skummere (hvad køre i med)dårlige og gode ting ved dem

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

skummere (hvad køre i med)dårlige og gode ting ved dem

Indlæg af dyne »

Jeg vil gerne høre hvad for skummer i forskellige køre med hvad er det gode ved dem og måske dårlige
Mvh Tom
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
13
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: skummere (hvad køre i med)dårlige og gode ting ved dem

Indlæg af FEM64 »

Jeg tror du skal spørge lidt mere specifikt. Det er et MEGET bredt spørgsmål.

Tror de fleste har en kombi af hvad der lige var tilstede, de penge der lige var der og for de flestes vedkommende krav til støj m.m.

Mon ikke de fleste igen tænker ca. dobelt op på liter mht. angivelser fra fabrikanten?

Min BM200 skummer rigtig fint men havde jeg pengene stod der en BK250 eller lign. Eller en stor Skimz Montzer (SM201 eller SM203).

Den skal jo passe rimeligt til belastningen men KAN vel også blive for stor?

Min BM200 virker rigtig fint. Bliver gjort ren (koppen og det jeg kan nå i røret under) 1x om ugen. Den trækker ca. en 3/4 kop ud hver uge. Støjer nærmest ikke men hos mig betyder det intet nogeten den gjorde. Mesh nettet skifter jeg vel 1x årligt og rengør luftindtag efter behov. Det stopper til af saltaflejringer.

Dårligt. Hmm. Ikke rigtig noget udover jeg tror den er for lille til mit setup. Til prisen en fantastisk skummer synes jeg. Jeg købte den let brugt for omkring 3 år siden og den kører fejlfrit dag efter dag.
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af dyne »

Det er som sådan set kun for at se hvad folk køre med og om hvad folk syndtes om de forskellige skummer så folk kunne danne sig et overblik
180x70x65
2xgyre 350
jebao 5000
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
Flemse
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 3660 Stenløse
Geografisk sted: Stenløse

Indlæg af Flemse »

Har nu en Skimz monster E251 der afløste en Tunze 9410, super glad for den gl, men rigtig happy for min nye brugte. Den er med dobbelt pumpe og skummer stinkende slam i en mængde der mere end det dobbelte af min gl Tunze.
Måske over kill ,men glad for den er jeg i hvertfald.
Brgds
Flemse
Snart 830 lit 160x80x65 med sump på 202 lit,4 stk Maxspect R420R Razor 160W, moddet til 15000 kelvin, Skimz Monster E 251, Tunze 6200+ 6305 og Maxpect Gyre 150 ,returpumpe SKIMZ 10000 DC. IKS Computer: redox,PH,Temp.
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af den_ »

Vi laver den lige lidt mere udvidet

Første skummer jeg stiftede bekendtskab til var tunze 9002 i mit første setup i et rsm 130, den skummede som sådan fint men den larmede alt for meget selv om den var moddet efter kunstens regler, så den blev udskiftet til en Aqua medic midiflotor og en ehiem 400 luftpumpe og denne var helt lydløs og skummede som den skulle og kan klart anbefales til rsm 130 baljen, eneste minus den skal have med på vejen er selvfølgelig at træluft sten som skal skiftes med jævne mellem rum.

Så blev bajlen opgraderet til Aqua medic percula 90 hvor der fulgte den originale skummere med Aqua medic turboflotor 1000 med og den var jeg bestemt ikke tilfreds med så den skulle ud af vagten. Den blev udskiftet til en skimz sm121 som skulle igennem en lille moding tur da målene som skimz opgav ikke passede. Skimz sm121 skummeren gjorde et kanont arbejde og bare skummede der udad uden nogle problemer og gjorde det rigtigt godt i mine øjne og lyden var bestemt iorden da percula 90 har intern sump og derved ikke gemt væk, skimz'en kom også med videre da bajlen endnu en gang blev opgraderet til mit nuværende setup og her gjorde en også super godt og er helt sikret på at jeg kunne have beholdt den på mit nuværende setup langt hen af vejen men da jeg havde muligheden for en større ja hvorfor så ikke gøre det og her faldt valget på en brugt ati powercone 250 is, ja den er nok lidt overkill til mit setup men jeg tog chancen og må sige at den gør det rigtigt godt og har ingen problemer med at skumme mit lille setup, men det har også givet mig en større mulighed med antallet af fisk samt typen af fisk i baljen. Den helt klare fordel ved den og som nok er en af grundene til at den kan bruge på mit lille setup er den trinløse effekt justering af selve pumpen hvilke fungere rigtigt godt og jeg fodre 1-2 gange om dagen med flakes og et par gange om ugen med frost og jeg kan holde no3 på mellem 2 og 5 uden at tilføje kemi eller andet filter, normalt laver jeg vandskifte på 40-50 liter hver weekend men de sidste par måneder er det nok mere hver anden weekend og jeg kan ikke se forskel og no3 ligger stadigvæk på 2-5 så jeg meget tilfreds med den og så syntes jeg den er lydløs, når lågerne er lukket på skabet så kan jeg slet ikke høre den.
Eneste minus ved denne skummer er at den fylder meget her er det specielt dens fod der fylder godt i Sumpen også er der det speciale " ati nålhjul" som ikke er som et normalt nål hjul men mere som et gitter net som er lidt mere besværligt at få rent end de normale " nålhjul" i pumperne, men med en tur i noget eddikesyre, konens tandbørste og en tandstik til evt. Små snegle der r kommet der ind så kan det lade sig gøre.
Senest rettet af den_ søn 24. jan 2016 09:56, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af MoG »

Jeg har prøvet schuran jetskim 100. Var ikke super begejstret .. Synes den lød som et fut-tog.. Havde lidt bøvl med den (det var mit første akvarie og derved første skummer ). Har også prøvet marine sources sdc900. Fin Kina- skummer til prisen , men ikke noget der vælter en bagover ..
Den jeg har været allermest tilfreds med, var min store deltec tc2060 (på mit 720l). Den blev fodret af nedløbet og brugte derfor ikke andet end ca 17w! Den spandt bare derud af! Super effektiv og et acceptabelt lydniveau! :y
Morten
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af dyne »

Har haft auqa medic luft skummer dejlig stille og skummede bare der ud af -ved de skummer er luftstenene der skal skiftes
Nyos 120 min var super stille og skummede der ud af
180x70x65
2xgyre 350
jebao 5000
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

Har haft en del forskelige.

Første skummer var en Twin et eller andet fra aquamedic, gjorde det enlig ok. den blev skiftet til en ati 250 som var en klar forbedring, dog kunne pumperne ind imellem finde på at stoppe. Men den gjorde det ellers ok.

Så fik jeg en Bubble King 250 intern, lækker skummer, virkelig godt kraft på denne, og acrylen var i god kvalitet, et klart kridt op i forhold til ATIén.

Så har jeg haft buble king mini 180 og 200.. Udemærket skummere, der ikke fylder så meget.

Så havde jeg en Tunze 9015, den var jeg virkelig skuffet over. Den larmede, skummede ikke specielt godt.

den blev skiftet til en nyos 120, som er meget lydløs, og skummer virkelig godt, meget drift sikker og i en kvalitet der kommer tæt på buble kings, til 1/3 del af prisen.

Næste skummer til næste system bliver en Nyos 220...
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"