VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Gyre 130 eller mp10qd???

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Gyre 130 eller mp10qd???

Indlæg af chrislolk »

Konen har bedt mig finde en ny pumpe. Hendes eneste krav er, at den skal være lydløs. Ikke bare stille, men lydløs. Mit krav er godt flow og indstillelig. Umiddelbart opfylder både gyre og mp10qd mit krav, men er det nogen der har hørt begge og kan svare på, hvilken der er mest lydløs:

Gyre xf130 på ca. 70% eller MP10qd på ca. 80%
Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Gulkan
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2013

Re: Gyre 130 eller mp10qd???

Indlæg af Gulkan »

130'er siger ihverfaldt intet!
1000 l fra den 6/1-2019
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af MoG »

Hvor stort er akvariet ? Tænker om du kunne have plads til en mp40qd? Så kunne den kører på lavt blus..
Jeg har oplevet begge pumper , og jeg er (som tidligere nævnt) enormt begejstret for vortec! Så det er mit forslag..
Og Andre er meget begejstret for deres gyre..

Hvad er glastykkelsen på dit akvarie? Det er meget Væsenligt hvis du har tænkt dig at køre med mp10qd
Morten
Brugeravatar
Steffenhn
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
15
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fyn, Odense

Indlæg af Steffenhn »

Jeg ved ikke om du kan bruge det til noget, men det er da en start. Jeg har selv haft den store gyre og jeg syntes at allerede på 60 % var der for meget larm til min smag.

Det samme gælder de nye vortechs, der har jeg kun hørt mp40 og med samme udfald, den siger altså en del.

Jeg står selv og vil have noget andet cirkulation, men jeg syntes ikke der findes noget der opfylder kravene omkring at være lydløs. Den mest lydløse pumpe jeg har haft, var faktisk en Jebao RW-8 på ca. 40 % - den kunne jeg ikke høre. Måske den var værd at overveje, selvom det ikke er samme kvalitet som de nævnte.
Første forsøg: 140L Cube: link
Andet forsøg: 288L Shallow reef: link
Nuværende akvarie: 206L Shallow reef: link
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Wiinberg »

Jeg har haft Gyre 130, og har Mp40QD nu. Ingen af dem er specielt lydsvage, med mindre de kører maks 30-40%, og slet ikke i forhold til f.eks. Tunze 6055 eller 6095.
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

Tak for alle jeres gode svar.
MoG skrev:Hvor stort er akvariet ? Tænker om du kunne have plads til en mp40qd? Så kunne den kører på lavt blus..
Jeg har oplevet begge pumper , og jeg er (som tidligere nævnt) enormt begejstret for vortec! Så det er mit forslag..
Og Andre er meget begejstret for deres gyre..

Hvad er glastykkelsen på dit akvarie? Det er meget Væsenligt hvis du har tænkt dig at køre med mp10qd
Akvariet er 55x55x50. Ifølge Vortechs egen flow calculator er MP40 for kraftig. Minimum flow er ca. 3800 l/t og det er lige i overkantet som minimumsgrænse.

Glastykkelsen er kun 6mm, så det burde ikke være noget problem.
Steffenhn skrev:Jeg ved ikke om du kan bruge det til noget, men det er da en start. Jeg har selv haft den store gyre og jeg syntes at allerede på 60 % var der for meget larm til min smag.

Det samme gælder de nye vortechs, der har jeg kun hørt mp40 og med samme udfald, den siger altså en del.

Jeg står selv og vil have noget andet cirkulation, men jeg syntes ikke der findes noget der opfylder kravene omkring at være lydløs. Den mest lydløse pumpe jeg har haft, var faktisk en Jebao RW-8 på ca. 40 % - den kunne jeg ikke høre. Måske den var værd at overveje, selvom det ikke er samme kvalitet som de nævnte.
Har en Jebao MP-40 i nu og en Jebao retur (DC-2000). Returen er ok, men MP-40'en er jeg ikke begejstret for. Den larmer som et ondt år og controlleren er noget l.... De flow modes der er, er tåbelige og forstår slet ikke hvorfor man ikke kan sætte en max. hastighed.

