Kenya træ har givet op, hvorfor?
-
- Pudsereje
- Reactions:
- 9
- Postnummer: 5260 Odense S
- Saltvand siden?: 2015
Kenya træ har givet op, hvorfor?
Hej,
Jeg har været i gang med saltvand i lidt mere end ½års tid nu. Jeg fik 2 klovne, en dannebrogs reje og et Kenya træ i for et par måneder siden.
Klovnene ser ud til at trives, dannebrogs rejen kom vist i håndgemæng med nogle små krebs jeg havde købt og var parteret i mange stykker en morgen efter 1 måneds tid.
Kenya træet så ud til at vokse sig større og større, men så pludselig klappede det sammen for et par uger siden og ser nu særdeles sørgelig ud.
Jeg har haft noget grønalger siden jeg fik fisk (har måske overfodret en smule) men det virker som om det er lidt på retur nu.
Ville egentlig til at introducere lidt flere koraller snart, men vil dog gerne have styr på hvad jeg gjorde galt med Kenya træet inden.
Info omkring akvariet:
Lys: 2 stk. standard 54W t5 rør (standard Juwel) tændt i ca. 12-14 timer om dagen
cirkulation: 2stk. Tunze 6045 og en 6025
skummer: Tunze 9006
Vandværdier fra i går:
Temp 25,6°
Salt: 1,023
pH: 7,7
NO2: 0
NO3: 0
NH4: <0,25
Calcium: 420ppm
PO4: 0
Jeg har ikke lavet noget vandskifte mens jeg har haft akvariet, kun opfyldning med osmosevand.
Jeg syntes min skummer opføre sig lidt underligt, den skummer, men det skum der produceres er meget snasket og forbliver skum i lang tid (kan have den slukket hele natten og næste morgen er det stadig som skum oppe i koppen), så der gå flere uger mellem at jeg har brug for at tømme skummeren.
Jeg har ikke fodret kenya træet.
Nogen der ved hvorfor kenya træet har givet op?
Jeg har taget et par billeder af baljen og kenya træ og skummer:
Jeg har været i gang med saltvand i lidt mere end ½års tid nu. Jeg fik 2 klovne, en dannebrogs reje og et Kenya træ i for et par måneder siden.
Klovnene ser ud til at trives, dannebrogs rejen kom vist i håndgemæng med nogle små krebs jeg havde købt og var parteret i mange stykker en morgen efter 1 måneds tid.
Kenya træet så ud til at vokse sig større og større, men så pludselig klappede det sammen for et par uger siden og ser nu særdeles sørgelig ud.
Jeg har haft noget grønalger siden jeg fik fisk (har måske overfodret en smule) men det virker som om det er lidt på retur nu.
Ville egentlig til at introducere lidt flere koraller snart, men vil dog gerne have styr på hvad jeg gjorde galt med Kenya træet inden.
Info omkring akvariet:
Lys: 2 stk. standard 54W t5 rør (standard Juwel) tændt i ca. 12-14 timer om dagen
cirkulation: 2stk. Tunze 6045 og en 6025
skummer: Tunze 9006
Vandværdier fra i går:
Temp 25,6°
Salt: 1,023
pH: 7,7
NO2: 0
NO3: 0
NH4: <0,25
Calcium: 420ppm
PO4: 0
Jeg har ikke lavet noget vandskifte mens jeg har haft akvariet, kun opfyldning med osmosevand.
Jeg syntes min skummer opføre sig lidt underligt, den skummer, men det skum der produceres er meget snasket og forbliver skum i lang tid (kan have den slukket hele natten og næste morgen er det stadig som skum oppe i koppen), så der gå flere uger mellem at jeg har brug for at tømme skummeren.
Jeg har ikke fodret kenya træet.
Nogen der ved hvorfor kenya træet har givet op?
Jeg har taget et par billeder af baljen og kenya træ og skummer:
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: amager
Re: Kenya træ har givet op, hvorfor?
Som jeg ser på dine billeder har du et algeproblem og din sandbund ser også meget beskidt ud, hvad har du af pumper i akvariet .?
Lyset er nok heller ikke i top, men dine Kenya skulle nu nok kunne leve med det lys, men ikke optimalt .
Lyset er nok heller ikke i top, men dine Kenya skulle nu nok kunne leve med det lys, men ikke optimalt .
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Er du helt sikker på du ikke har nitrit og nitrat
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Du skriver at fosfat er 0. OK, men hvad er det målt med?
Når du skummer så tørt som du gør, er skummet som forventet. Prøv at hæve vandstanden i skummeren lidt, og se om det ikke ændrer på strukturen af skummet
Når du skummer så tørt som du gør, er skummet som forventet. Prøv at hæve vandstanden i skummeren lidt, og se om det ikke ændrer på strukturen af skummet
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Jeg tænker bare hvis du har grønalger og synes din bund ser lidt brun ud, så har du godt med næring i vandet og derfor forstår jeg ik du ikke har fosfat-nitrit-nitrat 

-
- Pudsereje
- Reactions:
- 9
@ Carsten
PO4 testsæt er et Gilberts phosphat test (lille blå plastik kuffert)
Hvad mener du med tørt, der er en overfladevand indikation på siden af skummeren (blå markering) som jeg holder mig indenfor med max ±1cm.
