Kondensvand i stikkontakterne
- The Baptizer
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 7330 Brande
- Saltvand siden?: 2014
Kondensvand i stikkontakterne
Jeg har muligvis opdaget en lille spøjs bivirkning ved at være akvarist om vinteren.
Jeg skiftede et par stikkontakter i mit hus her i weekenden og da jeg åbnede den inde i stuen, hvor jeg har lidt de lidt over 1000 liter akvarie vand stående og fordampe løs, rendte der en lille bitte smule vand ned langs ledningerne i el-røret.
Det er jo meget sandsynligt at det er mit varme og fugtige luft fra stuen der er blevet kølet af vinterkulden i el-røret oppe på loftet og har dannet kondens.
Det kan selvfølge også bare være tø-sne der føget ind på loftet, men jeg kan ikke umiddelbart se noget.
Andre der har oplevet noget lign?
mvh
Johnny
Jeg skiftede et par stikkontakter i mit hus her i weekenden og da jeg åbnede den inde i stuen, hvor jeg har lidt de lidt over 1000 liter akvarie vand stående og fordampe løs, rendte der en lille bitte smule vand ned langs ledningerne i el-røret.
Det er jo meget sandsynligt at det er mit varme og fugtige luft fra stuen der er blevet kølet af vinterkulden i el-røret oppe på loftet og har dannet kondens.
Det kan selvfølge også bare være tø-sne der føget ind på loftet, men jeg kan ikke umiddelbart se noget.
Andre der har oplevet noget lign?
mvh
Johnny
- FEM64
- Dragefisk
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 8380 Trige
- Saltvand siden?: 2011
- Kontakt:
Re: Kondensvand i stikkontakterne
Rørene er ikke trukket korrekt. De skal altid være på den varme side af isoleringen. Netop for at undgå kondens. Jeg tvivler på at det er fugt fra akvariet som laver balladen her.
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....!
[/center]

- The Baptizer
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 11
Det er rigtig. Hvis det ER kondens der er mit problem, så ligger rørene på loftet ikke ordentlig isoleret. Men de litre vand der fordamper hver dag fra akvarierne, er jo ihvertfald ikke med til at gøre problemet mindre.FEM64 skrev:Rørene er ikke trukket korrekt. De skal altid være på den varme side af isoleringen. Netop for at undgå kondens. Jeg tvivler på at det er fugt fra akvariet som laver balladen her.
Skal også siges at det er meget lidt vand. Den ene ledning dryppede en 2-3 dråber, da jeg åbnede stikkontakten. Men det er jo ikke ligefrem der, man regner med at finde vand

- MortenL
- Kejser fisk
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 8270 Højbjerg
Enig med Flemming (FEM64). Der er ikke den store luftudskiftning i dine elrør op til loftet, så fugten fra dit akvarium gør ikke den store forskel. Jeg har oplevet det samme i et tomrør til et antennekabel som bare stak op på loftet, men som var afsluttet i en grøn indmuringsdåse.
- FEM64
- Dragefisk
- Reactions:
- 13
- Kontakt:
Antennerør er klassikeren eller rør forberedt til telefon (ved ikke om i kan huske de gammeldags med ledning på.
Jeg har i min tid som elektriker og senere som telefonmontør set rigtig mange af de rør som MortenL skriver om. De er netop lavet med en varm side og en kold side. Jo tættere stikkontakten er, jo mindre cirkulerende luft og deraf mindre kondens.
Din luftfugtighed er ret nem at måle men har du ikke de store dugproblemer på vinduerne så skal du ikke være bekymret for din fordampning.

Jeg har i min tid som elektriker og senere som telefonmontør set rigtig mange af de rør som MortenL skriver om. De er netop lavet med en varm side og en kold side. Jo tættere stikkontakten er, jo mindre cirkulerende luft og deraf mindre kondens.
Din luftfugtighed er ret nem at måle men har du ikke de store dugproblemer på vinduerne så skal du ikke være bekymret for din fordampning.
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....!
[/center]

- The Baptizer
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 11
Har lige haft en måler på i dag og den ligger på 44% ved 21 grader. Det skulle vist være ganske normaltFEM64 skrev:Din luftfugtighed er ret nem at måle men har du ikke de store dugproblemer på vinduerne så skal du ikke være bekymret for din fordampning.

- FEM64
- Dragefisk
- Reactions:
- 13
- Kontakt:
Næ, det er ret fint.
[/center]