Hvis RW'eren er bedre er det bestemt en mulighed, men synes at kunne se, at controlleren er den samme.
Wiinberg skrev:Jeg har haft Gyre 130, og har Mp40QD nu. Ingen af dem er specielt lydsvage, med mindre de kører maks 30-40%, og slet ikke i forhold til f.eks. Tunze 6055 eller 6095.

Trist oplysning. Synes alle andre siger, at de er super lydsvage. Har haft både 6055 og 6095. 6095 var klart bedst, men min var bestem ikke lydsvag. 6055, mindes jeg, har et meget kraftigt og snæveret flow. Desuden er Tunzes controllere heller ikke imponerende imo.
Med venlig hilsen
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard

Indlæg af MoG »

Til den størrelse bliver en mp40 nok for stor ja! :wink:
Glastykkelsen passer fint så! Det var mere hvis det var tykkere , og du ikke tænkte over det.. :wink:

Det har været diskuteret i flere andre tråde på det seneste , men i min optik er mp40QD meget støjsvag.. :y
Morten
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

MoG skrev: Det har været diskuteret i flere andre tråde på det seneste , men i min optik er mp40QD meget støjsvag.. :y
Har også læst mange tråde efterhånden. Man det er jo altid subjektivt om folk synes de er lydsvage eller ej. Håber bare, at der var nogen, der have hørt begge pumper og klar kunne sige, hvilken, der er mest lydsvag.
Med venlig hilsen
Brugeravatar
thni
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
10
Postnummer: 4220 Korsør

Indlæg af thni »

Jeg har pt en gyre 130 i mit og en mp40qd skulle gerne komme i slutningen af ugen så hvis du kan vente til i weekenden kan jeg fortælle dig det.
Men de forskellige sider jeg har set med dp af de to, så skulle vortechs være de mest lydsvage.
Mvh Thomas
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

MoG skrev: . . . . i min optik er mp40QD meget støjsvag.. :y

Nu skal de da godt nok også larme virkelig voldsomt hvis man ligefrem skal kunne se det. Derfor er optik sædvanligvis mere anvendeligt til noget med lys end til at bedømme relativt svage lyde :T

Jeg har både Gyre 150 og 6095 og jeg synes begge støjer ved start/stop eller hurtige hastighedsændringer. Jeg TROR det vil være gældende uanset hvilken pumpe man vælger. Jeg har dog ikke prøvet Vortech så jeg kan ikke sige om den er mere lydløs end de andre. Jeg kører derfor ikke med mine pumpe på den måde jeg helst ville (med ca. 2 sek. interval, svarende til bølgeresonansfrekvens i min balje). Mine 3 Tunze kører i stedet med max rampetid og ekstremt lange intervaller og varierer kun hastigheden mellem 40 og 70%. Min gyre kører konstant 30%. På den måde kan jeg ikke høre nogen af pumperne.

Der er heldigvis ikke meget prisforskel på en gyre 130 og en 150, så jeg ville da hellere vælge en 150 på 30-40% end en 130 på 80%. Det har ydermere den fordel, at man kan lave en lille orkan en gang imellem. Ligesom man kan give den 5-10% mere hvis pumpen er groet lidt til og man ikke lige gider rense pumper før næste måned :hehe:
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

thni skrev:Jeg har pt en gyre 130 i mit og en mp40qd skulle gerne komme i slutningen af ugen så hvis du kan vente til i weekenden kan jeg fortælle dig det.
Men de forskellige sider jeg har set med dp af de to, så skulle vortechs være de mest lydsvage.
Det vil jeg se frem til. Håber du vil melde din erfaringer tilbage i tråden.
PoulD skrev:
Der er heldigvis ikke meget prisforskel på en gyre 130 og en 150, så jeg ville da hellere vælge en 150 på 30-40% end en 130 på 80%. Det har ydermere den fordel, at man kan lave en lille orkan en gang imellem. Ligesom man kan give den 5-10% mere hvis pumpen er groet lidt til og man ikke lige gider rense pumper før næste måned :hehe:
Det var mest af alt pga. den mindre størrelse, at jeg tænke på 130'eren. Baljen er jo ret lille i forvejen, så en stor pumpe ville være lidt af en øjebæ.
Med venlig hilsen
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Wiinberg »

