have behov for at lukke helt af imens, at du står dernede :happy:

Så har du fuld styring begge steder :GO
Det var selvfølgelig en mulighed.
Med venlig hilsen
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
13
Kontakt:

Indlæg af FEM64 »

Godmorgen. :)

Ideen med kuglehanen i kælderen som begrænser er at så vil røret/slangen være fyldt med vand = den er lydløs. Hvis jeg har vand igennem sikkerhedsrøret (som er absolut UDEN hane) så snakker det med fordi der også er luft i. Det støjer lidt. Det almindelige nedløb er helt stille fordi det er fyldt med vand.

Stopper jeg returpumpen så falder vandet jo lidt i DT (lige under kammen) og rør kan skilles ad. Der er ikke brug for en hane under akvariet. Jeg har dog monteret en union i stedet for så det nemt kan skilles ad.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"