Hvad mener du med tørt, der er en overfladevand indikation på siden af skummeren (blå markering) som jeg holder mig indenfor med max ±1cm.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Meget stift skum, er tør afskumning.chrros skrev:@ Carsten
Prøv at hæve vandstanden en smule, selvom det kommer over stregen.
Har du osmolator på??
Jeg må som de andre indrømme at jeg ikke helt tror på dine målinger, for algerne tyder jo på at der er næring til stede.
-
- Pudsereje
- Reactions:
- 9
Ingen osmolator, så jeg hælder bare lidt mere vand i eller sænker skummeren en smule.
Jeg gik også ud fra at det skyldtes NO2 eller NO3 at jeg havde alger, men nu hvor de ser ud til at være på retur, kan det måske godt passe at jeg har fået fjernet det næring der var. Vil det give mening at lave en test med noget postevand for at se om jeg kan få et udslag på mine test (hvor meget kan jeg forvente af NO2 og NO3 i postevand?)
Men kan for høj forekomst af NO2, NO3 eller PO4 have taget livet af mit Kenya træ?
Jeg gik også ud fra at det skyldtes NO2 eller NO3 at jeg havde alger, men nu hvor de ser ud til at være på retur, kan det måske godt passe at jeg har fået fjernet det næring der var. Vil det give mening at lave en test med noget postevand for at se om jeg kan få et udslag på mine test (hvor meget kan jeg forvente af NO2 og NO3 i postevand?)
Men kan for høj forekomst af NO2, NO3 eller PO4 have taget livet af mit Kenya træ?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
For at tage det sidste først. Så i princippet ja, men så skal værdierne være helt ude i hampen.chrros skrev:Ingen osmolator, så jeg hælder bare lidt mere vand i eller sænker skummeren en smule.
Angående test af postevand, så check hvad værdier vandværket har.
I hele taget er det ikke så heldigt blot at bruge postevand, selvom det går godt i nogle tilfælde.
Du akkumulerer jo nitrat og fosfaten, ved hele tiden at hælde vand i med forhøje værdier. Næringen fordamper jo ikke.
Skummeren har ikke specielt godt af at være udsat for vekslende vandhøjde. Den skal være ret stabil.
så jeg kan kun anbefale dig at få fat i et osmoseanlæg og en osmolator.
En ting mangler i målingerne. Kh.
De alger du har tilbage, som sidder i totter, kan du høste manuelt, så bringer du næringen ud af systemet. hurtigere end systemet selv ville kunne.
Dit Kenyatræ har ikke givet op, det er surt. og det kan skyldes at nogle af værdierne ikke er helt som de skal være, Selvom blødkoraller er mere hårdføre end stenkoraller, så kan de godt reagere på vandet.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Helt enig med carsten
-
- Rev haj
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 4330 Hvalsø
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager
Mål lige din kh og når du hælder ferskvand på så rammer du ik dit Kenya træ vel?
-
- Pudsereje
- Reactions:
- 9
@ Carsten,
Tak for svar.
Lige først, mit forslag om postevand var for at tjekke mine testsæt, altså teste noget postevand for at se at mine testsæt faktisk giver et udslag. Jeg fylder kun mit akvarie med osmosevand.
Jeg prøver at fjerne totterne manuelt.
Skal jeg bare lade Kenya træet stå og se tiden an eller?
Der er en eller anden form for koral lige op ad roden på træet, kan det have noget at sige?
@ Anden, nej der bliver ikke hældt noget vand direkte på træet, det er gerne i den modsatte ende af akvariet jeg hælder ekstra vand i.
Jeg vender lige tilbage med nogle Kh værdier og et billede mere af træet og koral den står op ad.
Tak for svar.
Lige først, mit forslag om postevand var for at tjekke mine testsæt, altså teste noget postevand for at se at mine testsæt faktisk giver et udslag. Jeg fylder kun mit akvarie med osmosevand.
Der er en eller anden form for koral lige op ad roden på træet, kan det have noget at sige?
@ Anden, nej der bliver ikke hældt noget vand direkte på træet, det er gerne i den modsatte ende af akvariet jeg hælder ekstra vand i.
Jeg vender lige tilbage med nogle Kh værdier og et billede mere af træet og koral den står op ad.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Da vi ikke kan se den anden koral, er det stort set umuligt at svare på. Men det kan være et problem at den ene brænder/generer den anden. Men så plejer det kun at være der hvor de kommer i kontakt med hinanden, at den lukker nedchrros skrev:@ Carsten,
Tak for svar.
-
- Pudsereje
- Reactions:
- 9
KH målt til 7,3dKH
Er det normalt eller skal der gøres noget?
på billedet kan man lige se noget helt flad koral lige til venstre for træet. Ved ikke lige hvor tydelig den er og aner ikke hvad det er, den sad på stenen da jeg købte den.
på billedet kan man lige se noget helt flad koral lige til venstre for træet. Ved ikke lige hvor tydelig den er og aner ikke hvad det er, den sad på stenen da jeg købte den.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
7,3 er lidt i underkanten, men ikke meget. Billederne kan vi ikke bruge til nogetchrros skrev:KH målt til 7,3dKH