PoulD skrev: Der er heldigvis ikke meget prisforskel på en gyre 130 og en 150, så jeg ville da hellere vælge en 150 på 30-40% end en 130 på 80%. Det har ydermere den fordel, at man kan lave en lille orkan en gang imellem. Ligesom man kan give den 5-10% mere hvis pumpen er groet lidt til og man ikke lige gider rense pumper før næste måned :hehe:
Helt enig.

Jeg har erfaring med både 130'eren og 150'eren i en cube. Du vil blive mest tilfreds med 150'eren af de to, med de mål du har angivet ovenfor. Også pga. at pumpen har et flow der er fysisk bredere fra udgangspunktet, hvilket er en fordel når akvariet er så kort som det er.
Malanica
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
11
Postnummer: 5854 Gislev
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af Malanica »

Her i weekenden besøgte jeg Henning "Bima".
Og han har fået de nye tunze 6095. De virker super fine og til en god pris. Laves også i 6055 prøv lige at checke tunze hjemme side.
Vedhæftede filer
image.png
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Med mindre nogen har adgang til et lyddødt rum på DTU og kan måle lydtrykket fra begge pumper under præcis samme betingelser, vil det nok altid være en subjektiv bedømmelse du får.

Dana Riddle har målt Gyre 150 til 48 dB på fuld skrald, men ved en omgivende støj på 37 dB. Ecotech har vist selv målt MP40QD til 30 dB i et lydløst studie.

M.h.t. størrelsen på 130 vs 150. Om den er 5 cm længere eller kortere gør vel ikke den store forskel (når vi taler pumper :hehe: )

@Malanica: Er den eneste forskel på de nye 6095 ikke, at der nu følger en controller med? (en single controller man nok i mange tilfælde ikke har noget at bruge til)
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

Er helt enig, Poul. Som jeg også skriver, så forventede jeg også kun en subjektiv vurdering. Men når man ikke har hørt nogle af dem irl, og ikke rigtig har mulighed for der, så må man høre andre om deres erfaringer.

Havde slet ikke set, at Tunze har lavet nye versioner af pumperne. Dem vil jeg lige se lidt nærmere på - især controlleren - hvis den er ligesom deres tidligere single controller bliver det dog ikke dem.
Med venlig hilsen
kbrodersen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
9
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2015

Indlæg af kbrodersen »

Jeg har en jebao rw4 i mit 60 l. Og den siger INTET selvom den kører max - altså 4000 l/t
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
10
Postnummer: 8200 Århus N
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Psyk-mads »

Jeg har to jebao RW-8 pumper. Den ene er helt stille og du skal ligge øret til glasse for at kunne høre den. Den anden brummer en anelse. Jeg tror det er lidt som at trække i lotteriet når det kommer til jebao. Men en super fin pumpe, er glad for mine.
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Indlæg af Anden »

Min kone sendte mig på samme mission og jeg købte mp10qd men jeg måtte sælge min mp10qd da den have samme lyd som min gamle mp10, så jeg må nok over til gyre men lige nu er hun godt tilfreds med de små jebao jeg har kørende i mine små akvarier men det er vel kun fordi min mp10 stadig står og brummer og når den bliver byttet til en gyre så kan hun vel høre jebao'erne.
Jeg tror det er nemmere at skifte konen ud med en der brummer mindre men mine børn er bare så glade for hende så det går nok ik og det er vel også billigere bare at købe den gyre.
Billede
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
10
Postnummer: 8200 Århus N
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Psyk-mads »

Jeg har også haft en gyre 130 og jeg syntes faktisk at den sagde mere end mine Jebao pumper. Men det er jo nok en subjektiv sag.
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af chrislolk »

Rigtig gode inputs. Dejligt at høre folks mening. Vil se lidt mere på de Jebao RW pumper. Kan se, de har lavet en ny wifi controller med langt flere indstillingsmuligheder. Det ser spændende ud.
Med venlig hilsen
Brugeravatar
Salt_Aalborg
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
13
Postnummer: 9400 Nørresundby
Geografisk sted: Nørresundby

Indlæg af Salt_Aalborg »

Jeg har to jebao rw pumper, der styres af en jbwave-controller. Har aldrig haft bedre, billigere og mere lydløst cirkulation end jeg har nu. Desuden har jeg et hav af indstillingsmuligheder, der kan styres med et tryk på telefonen fra sofaen :)
Har dog ikke erfaringer med de nye QD pumper fra ecotech.
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 5900 Rudkøbing

Indlæg af Nicklossi »

Til at starte med, så er er der ret stor forskel på controlleren på WP og RW pumperne på jebaoen. På RW kan du styre hvor mange watt (effekt) pumpen får, det kan du ikke på WP, hvor du kun kan styre længden på intervallet.

Dernæst vil jeg til hver en tid vælge en MP10QD til et akvarie med dine mål. Jeg har et akvarie med disse mål: LÆ: 61 X BR: 41 X HØ: 58 CM og jeg har en alm mp10 (ikke qd), og flowet er RIGTIG fedt.

Jeg kører i reefcrest mode, hvor den kører langsomt op og ned i hastighed = ret lydløs ramp op/ned.
Nu hvor akvariet ikke er ret stort, så er det, i mine øjne, også en fordel med vortech, da det kun er pumpen der fylder inde i akvariet, motoren sidder nemlig uden på glasset.

Eneste ulempe er, at du skal bruge 5 min på at justere våd og tørside, så de sidder 100% over for hinanden, ellers larmer det af helved til, uanset om det er en alm model, eller en QD model. Dette tror jeg også er grunden til, at mange synes QD modellerne kan larme lidt :)
Michael87dk
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12
Postnummer: 7000 Fredericia

Indlæg af Michael87dk »

Salt_Aalborg skrev:Jeg har to jebao rw pumper, der styres af en jbwave-controller. Har aldrig haft bedre, billigere og mere lydløst cirkulation end jeg har nu. Desuden har jeg et hav af indstillingsmuligheder, der kan styres med et tryk på telefonen fra sofaen :)
Har dog ikke erfaringer med de nye QD pumper fra ecotech.
Hvor Henne har du købt din jbwave-controller?

Mvh. Michael
Har haft ferskvand SÅ LAD DA VÆR. Er gået tilbage til saltvand det er jo stærkt vanedannende og smukt.
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Indlæg af palamo123 »

Anden skrev:Min kone sendte mig på samme mission og jeg købte mp10qd men jeg måtte sælge min mp10qd da den have samme lyd som min gamle mp10, så jeg må nok over til gyre men lige nu er hun godt tilfreds med de små jebao jeg har kørende i mine små akvarier men det er vel kun fordi min mp10 stadig står og brummer og når den bliver byttet til en gyre så kan hun vel høre jebao'erne.
Jeg tror det er nemmere at skifte konen ud med en der brummer mindre men mine børn er bare så glade for hende så det går nok ik og det er vel også billigere bare at købe den gyre.
haha - good one :-)
Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Brugeravatar
Salt_Aalborg
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
13
Postnummer: 9400 Nørresundby
Geografisk sted: Nørresundby

Indlæg af Salt_Aalborg »

Jbwave kan købes her: http://www.joejaworski.com/jebao/buy.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"